مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چگونه مهارت مشاهده خود را تقویت کنیم؟

آیا مهارت مشاهده خوبی دارید؟ مهارت مشاهده خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر میکنید در آینده و موفقیت شما موثر است.

چگونه مهارتهای مشاهده انتقادی خود را بهبود بخشیم؟

از آنجایی که معمولا از متخصصان امور مالی ارائه تحلیلی تفسیری بیشتری خواسته می شود، مشاهده انتقادی در حال تبدیل شدن به یک مهارت بسیار مهم در محیط کار مدرن است. توانایی دست یافتن به نکات ظریف در گفتار و موقعیت ‌ها، ارزش استراتژیک را عمیق ‌تر می‌ کند و می ‌تواند در شغل موردنظر هم نقشی مثبتی ایفا کند.

شاید بهترین تعریفی که بتوانیم برای مشاهده انتقادی عنوان کنیم، این باشد: “توجه به جزئیات ظریف چه در رفتار و ظاهر دیگران و چه در شرایط اطراف ما ، که ممکن است همیشه نادیده گرفته شود.”

مشاهده انتقادی یک مهارت واقعی است و نیاز به تمرین دارد. اغلب ممکن است متخصصان مالی منافع مشاهده انتقادی را دست ‌کم بگیرند، اما این یک مهارت نرم است که می ‌تواند نتایج سخت را به ارمغان بیاورد. مجله اف ام با چندین متخصص در مورد چگونگی بهبود این مهارت مهم و ایجاد محیطی که در آن مشاهده آسان ‌تر می ‌شود، صحبت کرد.

کنجکاو باشید، اولین کلید مشاهده کنجکاوی است.

به فردی که در حال تعامل با آن هستید، توجه دقیقی داشته باشید، در این صورت راحت تر می توانید جزئیاتی که ممکن بود پیش از این از دست می دادید، را تشخیص دهید.

Hannah Azizollah روانشناسی در لندن است که در این مورد می گوید: “مدیران مالی ارشد می توانند بسیار فنی باشند و قضاوت کنند ، که این یک اتفاق خوب در حیطه کار آنها است. کنجکاوی طبیعی یک فکر را نمی بندد و باعث می شود که فرد از فکری به فکر دیگر در تغییر باشد و این چیزی است که می تواند در خلاقیت فرد بسیار موثر باشد.”

شرلوک هولمز را می توان به عنوان نمونه اصلی یک متخصص در مشاهده انتقادی نام برد. رویکرد او برای ما درس ‌های بسیار زیادی دارد. او فقط آنچه که انتظار داشت ببیند را تجزیه و تحلیل نمی‌ کرد، بلکه در مورد چیزهای کوچکی که او را به چیزی غیر منتظره هدایت می ‌کرد، نیز کنجکاو بود.

به منظور تمرین این مهارت می توان موارد زیر را مثال زد: تماشای دیگران در صف سوپر مارکت ها ، تماشای دوستان در کنار هم یا حتی تماشای موقعیت های گروهی در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی.

شبیه هنری فوندا باشید.

استفان استرن ، استاد مهمان در تدریس مدیریت در دانشکده لندن ، می گوید: ” الگوی نقش خوب برای مشاهده مهم انتقادی ، هنری فوندا در فیلم 12 مرد خشمگین است.” داستان فیلم 12 مرد خشمگین، درباره هیئت منصفه دادگاهی است که شامل دوازده نفر است و باید درباره گناهکار بودن یا بی گناهی جوانی که قتل متهم شده، تصمیم‌ گیری کنند.

“شخصیت فوندا از پذیرش نظر 11 نفر دیگر از وکلا در مورد اینکه به قتل متهم شده، خودداری می کند.”

استرن می ‌گوید: مشاهده دقیق و انتقادی ممکن است شما را فورا محبوب نکند، اما چنین تفکری می ‌تواند به مدیران مالی و کسب و کارها کمک کند تا از اشتباهات غیر ضروری و آسیب ‌رسان اجتناب کنند.

Azizollah نیز قیاس 12 مرد عصبانی را مطرح می کند. او می گوید: “من بعضی اوقات مشتری هایم را تشویق می کنم که به خانه بروند و فیلم را تماشا کنند و مهارت های مشاهده آن ها را تحلیل کنند.” “تماشای آنچه اتفاق می افتد ، و همچنین کارهایی که Juror Eight انجام می دهد بسیار مؤثر و متقاعد کننده است.”

استرن می گوید : ” مشاهدات انتقادی نیاز به یک دیدگاه شکاک دارد. این کار مستلزم زمان و انرژی زیاد است. از آنچه به شما گفته می شود سوال کنید، عمیق تر کاوش کنید. افسانه ها و شایعاتی را که در تجارت‌ها و سازمان‌ها به گردش در می‌آیند را قبول نکنید و خودتان به دنبال رسیدن به سوالاتتان باشید.”

یک مدیر توجه خوب باشید.

زیر نظر گرفتن اطرافیان ، سیگنال های ظریف ارسال شده و سایر جزئیات کوچک در مورد محل کار و مشاغل در عصری که بسیاری از خواسته های رقابتی مورد توجه ما هستند، کار دشواری است. یادگیری تمرکز و حذف عوامل حواس ‌پرتی می ‌تواند به مشاهدات اختصاص داده شود.

استرن می ‌گوید: “زندگی کاری مدرن پر از عوامل حواس ‌پرت کننده، مخصوصا فن ‌آوری است، وقتی در مورد مدیریت زمان صحبت می ‌کنیم، اغلب منظور ما “مدیریت توجه” است. اگر شما پشت میز نشسته ‌اید و تلفن ثابت، تلفن همراه و یک کامپیوتر شخصی یا لپ ‌تاپ دارید، حداقل ده راه وجود دارد که در آن یک نفر می‌ تواند شما را در هر لحظه با یک پیام فوری حواس تان ا پرت کند.”

با توجه به رقابت برای توجه ، مشاهده انتقادی آسان نیست. مدیری خوب است که مدیر توجه خوبی باشد، این فرد می داند چه موقع درگیر شود و چه زمانی را به استراحت اختصاص دهد.

Azizollah پیشنهاد می ‌کند که افراد حرفه ‌ای باید حداقل زمانی که در جلسات شرکت می ‌کنند تلفن خود را خاموش کرده و آن را از دید خارج کنند، این کار می تواند به همه افراد کمک کند تا توجه بیشتری به جلسه داشته باشند و کیفیت مکالمه را بهبود بخشند.

وی می افزاید: یادگیری تشخیص اینکه کدام ارتباطات به اجرای سریع و کدامیک به فکر و مراقبت عمیق تر نیاز دارند ، می تواند برای حفظ و توسعه روابط کاری مهم باشد.

تصویر بزرگ‌ تر را ببینید.

مشاهده دقیق جزئیات در افراد و رفتار آن‌ها بسیار خوب است، اما مهم است درک کنیم که این افراد چگونه با تصویر بزرگتر در سازمان متناسب می شوند. در واقع، متخصصان مالی به طور مفصل در کار خود آموزش می ‌بینند، اما اغلب در یک سطح بالاتر، متوجه می ‌شوند که نقش ‌های بزرگتری در مدیریت شرکت دارند.

ایوانا ویداکوویچ ، روانشناس بالینی مستقر در بلگراد ، صربستان، یک مشاور که بر تشخیص، انتخاب و توسعه افراد، تیم‌ ها، و سازمان‌ ها تمرکز کرده ‌است، می گوید: ” برای بهبود مهارت مشاهده انتقادی شما باید جهت گیری دقیقی داشته باشید ، به طور جدی مشاهده کنید و به چیزهای کوچک توجه کنید. اما چیزی که مهم تر است این است که تصویر بزرگ ‌تر و اینکه چگونه جزئیات کوچک در آن تصویر قرار می ‌گیرند، را مشاهده کنید. ”

Azizollah می گوید: ” بخش مهمی از مشاهده در طول موج همان شخصی است که با او ارتباط برقرار می کنید. در غیر این صورت ، ارتباطات از دست خواهند رفت. خوب است که از ابتدای کار ، بررسی اجمالی شروع کنید و سپس با جزئیات کار کنید. شما می توانید نکات مهم را قبل از شروع یک بحث یا گفتگو عنوان کنید. “

بازخورد ، بازخورد و بازهم بازخورد.

در تعامل با همکاران ، متخصصان مالی باید مرتباً فیدبک بخواهند و پاسخ ها را با دقت دنبال کنند. ویداکوویچ می گوید: “من دوست دارم از بازخورد به عنوان ابزاری برای تشویق پیشگیری استفاده کنم. شما می توانید از بازخوردها برای گسترش آگاهی ، بهبود مهارت های اجتماعی و اثربخشی و تأثیرگذاری عمومی استفاده کنید.”

Azizollah می گوید که گوش دادن و مشاهده دیگران از طریق فرآیند دادن و دریافت فیدبک ” یک مهارت فیزیکی” است که می تواند “بسیار متصل کننده” باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.