مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مغز گردو کرم زده را چکار کنیم؟

یکی از مشکلات اصلی مصرف کنندگان همچنین باغداران مغز گردو کرم زده است، کرم‌ها حشرات ریزی هستند که یک نوع آن در باغات به درخت گردو حمله کرده و به داخل میوه گردو نفوذ می‌کند و نوع دیگر آن بعد از چیدن میوه گردو و خشک کردن آن به خاطر انبارداری ناصحیح و غیر اصولی به داخل میوه‌ها نفوذ کرده و آنها را کرمون می‌کند، از چالش‌های اصلی کشاورزان و مصرف کنندگان این است که میوه کرم زده گردو را چه کار کنیم آیا قابل مصرف است یا نه؟

چرا در باغات گردو دچار کرم زدگی می‌شود؟

باغ میوه گردو ممکن است به دلایل مختلفی به کرم زدگی دچار شود، اولین توصیه‌ای که مهندسین کشاورزی به هنگام فروش نهال به باغداران می‌کنند این است که شرایط محیطی مناسبی برای باغات گردو فراهم کنند، برخی مناطق با شرایط اقلیمی خاص مانند رطوبت بالا، دمای متنوع و آفتاب کافی، برای رشد کرم‌ها مناسبتر هستند، این شرایط می‌ توانند تشدید کننده کرم‌ زدگی در باغ گردو باشند.

پس باغداران در خرید نهال گردو برای مناطق مرطوب توجه داشته باشند تا نهال‌های سازگار با این منطقه را خریداری کنند که سیستم دفاعی قوی‌تری داشته باشد، باغ گردو می‌تواند از طریق حشرات که روی سنبله و بذر می‌چرند، به کرم زدگی دچار شود، به همین دلیل، حفظ سنبله و بذر آن مهم است؛ کرم‌ها می‌توانند در خاک و سطح زمین زندگی کنند و منتظر برای حمله به درختان گردو باشند.

 اگر خاک آلوده باشد، خطر بیشتری برای کرم زدگی وجود داشته باشد، علاوه بر کرم‌ها، ممکن است بیماری‌ و حشرات تهاجم گردو را تهدید کرده و به آن آسیب برسانند و باعث تضعیف میوه فروپاشی آن بشود، در نهایت به کرم زدگی منجر می‌شود، برای پیشگیری از کرم زدگی درختان می‌توان برخی اقدامات انجام داد:

  • حفظ سطح خاک تمیز و عدم وجود آلودگی
  • رعایت هوای مناسب و منظم
  • استفاده از روش‌های کنترل حشرات و  آفات وبه کارگیری روش‌های بیولوژیک می‌تواند کمک کننده باشد.
  • خرید نهال گردو سازگار با منطقه

چگونه از کرم زدگی درختان گردو جلوگیری کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم علاوه بر باغداران مصرف کنندگان نیز با این مشکل روبرو هستند، برای جلوگیری از کرم زدگی میوه گردو در منزل، می توانید از روش های زیر استفاده کنید،

  •  حفظ بهداشت و تمیزی: ابتدا منطقه اطراف درخت گردو را تمیز و بهداشتی نگه دارید.
  • اگر شما فروشنده هستید و تناژ بالای گردو را در انبارها نگهداری می‌کنید، محیط را قبل از انبار کردن گردو سمپاشی کنید، از سمپاشی محیط با سم های ضد آفات موجود در بازار استفاده کنید.
  • به هنگام خرید میوه گردو از سالم بودن میوه اطمینان داشته باشید.
  • میوه های گردو را در ظروف یا کیسه های هوا بسته نگه دارید و در یخچال قرار دهید، حرارت پایین و رطوبت کم نیز از کرم زدگی جلوگیری می کند.
  • می توانید از سموم ضد آفات طبیعی مانند روغن نیمه قوی آفتابگردان، آب نمک، استیک بلو (تقریباً چهار قاشق غذاخوری استیک بلو به یک لیتر آب اضافه شده و به خوبی مخلوط شده) استفاده کنید.
  • برخی از تراپی های حجمی همچون گاز نیتروژن، کنترل رطوبت و کنترل دمای راهکارهای مفیدی برای کنترل کرم زدگی میوه های گردو هستند.

به طور کلی، ترکیبی از روش های بالا باعث می شود از کرم زدگی میوه ها محافظت شوند،با توجه به تناژ میوه گردو شرایط نگهداری از آن نیز متفاوت خواهد بود، در صورت استفاده از سموم شیمیایی، از دستورالعمل های ایمنی موجود رعایت کنید.

چرا مغز گردو کرم زده را مصرف نمی کنند؟

متاسفانه مغز گردو کم کرم زده قابل مصرف نیست از دلایل مهم برای عدم مصرف گردو کرمو و آفت زده باید به طعم و مزه آن اشاره کرد، آفت زده و کرم‌خورده بودن مغز گردو کرم زده  ممکن است باعث تغییر در طعم و کیفیت آن‌ها شود و قابلیت مصرف را کاهش دهد، همچنین مصرف مواد غذاییی که از نظر امنیت غذایی مشکوک هستند، باعث ایجاد مسائل بهداشتی می‌شود.

برای جلوگیری از عفونت‌های ممکن از طریق میکروب‌ها، مصرف این نوع مواد ممکن است به توصیه پزشکان و سازمان‌های بهداشتی منع شود، به خاطر همین همیشه به مسئولین نهالستان توصیه می‌شود تا با فروش نهال ژنوتیپ و اصلاح شده میوه‌های با کیفیتی تولید توسط کشاورزان تولید شود که قدرت انبارمانی بالایی داشته باشد.

کلام آخر

ما در این مقاله شرایط نگهداری از گردوها را در باغ گردو و منزل به طور کامل توضیح دادیم ولی نکته مهم نحوه تولید میوه گردو است که کاملاً وابسته به خرید نهال گردو ژنوتیپ و مرغوب شده است، قیمت نهال گردو ژنوتیپ چندان با نهال‌های سنتی و بذری متفاوت نیست، شما برای خرید نهال گردو مرغوب و با کیفیت و استعلام قیمت نهال گردو می‌توانید به سایت تخصصی پالیز نهال مراجعه کنید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.