مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

روش های افزایش تمرکز: ۱۱ روش خاص برای افزایش تمرکز در کار و زندگی

صورتی‌ها: بی‌شک تمرکز بیشتر می‌تواند به شما در انجام کارهای حرفه‌ای و شخصی مانند مطالعه یا فکر در مورد یک ایده‌ی کاری کمک کند. اما نداشتن تمرکز حواس مسئله‌ای است که خیلی‌ها با آن درگیر هستند. ناتوانی ما در تمرکز به دلیل خستگی، بی‌انگیزگی یا هر چیز دیگری که باشد، بهره‌وری و به دنبال آن شانس موفقیت را کاهش می‌دهد. مراحل عملی مختلف و ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید در راستای افزایش تمرکز و چک نکردن گوشی موبایلتان هر ۱۵ دقیقه یکبار وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم تعدادی از روش های افزایش تمرکز در کارها را مرور کنیم.

روش های افزایش تمرکز

روش های افزایش تمرکز

برای اینکه در انجام کارهایتان تمرکز کافی را داشته باشید و با حواس پرتی‌های مداوم مقابله و در برابر آن‌ها مقاومت کنید، باید لیستی از کارهایی که باید انجام شود را تهیه کرده و در قدم اول از چند وظیفه‌گی اجتناب کنید. در زیر روش های افزایش تمرکز را باهم بررسی می‌کنیم.

سازماندهی بهتر برای تمرکز بهتر:

روش های افزایش تمرکز

۱- از مرتب سازی و سازماندهی میز یا محیط کاری خود شروع کنید. چه در دفتر کار خود کار می‌کنید و چه در خانه مطالعه می‌کنید، داشتن یک فضای تمیز می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز کنید و کار خود را با تمرکز بیشتری انجام دهید. برای اینکار هر چیزی را که می‌تواند حواس شما را از کار پرت کند و هیچ ارتباطی به کار ندارد حذف کنید.

میز خود را تمیز کنید و تنها چیزهایی که نیاز دارید را بر روی میز خود قرار دهید. تنها چند عکس و یا یادگاری‌های دیگر که برایتان مهم هستند را نگه دارید. اگر به گوشی خود برای انجام کار نیاز ندارید، آن را برای چند ساعت کنار بگذارید. اجازه ندهید که فضا را شلوغ کرده و حواس شما را پرت کند.

روش های افزایش تمرکز

۲- تهیه لیست کاری یکی از روش های افزایش تمرکز : تهیه یک لیست برای انجام دادن در ابتدای هر روز یا هفته می‌تواند باعث شود که شما احساس تمرکز بیشتری بکنید و انگیزه خود را برای ادامه کار خود احساس کنید. اگر لیستی از تمام کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید، مهم نیست که لیست چقدر کوچک باشید، زمانی که آن موارد ذکر شده از لیست خود چک می‌کنید و به مرحله بعدی می‌روید، احساس موفقیت بیشتری خواهید داشت.

این کار همچنین به شما در هر زمان فقط بر روی یک کار متمرکز شوید و بقیه موارد را از ذهن خود پاک سازید. وظایف خود را اولویت‌بندی کنید. بهتر است سخت‌ترین کارها را اول انجام دهید و کارهای راحت‌تر و قابل مدیریت را برای پایان روز و زمانی که خسته هستید بگذارید. این کار از موثرترین روش های افزایش تمرکز در کارها می‌باشد.

روش های افزایش تمرکز

۳- برای هر کار محدودیت زمانی تعیین کنید. با استفاده از تهیه لیست برای انجام کارها می‌توانید زمان خود را نیز مدیریت کنید. در کنار هر آیتم در لیست، در مورد اینکه چقدر طول می‌کشد تا هر کار را انجام دهید بنویسید و تعیین کنید زمان نیاز برای انجام چه مدت است.

بهتر است در مورد این تخمین واقعگرا باشید. سپس سعی کنید هر مورد را در زمان از پیش تعیین شده‌ی خود به اتمام برسانید. با این کار علاوه بر افزایش تمرکز بر روی کار می‌توانید زمان‌تان را مدیریت کنید و استرس خودتان را کاهش دهید که دوباره بر روی تمرکزتان تاثیر خواهد گذاشت.

روش های افزایش تمرکز

۴- زمان استراحت را فراموش نکنید. برای هر مورد در لیست کاری دقایقی را برای استراحت اختصاص دهید. شما باید برای هر ساعت کار حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید. یا برای هر نیم ساعت کار یک وقفه‌ی ۳ تا ۵ دقیقه‌ای داشته باشید. اینکه این وقفه‌های ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای را چگونه بگذرانید به خودتان بستگی دارد و این کار به شما کمک خواهد کرد که انگیزه بیشتری کسب کنید تا کار را تمام کنید و به چشمان‌تان استراحت دهید و کمی به خودتان فرصت دهید تا ذهن‌تان باز تر شود.

بهبود تمرکز و افزایش آن:

روش های افزایش تمرکز

۱- قدرت تمرکز خود را بهبود ببخشید. از بهترین روش های افزایش تمرکز همین بس که آن را تمرین کنید. ممکن است فکر کنید که همیشه به راحتی حواس خود را پرت می‌کنید، هر کس می‌تواند با کمی انگیزه تمرکز کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کار معین را انتخاب کنید و به خودتان ۳۰ دقیقه فرصت دهید تا بدون آنکه از منحرف شوید، فقط بر روی آن کار متمرکز شوید. این کار را ادامه دهید و ببینید چه مدت می توانید تمرکز خود را تقویت کنید.

روش های افزایش تمرکز

۲- کارهایی را که باید انجام دهید به تعویق نیاندازید. یکی دیگر از روش های افزایش تمرکز این است که کار امروز را به فردا مسپارید. از به تاخیر انداختن هر یک از فعالیت‌های خود یا رها کردن کارها برای فردا، هفته آینده یا ماه آینده اجتناب کنید. به جای آن سعی کنید آن را همین الان انجام دهید و از چک لیست خود حذف کنید. به تعویق اندازی منظم باعث از بین رفتن تمرکز و کاهش شدید بهره‌وری شما می‌شود.

روش های افزایش تمرکز

۳- از چند وظیفگی بپرهیزید. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که چند وظیفگی عالی است چرا که به شما این امکان را می‌دهد که کارها را فورا انجام دهید. اما این امر باعث از شاخه به شاخه پریدن شده و به طور کل تمرکز شما را بین موارد مختلف تقسیم می‌کند. برعکس، چند وظیفگی در واقع مغز شما را گیج کرده و شما را کند می‌کند و باعث می‌شود بر روی کار به طور کامل درگیر نشوید.

روش های افزایش تمرکز

۴- از شبکه‌های اجتماعی در هنگام کار دوری کنید. این روش به طرز عجیبی یکی از بهترین روش های افزایش تمرکز می‌باشد چرا که چک کردن دائم تلفن همراه و اکانت‌های اجتماعی، باعث حواس پرتی و کاهش تمرکز بر روی کار می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت حواس‌پرتی، دشمن فوکوس است و تمرکز را غیر ممکن می‌سازد. پس زمانی که می‌خواهید به طور کامل بر روی یک چیز تمرکز کنید باید بدانید که چگونه حواس پرتی‌ها را کنترل کنید. انواع مختلفی از عوامل حواس‌پرت کننده وجود دارد که شما باید خودتان را آموزش دهید تا در تله‌ی آن‌ها نیافتید.

چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم

۵- برای داشتن تمرکز بیشتر آدامس بجویید. تحقیقات نشان داده‌اند که جویدن یک تکه آدامس به طور موقت می‌تواند تمرکز شما را افزایش دهد. جویدن آدامس میزان اکسیژن دریافت شده از مغز را افزایش می‌دهد که به نوبه خود به شما در تمرکز کمک می‌کند. اگر آدامس دوست ندارید، می‌توانید یک میان وعده سالم میل کنید که همان تأثیر آدامس را دارد. برای مثال یک مشت آجیل یا چند تکه هویج می‌تواند انتخاب سالمی باشد.

چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم

۶- از خوردن کافئین زیاد خودداری کنید. اگر احساس سستی و خستگی کردید، یک فنجان قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار را امتحان کنید. مطالعات نشان داده‌اند مصرف متعادل کافئین به افزایش تمرکز حواس، به ویژه در افرادی که احساس خستگی می‌کنند، کمک می‌کند. در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید. زیرا ممکن است دچار آشفتگی و بی‌قراری شوید که قدرت تمرکز را کاهش می‌دهد.

چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم

۷- به مدت ۲۰ ثانیه به یک شی دور نگاه کنید. بیشتر ما روی رایانه یا میز کار می‌کنیم و به طور معمول به اشیاء از فاصله ۱-۲ پایی (۳۰-۶۱ سانتی متر) نگاه می‌کنیم. این می‌تواند به چشم‌های شما آسیب برساند و باعث ناراحتی و کاهش تمرکز شما شود. پس، با نگاه کردن به یک هدف دور به مدت ۲۰ ثانیه به چشمانتان استراحت دهید.

روش های افزایش تمرکز را خواندید. شما برای افزایش میزان تمرکز خود در کار و زندگی چه کارهایی را پیشنهاد می‌کنید. منتظر نظرات شما هستیم.

برگرفته شده از: wikihow.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.