مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

این زبان ها قدیمی ترین زبان های بشر هستند

زبان یکی از اولین وسایل ارتباطی بین انسانها به شمار می آید امروزه انسانها به وسیله زبان های مختلف با هم ارتباط برقرار می کنند شاید برای شما سوال باشد که قدیمی ترین زبانها کدام است در ادامه با مجله انعکاس همراه باشید تا شما را با چند تا از قدیمی ترین زبان های بشر آشنا کنیم

سانسکریت Sanskrit

زبان سانسکریت به عنوان قدیمی‌ترین زبان در طول تاریخ و قرن محسوب می‌شود که زبان کلاسیک هند است. همچنین این زبان در کتاب “جهان ریگودا” به صورت کامل گردآوری شده. براساس اطالاعات و تحقیقاتی که زبان‌شناسان انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که زبان سانسکریت به 6500 سال قبل از میلاد اشاره دارد و 1500 سال پیش از میلاد، این زبان تکمیل شده است. همچنین تحقیقات انجام شده از این نوید می‌دهد که وداها هرکدام با گویش‌های مختلفی از سانسکریت با یکدیگر صحبت می‌کردند. نکته‌ای که حائز اهمیت می‌باشد، این است که دیگر زبان سانکریت وجود ندارد و هندی‌ها از این زبان استفاده نمی‌کنند.

زبان سانسکریت

عبری Hebrew

زبان عبری اولین زبان در این لیست است که حدود 400 سال پیش از میلاد اختراع شد، همچنین امروزه یهودیان از این زبان برای عبادت استفاده می‌کنند. هنگامی که صهیونیسم یا اسرائیل به وجود آمد، سعی نمودند تا زبان عبری را به گونه‌ای اصلاح کنند تا بتوانند به عنوان زبان رسمی این کشور شناخته شود. افرادی که زبان عبری به عنوان زبان مادریشان محسوب می‌شوند، می‌توانند به راحتی تمامی متون و خطوط این زبان باستانی را متوجه شوند؛ همچنین اغلب این افراد، بیدیش Yiddish بودند.

زبان عبری

تامیل Tamil

تامیل به عنوان اولین زبان باستانی محسوب می‌شود که توانسته از پیشرفت بشریت، فرهنگ و … جان سالم به در ببرد و توانسته باشد اصالت خود را حفظ کند یا به گونه‌ای هیچگونه اصلاحی و تغییری بر روی آن انجام نشده است. همچنین این زبان باستانی به عنوان زبان رسمی سری‌لانکا و سنگاپور محسوب می‌شود که حدود 50 میلیون انسان بر روی این زبان تسلط دارند و به عنوان زبان رسمی ایالت تامیل نادو هم نیز است. محققان و باستان‌شناسان توانسته‌اند تا کتیبه‌هایی را به زبان تامیل پیدا کنند که قدمت آن‌ها به قرن سوم پیش از میلاد اشاره دارد؛ همچنین این زبان که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته به عنوان بیستمین زبان پراستفاده در دنیا هم محسوب می‌شود.

زبان تامیل

لیتوانیایی Lithuanian

از دیگر زبان‌های باستانی که در این لیست قرار دارد لیتوانیایی است که قدمت این زبان 2000 سال پیش از میلاد می‌باشد. زبان‌هایی نظیر آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی و … که امروزه در قاره اروپا و دیگر کشورها درحال گسرش هستند، از دل زبان باستانی لیتوانیایی به وجود آمده‌اند؛ اما امروزه تفکیک‌هایی بر روی زبان‌های اروپایی رخ داده است. همچنین زبان لیتوانیایی نسبت به دیگر زبان‌های اروپایی و هندی (PIE – Proto-Indo-European) بیشترین شباهت به قواعد و اصول گرامری را دارد که همین امر باعث شده از این زبان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا یاد شود.

زبان لیتوانیایی

فارسی Farsi

جای تعجبی وجود ندارد که زبان فارسی هم در این لیست قرار داشته باشد، این زبان در کشورهایی نظیر ایران، افغانستان، تاجیکستان رواج دارد . نام زبان پارسی یا فارسی هردو از یک زبان نشات می‌‌گیرند که نام پارسی در زمان هخامنشان و دیگر حکومت‌ها باستانی استفاده می‌شد؛ نام و کلمه فارسی برای نوادگان امروزی مورد استفاده است. زبان 600 ساله پیش از میلاد پارسی باعث شده تا از این زبان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان جهان یاد شود و همچنین این زبان تغییرات اندکی را در طول تاریخ مشاهده کرده است.

زبان فارسی یا پارسی باستانی

ایسلندی Icelandic

زبان ایسلندی، یک زبان اروپایی و هندی (PIE) است که از شاخه ژرمن شمالی محسوب می‌شود. بسیاری از زبان‌های ژرمن شمالی یا ژرمانیک ساده شده‌اند که همین امر باعث شده این زبان‌های بسیاری از ویژگی‌های زبان اروپایی و هندی را ازدست بدهند. اما این موضوع بر روی زبان ایسلندی صدق نمی‌کند و این زبان همچنان دارای ویژگی‌هایی است. همچنین این زبان در طول تاریخ و سده‌ها دارای تغییرات اندکی بوده که باعث شده بسیاری از انسان‌هایی که ایسلندی زبان مادریشان است، به راحتی بتوانند متون باستانی را بخوانند.

زبان ایسلندی قدیمی

مقدونیه Macedonian

نام دیگر زبان مقدونیه، زبان اسلاوی می‌باشد که از 4 زبان روسی، لهستانی، چک و کرواسیایی تشکیل شده است. این زبان که یکی از زبان‌های جوان محسوب می‌شود و زمانی زبان رایج و اصلی اسلاوی از یکدیگر جدا شدند که سیریل و متودی مقدس این زبان استاندرد کردند. استاندارد کردن این زبان به گونه‌ای بود که بر روی آن قواعد و الفا قرار دادند که امروزه به عنوان زبان اسلاوی قدیم هم شناخته می‌شود که در کلیساها رایج است. در قرن نهم، سیریل و متودی مقدس زبان استاندارد شده اسلاوی را به شمال بردند که همین امر باعث شد این زبان به مسیحیت تبدیل شود.

زبان مقدونیه باستانی

باسک Basque

از دیگر زبان قدیمی که در دنیا قرار دارد، زبان باسک است که راز نهایی زبان‌شناسی محسوب می‌شود. زبان باسک توسط برخی از انسان‌هایی که در کشور فرانسه و اسپانیا زندگی می‌کنند، مورد استفاده است؛ اما با هر زبان رومی دیگری نامرتبط هست. در طی چندین دهه زبان‌شناسان زیادی بر روی باسک اطالاعاتی جمع آوری کردند و نظریه‌هایی را ارائه دادند؛ اما هیچ یک از این نظریه‌ها و اطالاعات، نتوانست زبان‌شناسان را به یک نظر واحد برساند. تنها نکته‌ای که محققین توانستند به آن دست پیدا کنند، این است که زبان باسک پیش از زبان رومیان بر روی این مناطق وجود داشته و همین امر باعث شده تا از این زبان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین زبان جهان یاد شود.

زبان باسک باستانی

فنلاندی Finnish

زبان فنلاندی تا قرن شانزدهم میلادی هنوز مکتوب نشده بود، اما این امر نمی‌تواند جلوی قدمت این زبان باستانی را بگیرد. این زبان باستانی از خانواده Finno-Ugric تشکیل شده است، همچنین چندین زبان دیگر نظیر استونیایی، مجارستانی و … که در سیبری صحبت می‌کنند از این خانواده هستند. لازم به ذکر است بدانید، کلماتی که در زبان فنلاندی امروزه استفاده می‌شود؛ متشکل از چندین خانواده در طول قرن‌ها است. به عنوان مثال:

  • کلمه aiti که به معنای مادر است، از زبان گوتیک الهام گرفته شده که امروزه از این کلمه دیگر استفاده نمی‌شود.
  • Kuningas که به معنای پادشاه است که از کلمه ژرمن kuningaz نشات گرفته؛ اما امروزه این کلمه را در هیچ یک از زبان‌های ژرمی مشاهده نمی‌کنید.

 

زبان فنلاندی باستانی

 

گرجستانی Georgian

منطقه قفقاز بهشتی برای زبان‌شناسان است. زبان‌های اصلی سه کشور جنوبی قفقاز یعنی گرجستان، آذربایجان و ارمنستان از سه خانواده Kartvelian، Turkic و هند و اروپایی الهام گرفته شده است. همچنین زبان گرجستانی به عنوان بزرگترین زبان Kartvelian و تنها زبان قفقازی با سنت ادبی کهن شناخته می‌شود. حروف الفبایی که این زبان گرجستانی دارد، تفریبا قدیمی هستند و اطلاعات دقیقی در این باره که زبان گرجستانی برای چه قرنی است، وجود ندارد.

خط زبان گرجستانی در قدیم

زبان اسکاتلندی ایرلندی Irish Gaelic

اگرچه زبان اسکاتلندی ایرلندی یکی از زبان‌هایی است که توسط تعداد اندکی از انسان‌های ایرلندی مورد استفاده قرار می‎گیرد و همین امر نشان می‌دهد که این زبان تاریخ باستانی را پشت سرگذاشته. با استفاده از اطلاعاتی که زبان‌شناسان بدست آورده‌اند، نشان می‌دهد که زبان اسکاتلندی ایرلندی پیش از ژرمن در جزایری وجود داشته است؛ امروزه این جزایر را بریتانیای بزرگ و ایرلند می‌خوانند. اما ویژگی که باعث شده این زبان ارزشمند و قدیمی محسوب شود، ادبیات آن است که به عنوان باستانی‌ترین و قدیمی‌ترین ادبیات بومی در اروپای غربی است.

زبان اسکاتلندی ایرلندی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.