مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آیا تهدید جدیدی برای زمین در پیش است ؟دوسیارک غول پیکر جدید راهی زمین

ناسا اعلام کرد دو سیارک بزرگ به اندازه آسمانخراش راهی زمین هستند آیا باید نگران برخورد این دو سیارک با زمین باشیم ؟ آیا این تهدیدی جدی برای بشر به شمار می آید ؟ با ما همراه باشید

دو سیارک غول پیکر در حال نزدیک شدن به زمین هستند. طبق گفته ناسا، این سیارک‌ها در مقیاس آسمان خراش هستند و هر چند سال یک بار به زمین نزدیک می‌شوند. ناسا دفاع از سیاره زمین را جدی می‌گیرد و در صورت نیاز به منحرف کردن سیارک اقدام خواهد کرد.

دو سیارک غول پیکر در تاریخ‌های ۲۹ ژوئیه و ۳۰ ژوئیه نزدیک‌ترین فاصله را با زمین خواهند داشت. اولین سیارک به اسم 2016 CZ31 تقریبا ساعت ۲۳ شب به وقت گرینویچ لندن با سرعت ۵۵۶۱۸ کیلومتر بر ساعت از کنار زمین می‌گذرد.

بر اساس تخمین ستاره‌شناسان، قطر این سیارک ۱۲۲ متر و به اندازه یک ساختمان ۴۰ طبقه است. نگران نباشید! این سیارک به زمین برخورد نخواهد کرد. در واقع با فاصله ۲۸۰۰۰۰۰ کیلومتر از زمین عبور خواهد کرد. این فاصله بیش از ۷ برابر میانگین فاصله زمین تا ماه است.

به گفته ناسا این سنگ فضایی هر چند سال یک بار به زمین نزدیک می‌شود و مورد بعدی آن در تاریخ ژانویه سال ۲۰۲۸ میلادی خواهد بود.

سیارک غول پیکر

دومین سیارک، بزرگ‌تر از سیارک اول است ولی فاصله بیشتری هم با زمین دارد. این سیارک 2013 CU83 نام دارد و در عریض‌ترین نقطه خود تقریبا ۱۸۳ متر است. این سیارک از فاصله ۶ میلیون و ۹۶۰ هزار کلیومتری زمین یا تقریباً ۱۸ برابر میانگین فاصله زمین تا ماه عبور خواهد کرد.

این سیارک عظیم با سرعت ۲۱۱۶۸ کیلومتر بر ساعت و در ساعت ۲۳:۳۷ شب به وقت گرینویچ به زمین نزدیک می‌شود. این دو سیارک غول پیکر بسیار دورتر از سیارک 2022NF هستند. سیارک نام برده در ۷ ژوئیه و در فاصله ۹۰ هزار کیلومتری از زمین گذر کرد.

ناسا و سایر آژانس‌های فضایی، هزاران مورد از اجرام فضایی نزدیک به زمین را زیر نظر دارند. احتمال کمی وجود دارد که مدار سیارک با گرانش یک جرم بزرگتر،‌ مثل سیاره تغییر کند؛ اما حتی یک تغییر کوچک نیز می‌تواند مسیر سیارک را به سمت زمین تغییر دهد.

به همین علت، آژانس‌های فضایی، دفاع از کره زمین را بسیار جدی می‌گیرند. در نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی، ناسا یک فضاپیمای منحرف کننده سیارک به نام «آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه» یا به اختصار DART به فضا پرتاب کرد.

برخورد یک سیارک خطرناک با زمین

در پاییز امسال این فضاپیمای ناسا، مستقیماً به سیارک ۱۶۰ متری دیمورفوس برخورد خواهد کرد. این برخورد سیارک را نابود نخواهد کرد؛ اما ممکن است مسیر آن را کمی تغییر دهد.

در صورتی که سیارک آینده خطری برای زمین ایجاد کند،‌ این ماموریت به آزمایش قابلیت انحراف سیارک کمک خواهد کرد.

منبع گجت نیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.