مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

لیست پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی

مراکز دندانپزشکی با به کارگیری تجهیزات مدرن و انواع مواد جدید انواع آسیب ها و پوسیدگی های دندانی را درمان می کنند. با وجود قابلیت های مدرن دنیای دندانپزشکی و مواد و ابزارهای جدید در این حوزه دیگر هیچ بیماری از درد دندان رنج نمی کشد. اما برای تجهیز بهتر کلینیک های دندانپزشکی باید به پرمصرف ترین مواد مورد استفاده در این فرایندهای درمانی دقت داشته باشید. ارائه خدمات بهتر در این کلینیک ها در گرو تامین بهترین مواد اولیه است. برخی از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی در این لیست معرفی می شوند.

مراکز دندانپزشکی با به کارگیری تجهیزات مدرن و انواع مواد جدید انواع آسیب ها و پوسیدگی های دندانی را درمان می کنند. با وجود قابلیت های مدرن دنیای دندانپزشکی و مواد و ابزارهای جدید در این حوزه دیگر هیچ بیماری از درد دندان رنج نمی کشد. اما برای تجهیز بهتر کلینیک های دندانپزشکی باید به پرمصرف ترین مواد مورد استفاده در این فرایندهای درمانی دقت داشته باشید. ارائه خدمات بهتر در این کلینیک ها در گرو تامین بهترین مواد اولیه است. برخی از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی در این لیست معرفی می شوند.

لیست مواد ترمیمی دندانپزشکی

 در میان انواع مواد دندانپزشکی، مواد ترمیمی همیشه بیشترین کاربردهای را دارند. این مواد سال های سال باکیفیت های متفاوت تولید شده اند و برای درمان بسیاری از آسیب های دهان و دندان به کار می روند. مواد ترمیمی امروزی تغییرات چشم گیری داشته اند و کیفیت و دوام بیشتری برای اجرای فرایندهای ترمیم در بخش های مختلف به همراه دارند. با استفاده از این مواد دندانپزشکی آسیب هایی مانند شکستگی، شکاف های دندانی، لب پر شدن دندان ها و… از بین می روند. برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. انواع مواد مخصوص انعقاد خون یا مواد هموستات
  2. نشانگرهای پوسیدگی
  3. انواع خمیرهای پالیش از برندهای گوناگون
  4. ژل های محافظ لثه در فرایند ترمیمی
  5. مواد ضد حساسیت برای راحتی بیشتر بیماران
  6. لاینر و بیس
  7. مواد مورد استفاده در کامپوزیت دندانی
  8. پرسلن اچ

در هر یک از عملیات های دندانی از همه یا چند مدل از این مواد استفاده می شود. فهرست مواد ترمیمی شمار بالایی دارد که در این بخش تنها برخی از آن ها آورده شده اند. در ادامه برخی از مهمترین مواد ترمیمی را بیشتر بررسی می کنیم:

کامپوزیت های ترمیمی

یکی از رایج ترین فرایندهای زیبایی دهان و دندان در چند دهه اخیر، کامپوزیت دندانی است. این روش برای زیباتر شدن رنگ دندان ها، فرم و شکل ظاهری و… مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه استفاده از مواد مناسب برای حفظ کیفیت کامپوزیت اهمیت بسیار زیادی دارد. با انتخاب درست این مواد، استحکام کامپوزیت افزایش می یابد و ظاهر دندان ها زیباتر می شود. در ساخت و آماده سازی این مواد از ترکیب سرامیک و پلاستیک استفاده می شود. حالت خمیری این مواد یکی از مهمترین مشخصه های آن ها به شمار می رود که زیر دستگاه لایت کیور سفت می شود. مواد کامپوزیت این روزها در تنوع بالایی ارائه می شوند و هر یک مزایای خاص خود را دارند:

  1. این مواد با طیف رنگی گسترده ای عرضه می شوند.
  2. استحکام آن ها پس از اجرا بر روی دندان ها بالا است.
  3. با استفاده از آن ها برخی از نواقص دندان ها پوشیده شده یا حتی درمان می شوند. 
  4. قدرت چسبندگی عالی این محصولات سبب استفاده بهتر از آن ها در عرصه های دندان پزشکی می شود.

ژل لثه برای ترمیم دندان

استفاده از ژل برای ترمیم دندان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و کیفیت اجرای کار را افزایش می دهد. استفاده از این مواد ریسک آسیب دیدن لثه ها را در عملیات ترمیم به حداقل می رساند. این مواد از لثه ها در برابر ماده سفید کننده مراقبت می کنند. با استفاده از این مواد قسمت های داخلی دهان شما آسیب نمی بینند.

نشانگر پوسیدگی دندان

دندانپزشکان برای تشخیص پوسیدگی دندان ها از راهکارهای مختلفی استفاده می کنند. مواد نشانگر پوسیدگی برای آشکار شدن بافت های پوسیده دندان به کار می روند و سرعت عمل تشخیص پزشکان را افزایش می دهند. این مواد برندهای تجاری متفاوتی دارند که هر یک با کیفیتی منحصر به فرد ارائه می شوند. 

مواد مخصوص عصب کشی و اندرو

انجام فرایند عصب کشی در میان پرطرفدارترین عملیات های دندانپزشکی به شمار می رود. به همین سبب اغلب دندان پزشکان به مواد مورد استفاده در این عملیات اهمیت می دهند. درمان اندرو با حساسیت بالایی انجام می شود و برای انجام آن مواد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مهمترین مواد مورد استفاده در این فرایند به شرح زیر هستند:

  1. زینک اکساید
  2. خمیرهای مخصوص پانسمان
  3. کانال دیتکتور
  4. گوتا پرکا
  5. کلسیم هیدروکساید
  6. کن کاغذی
  7. آرسی پرپ
  8. اژونول

در ادامه به معرفی برخی از این مواد میپردازیم:

کن کاغذی عصب کشی

یکی از مهمترین ابزارهای عصب کشی، کن های کاغذی هستند که با خاصیت جاذب ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از این کاغذها رطوبت موجود در ریشه دندان ها از بین می رود و فرایند درمان اندرو با کیفیت بیشتری انجام می شود. در صورتی که کانال های عصب دندان خشک نشوند، مواد پر کننده به خوبی در کانال فیکس نشده و مشکلات جدی برای بیمار به وجود می آورند.

زینک اکساید برای عصب کشی دندان

مواد پودری زینک اکساید با رنگ سفید برای تهیه سمان های مختلف به کار می روند. این متریال با خاصیت ضد آنتی باکتریال و سازگاری با انواع بافت دهانی تولید شده و کاربردهای گسترده ای برای عصب کشی دندان دارند. دندانپزشکان از این مواد برای ترمیم های موقتی استفاده می کنند. خواص ضد التهابی زینک اکساید در کنار سایر مزایای استفاده از آن برای فرایند حساس عصب کشی اهمیت دارد.

مواد مخصوص پروتز دندانپزشکی 

در میان انواع مواد دندانپزشکی، محصولات مورد استفاده در ساخت پروتزهای کاربردی این حوزه جایگاه مهمی دارند و برای رفع انواع آسیب ها و مشکلات دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرند. همه ما در سنین مختلف به دلایلی مانند ضربه سنگین،کهولت سن، پوسیدگی و… برخی از دندان های خود را از دست می دهیم. مواد پروتز دندانپزشکی برای جایگزین شدن دندان های آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این متریال را در زیر مشاهده می کنید:

  1. انواع مواد قالبگیری از برندهای گوناگون
  2. روکش های موقتی
  3. مواد رزین و لاینر
  4. انواع مواد پلی الاستومری قالب گیری
  5. سیلیکون های افزایشی
  6. آلژینات های مخصوص پروتز

در ادامه اطلاعاتی در رابطه با برخی از این مواد مشاهده می کنید:

روکش های موقت

روکش های موقتی به صورت کلاهک بر روی دندان ها قرار می گیرند؛ تا زمانی که دندانپزشک روکش دائمی را بر روی دندان ها قرار دهد، این روکش ها از دندان مراقبت می کنند. این روکش ها از ایجاد هر گونه حساسیت در لثه ها پیشگیری خواهند کرد. استفاده از آن سبب راحتی بیماران شده و خوردن آب و غذا را ساده تر می کند.

آلژینات و پروتز دندان

آلژینات یک ماده طبیعی است که در عرصه دندان پزشکی کاربردهای گسترده ای دارد. ساختار کلی این مواد از جلبک تهیه شده و برای اجرای قالب گیری های حرفه ای در حوزه دندانپزشکی مورد استفاده است. این مواد برای ساخت پروتزهای مختلف به کار می روند.

جمع بندی

در این بخش در خصوص برخی از مهمترین مواد دندانپزشکی و مصارف آن ها در بخش های مختلف اطلاعاتی را بررسی کردیم. هر یک از انواع دسته بندی های مواد ترمیمی، مواد پروتز، مواد عصب کشی و… با قابلیت های ویژه ای ارائه شده و در حوزه دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این مواد برای سهولت بیشتر درمان به کار می روند و برخی خاصیت حفاظتی دارند. شما می توانید با انتخاب دقیق مواد و استفاده از برندهای معتبر، کیفیت اجرای عملیات های دندانپزشکی را افزایش دهید. برای خرید و انتخاب هر یک از این متریال باید به مراکز فروش معتبر لوازم طبی مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.