مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

علت خنک نکردن کولر ماشین چیست؟

خرابی کولر ماشین ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. یکی از مشکلات رایج در این خصوص این است که کولر ماشین دمای مطلوب را تولید نکرده یا به‌طور کامل کار نمی‌کند. یکی از دلایل اصلی خرابی کولر ماشین را می‌توان عدم شارژ یا بار متناسب با سیستم دانست. اگر کولر به‌طور مداوم هوا را خنک نکند، می‌تواند نیاز به شارژ مجدد داشته باشد.

در صورتی که شارژ از دست رفته از سیستم خنک‌کننده بیرون رانده نشود، ممکن است نشتی در سیستم وجود داشته باشد که در این صورت می‌بایست تعمیر گردد. مشکلات دیگری که منجر به خرابی کولر ماشین می‌شوند عبارتند از عدم کارکرد فن کولر ماشین، خرابی کمپرسور، عملکرد نادرست رگولاتور دما، بروز خطا درسیستم الکتریکی و وجود رسوبات یا خاک در فیلتر هوا.

دلایل خرابی کولر

زمانی که کولر خودرو خراب شود می‌تواند سبب ایجاد عدم راحتی افراد در طول سفر شود. همچنین مشاهده عملکرد نامنظم کولر خودرو، می‌تواند به‌دلیل وجود مشکل در یکی از قطعات داخلی کولر باشد. تعدادی از مواردی که بر خنک نکردن کولر ماشین تاثیر دارند به شرح زیر هستند.

ترموستات

در صورت خرابی ترموستات، ممکن است کولر خودرو عمل نکند و هوای سرد تامین نشود. این امر می‌تواند به‌دلیل عدم انتقال سیگنال درست از ترموستات به دستگاه کنترل‌کننده درایو باشد. در صورت خرابی ترموستات، دمای خنک‌کننده یا گرمایش‌دهنده ممکن است به‌طور نامناسب تنظیم شود.

به عنوان مثال در صورتی که ترموستات به‌خوبی کار نکند، می‌تواند سطح حرارت محیط را به‌طور نادرست تشخیص دهد و در نتیجه دمای خروجی کولر نسبت به دستورالعمل‌های مورد نظر تنظیم نشود. همچنین در صورتی که دریچه‌ها همواره باز باشند و توانایی جلوگیری از ورود هوای سرد یا گرم به داخل خودرو را نداشته باشند، فشار هوای موجود در سیستم کولر خودرو کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند سبب کاهش عملکرد کولر شده و در نتیجه باعث خرابی آن شود.

عدم تعادل در سیستم و خرابی فن

در برخی از موارد، دریچه‌ها و سیستم کنترل کولر خودرو ممکن است با خرابی یا ناتوانی در تعمیر و تنظیم درست مواجه شوند. این مشکل می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای را در پی داشته باشد و سبب کاهش کارایی کولر و در نهایت خرابی آن گردد که به خنک نکردن کولر ماشین می‌انجامد. همچنین خرابی در فن خنک‌کننده و رادیاتور می‌تواند به کاهش جریان هوا و خنک‌سازی ناکافی منجر شود. این مشکلات ممکن است به‌دلیل خرابی فن، بستن فیلتر‌ها، کثیف شدن رادیاتور یا وجود مشکل در موتور فن باشد.

دریچه ها

دریچه‌ها ممکن است به علت سایر مشکلات فنی و خرابی‌ها مانند درزها، بروز نقص در مکانیسم دریچه، خرابی قطعات موتور خودرو، خرابی موتور دریچه و… دچار اختلالاتی داشته باشند. این موارد می‌توانند به‌صورت مستقل یا در ارتباط با سایر قسمت‌های کولر خودرو بوده و در نهایت باعث خرابی سیستم ‌شوند.

وجود مشکلاتی در دمنده کولر

دمنده کولر خودرو یکی از اجزای مهم و ضروری در سیستم تهویه‌ هوا بوده که وظیفه‌ پخش هوای سرد یا گرم را برای کابین خودرو برعهده دارد. اگر دمنده کولر خودرو معیوب باشد، ممکن است مشکلات و محدودیت‌هایی در عملکرد کولر و تهویه‌ هوا به وجود آیند. معیوب بودن دمنده کولر خودرو می‌تواند چندین عامل داشته باشد. این عوامل شامل نصب نادرست دمنده، خرابی در موتور دمنده، خارج شدن یا خم شدن لنت‌های دمنده، وجود چرخه روتور کهنه و خراب، خرابی در سیم‌کشی یا مدار الکتریکی دمنده، خرابی در سوئیچ نشانگر سرعت و دیگر عوامل مرتبط می‌شوند.

علائمی که ممکن است به مشکلات دمنده کولر خودرو اشاره داشته باشند شامل عدم عملکرد دمنده، سرعت پایین و ضعیف بودن هوا، صدای غیرعادی و نامطلوب در هنگام کارکرد دمنده، گرم شدن دمنده به‌طور ناگهانی، لرزش و تکان خوردن دمنده و دیگر نواقص می‌شوند. تمامی این موارد می‌توانند به خنک نکردن کولر ماشین بینجامند. این اتفاق ممکن است در بسیاری از خودروها رخ دهد؛ در این صورت می‌توانید برای تعویض قطعات با استفاده از لوازم یدکی باکیفیت اقدام نمایید. به عنوان مثال لوازم یدکی تیبا، در دسته این لوازم باکیفیت قرار دارند که باعث جلوگیری از ایجاد این مشکلات می‌شوند.

نشانه های خرابی کولر

اگر کولر خودروی شما به‌درستی کار نمی‌کند، ممکن است بر اثر دلایل مختلفی مانند مشکل در کمپرسور، اختلال در سیستم خنک‌کننده یا قطعات دیگر این اتفاق رخ داده باشد. در واقع اگر کولر خودرو صداهای غیرعادی مانند صدای زنگ ترکیب ‌شده با صدای روغن یا صدای قرقره کردن را ایجاد کند، ممکن است مشکلات در کمپرسور، ونتیلاتور یا دیگر قطعات باشند. همچنین در صورت تولید بوهای نامطبوع مانند بوی سوختگی، سوخت، مگس‌کش یا بوی مرطوب، احتمالاً سیستم خنک‌کننده دچار نشتی شده یا فیلترها، لوله‌ها یا قطعات دیگر آلوده هستند.

اگر کولر خودرو آب را به خارج انتقال دهد، ممکن است دلایلی مانند مسدود شدن لوله‌ها، خرابی پمپ آب یا لنت کولر داشته باشد. همچنین اگر فن کولر خودرو به‌درستی کار نمی‌کند یا چرخش آن با سرعت مناسبی انجام نمی‌گیرد، همگی می‌توانند به‌دلیل وجود مشکلاتی در موتور فن، سیم برقی، رله یا قطعات دیگر باشند. موارد ذکر شده سبب خنک نکردن کولر ماشین شده که در هوای گرم بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود.

خرابی کولر ماشین

نکات مهم هنگام استفاده از کولر

برای استفاده بهینه از کولر خودرو، ابتدا دیگر سیستم‌های حرارتی خودرو را روشن کنید. به عنوان مثال، زمانی که موتور شما روشن است، فن‌های سیستم خنک‌کننده موتور نیز باید کار کنند. این کار باعث کاهش بار محدوده برق موتور و بهینه‌سازی کارایی سیستم خواهد شد. هنگام روشن کردن کولر خودرو، به مراقبت از سیستم خنک‌کننده هنگام شروع کار نیاز دارید.

بهتر است پنج دقیقه قبل از روشن کردن کولر، کار موتور را روی حالت تهویه گرمایشی قرار دهید تا یک تقاضا به سیستم خنک‌کننده ارسال شود. این کار به خنک شدن موثرتر سیستم کمک می‌کند و همچنین کاهش مصرف انرژی را به همراه دارد. همچنین حین استفاده از کولر خودرو، می‌بایست درجه حرارت محیط را در نظر داشته باشید.

اگر محیط بسیار گرم بوده بهتر است سرعت باد کولر خودرو را کمی افزایش داده تا تاثیر بهتری داشته باشد. همچنین، در کاهش استفاده از حالت خنک‌کننده به‌صورت پیوسته، می‌توانید مصرف سوخت خودرو را کاهش دهید. برای کمک به کاهش مصرف سوخت خودرو و کاهش استفاده از کولر خودرو، می‌توانید تنها در حالت‌های لازم و ضروری از آن استفاده کنید.

در هوای خنک می‌توانید از کولر استفاده نکنید. هنگام خروج از خودرو، بهتر است کولر خودرو را خاموش نمایید. این کار به خنک نگهداشتن خودرو کمک می‌کند و عمر سیستم خنک‌کننده را نیز افزایش می‌دهد. در صورت وجود اختلالاتی در قطعات کولر و هنگام نیاز به تعمیر، می‌توانید با خرید آنلاین لوازم یدکی به‌راحتی قطعاتی که دچار مشکل شده‌اند را جایگزین نمایید. در این صورت مشکل خنک نکردن کولر ماشین برطرف خواهد شد.

سخن پایانی

خرابی کولر می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. وجود نشتی در سیستم، نقص در کمپرسور، عدم کارکرد ترموستات، کثیف شدن فیلتر هوا و خرابی فن، استفاده ناصحیح و تنظیم نبودن دریچه‌ها از جمله دلایل خرابی کولر ماشین به شمار می‌روند. تولید صداهایی غیرعادی توسط کولر از علائم خرابی آن است. در صورتی که کولر خودرو دچار مشکل شده و شاهد خنک نکردن کولر ماشین هستید، بهتر است به یک نمایندگی تعمیراتی مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.