مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

همه چیز در مورد جراحی پلک

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، یک عمل جراحی برای بهبود ظاهر پلک‌ها است. این جراحی می‌تواند روی هردو پلک بالایی و پایینی یا تنها یکی از آن‌ها انجام شود.

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، یک عمل جراحی برای بهبود ظاهر پلک‌ها است. این جراحی می‌تواند روی هردو پلک بالایی و پایینی یا تنها یکی از آن‌ها انجام شود.

به طور کلی عمل پلک چشم (بلفاروپلاستی) نوعی جراحی زیبایی و در مواردی درمانی، برای برطرف کردن پوست یا چربی اضافی از پلک بالا یا پایین است. هدف از این نوع عمل این است که پلک‌های افتاده یا مشکل‌دار بهبود پیدا کند و صورت فرد متقاضی جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر آید.

چه کسانی عمل جراحی پلک انجام می دهند

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی معمولاً بر روی افرادی با سن بالاتر از ۳۰ سال انجام می‌شود .این جراحی می‌تواند به منظور زیبایی و هم با هدف درمانی صورت گیرد . اگر شما دارای افتادگی پلک، پف های پلکی و ناهنجاری های پلک هستید، کاندید انجام این عمل جراحی می باشید.

بسیاری از افراد نیز با گذشت سن و سال به دنبال جوان سازی صورت خود هستند که از این عمل استفاده می کنند .

چه عوارضی در جراحی پلک وجود دارد

عوارض جراحی پلک ممکن است شامل تاری یا دو بینی گذرا، تورم و کبودی پلک، عدم تقارن محل برش در دو طرف و ظهور جوش‌های سفید در محل بخیه‌ها باشد . علاوه بر این موارد، عوارض جراحی پلک بالا در کیس‌هایی ویژه و بسیار خاص، شامل عفونت و خونریزی، خشک و تحریک شدن چشم‌ها، مشکلاتی در پلک زدن یا سایر جوانب مربوط به آن می‌شود .

چه کسانی نمی توانند این عمل را انجام دهند

افرادی که بیماری چشمی خاصی دارند، افرادی که آلرژی دارند و افرادی که به بیماری های خاصی دچار هستند و دارو های مخصوصی را استفاده می کنند نباید جراحی زیبایی پلک انجام دهند  همچنین زنان باردار و شیرده در این دوران نمی توانند این جراحی را انجام دهند.

چگونه می توانم از عوارض جراحی پلک جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از عوارض جراحی پلک، می‌توانید از مصرف آسپیرین، پروفن، ویتامین آ و ویتامین ای، داروهای گیاهی و مشروبات الکلی دو هفته قبل از جراحی خودداری کنید . همچنین باید از مصرف دخانیات پرهیز کنید .پس از جراحی، باید به دستورالعمل‌های پزشک خود عمل کنید و پماد، قطره یا هر دارویی که پزشک برای شما تجویز کرده است را طبق دستور مصرف کنید . از فشار دادن و مالیدن چشم خودداری کنید و در چند هفته اول پس از جراحی از هرگونه فعالیت شدید بدنی خودداری کنید .

چگونه می توانم چشم هایم را پس از جراحی پلک مراقبت کنم؟

برای مراقبت از چشم های خود پس از جراحی پلک، باید به چشم های خود استراحت دهید و از انجام فعالیت هایی که باعث فشار به چشم ها می شود نظیر تماشای تلویزیون، خیره شدن به مانیتور و کتاب خواندن به مدت 2 الی 3 روز خودداری کنید . با زاویه 45 درجه بخوابید در حالتی که سر در موقعیتی بالاتر از قلب قرار گیرد تا از تورم جلوگیری شود . پماد، قطره یا هر دارویی که پزشک برای شما تجویز کرده است را طبق دستور مصرف کنید . از فشار دادن و مالیدن چشم خودداری کنید و مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات را قطع کنید .

چه مدت زمانی بعد از جراحی پلک باید استراحت کنم؟

معمولا دوره نقاهت و بهبودی جراحی پلک چند هفته ای طول می کشد . لازم است بعد از جراحی بیمار به میزان کافی استراحت داشته باشد. التهاب و قرمزی تا چند روز بعد از جراحی برطرف خواهد شد  در برخی بیماران، طول دوره نقاهت کمی طولانی تر خواهد بود .

چگونه می توانم تورم و کبودی پس از جراحی پلک را کاهش دهم؟

برای کاهش تورم و کبودی پس از جراحی پلک می توانید از کمپرس های سرد استفاده کنید همچنین می توانید با استفاده از قطره چشمی و پماد های تجویز شده توسط پزشک خود، التهاب و تورم را کاهش دهید در طول دوره نقاهت، باید از مالش چشمان و اطراف پلک خودداری کنید و هنگام تمیز کردن پلک پس از عمل بلفاروپلاستی، بسیار دقت کنید .

آیا بعد از جراحی پلک باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

بله، بعد از جراحی پلک، بهتر است که به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که بعد از جراحی بلفاروپلاستی پلک کارهایی را انجام دهید، مانند استفاده از یک قالب یخ با پوشش نازک و قرار دادن آن روی محل جراحی  همچنین، بخیه‌های پلک بیمار ۵ تا ۷ روز بعد از عمل توسط پزشک برداشته خواهد شد .در صورت داشتن هر سوال دیگری درباره علائم دوران نقاهت، حتما با دکترتان تماس بگیرید تا مطمئن شوید که روند بهبود شما کاملا نرمال است .

چه دکترهایی می توانند عمل جراحی پلک انجام دهند؟

جراحی پلک یک عمل زیبایی است که با استفاده از آن به برداشتن پف پلک ها، اصلاح افتادگی پلک و برداشتن پوست اضافه آن می پردازند که به آن بلفاروپلاستی نیز گفته می شودبهتر است این عمل توسط جراحان فوق تخصص پلاستیک انجام شود، نه پزشکان عمومی؛ چنین فردی علاوه بر داشتن تحصیلات لازم، تجربه و تخصص لازم را نیز داراست و می‌تواند سبب شاداب‌تر شده چهره شما شود .

دقت داشته باشید حتما قبل از انجام این عمل خوب تحقیق کنید نمونه کارها و شیوه عمل و بخیه زدن ها را سوال کنید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.