مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کشف گنجینه امپراطور لیو‌هه جلوه گر شکوه سلسله هان

مقبره کشف شده لیو هه، یکی از امپراطور های سلسله هان، با انبوهی از گنجینه‌های باارزش خود، نمایان‌گر شکوه و ثروت تاریخی این سلسله است.

لیو هه، یکی از امپراطور های سلسله هان چین، در دوره‌ای به نام یوانپینگ بود. او در اصل حاکم چانگی بود که بعدا توسط وزیر وقت، هو گوانگ در سال ۷۴ قبل از میلاد به مقام امپراطوری منصوب شد. بیست و هفت روز پس از انتصاب به این عنوان، با ۱۱۲۷ نمونه سوءرفتار به عنوان مدرک در مستندات استیضاح که توسط مقامات کاخ مورد استفاده قرار گرفت، هه از مقام امپراطوری خود خلع شد.

لیو هه، پس از این اتفاق تبعید شد تا به عنوان فردی عادی، به زندگی ادامه دهد. او در تبعیدگاه خود در سال ۵۹ قبل از میلاد، یعنی در اوایل سی‌سالگی درگذشت و از ۱۶ همسر خود، ۲۲ فرزند برجای گذاشت. او در مقبره مارکینز هایهون، واقع در بخش شمالی سین‌کیان در جیانگشی به خاک سپرده شد. باستان‌شناسان این مقبره را در سال ۲۰۱۱ از طریق حفاری به همراه بیست هزار اثر باستانی دیگر کشف کردند.

مقبره او، یکی از بهترین آثار حفظ شده از سلسله هان غربی (۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۴ پس از میلاد) است که با یکپارچگی کامل، طرح‌بندی متمایز و سیستم قربانی کشف شده است. این مقبره دارای بیشترین تعداد آثار باستانی است که طیف گسترده‌ای از بهترین صنایع دستی در جیانگشی را به همراه دارد. باستان‌شناسان در میان آثار برجای مانده، مصنوعاتی از جمله طلا، برنز و سنگ یشم و یک پرده شکسته را در اتاق اصلی مقبره کشف کردند و دو پرتره را نیز بازیابی کردند که یکی از آنها، قدیمی‌ترین پرتره کنفوسیوس محسوب می‌شود که تا به حال در چین یافت شده است.

مقبره امپراطوری هایهونهو

اقلام طلای حفاری شده از مقبره “هایهونهو” (مارکیز هایهون)

هم‌چنین بیش از 5000 قلعه بامبو از آثار کلاسیک کنفوسیوس کشف شد که نشان‌دهنده رواج آموزه‌های این فیلسوف در بیش از 2000 سال پیش است. هم‌چنین نسخه Qi از کتاب تاریخی The Analects of Confucius (فرجام‌های کنفوسیوس) که برای 1800 سال گم شده بود نیز در میان بامبوهای کشف شده‌ای که تحت اسکن مادون قرمز قرار گرفتند، پیدا شد.

با این که عزل از مقام، ممکن است زندگی این امپراطور سلسله هان را از شکوه سابق خود محروم کرده باشد، اما آثار کشف شده از مقبره او داستان متفاوتی را روایت می‌کند و عظمت یک سلسله را آشکار می‌کند. برای نمونه، اقلام گنجینه طلای کشف شده، بزرگ‌ترین دسته‌ای است که تا بحال در میان مقبره های سلسله هان پیدا شده که گواهی بر ذخایر طلای این سلسله است.

مقبره این امپراطور سلسله هان، تنها آرامگاهی است که محل دفن آن در جنوب رودخانه یانگ‌تسه قرار دارد. در پی این کشف، پنج وسیله نقلیه اسب‌کشی که به خوبی حفظ شده، در کنار چهار اسب قربانی پیدا شد که نشان می‌دهد مالک آن از مقامات رده‌بالای سلسله هان بوده است. لیو، نوه امپراطور وو هان بود که دوران سلطنتش، آغازگر سال‌های پررونقی برای سلسله هان بوده که به اعتقاد مورخان، در این زمینه با سلطنت اولین امپراطوری سلسله کین برابری می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.