مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

نگاه نزدیک به آنر 9A؛ اقتصادی در لباسی جذاب

کمپانی آنر تلاش زیادی کرده تا جای پای خود را در آشفته بازار موبایل کشورمان محکم کند. این امر تنها با عرضه و فروش گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی متنوع با امکانات مناسب و قیمت رقابتی به دست آمده. این کمپانی با علم بر این موضوع سربازی دیگر به نام آنر 9A را راهی کشورمان کرده که با تمرکز بر سه ویژگی کلیدی به فروش می‌رسد؛ طراحی شیک، فناوری نو و تمرکز بر نسل جوان.

آنر 9A یک گوشی اقتصادی با ظاهری زیباست که در عین قیمت مناسب و رقابتی، سخت‌افزاری معقول، باتری قدرتمند و نمایشگری قابل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مطلب قصد داریم نگاهی به مهمترین ویژگی‌های این گوشی بیندازیم. با دیجیاتو همراه باشید.

‏طراحی و ساخت‏

آنر 9A

آنر 9A در ظاهر گوشی اقتصادی تلقی می‌شود، اما این تصور را نکنید که با گوشی بی‌کیفیتی طرف هستید. برعکس، با وجود این که این گوشی از بدنه و فریمی پلاستیکی بهره می‌برد، حس بسیار خوبی از در دست گرفتن آن به شما منتقل می‌شود که بخشی از آن را مدیون وزن ۱۸۵ گرمی خود است. این گوشی در ۳ رنگ به بازار عرضه می‌شود، ولی به نظرم رنگ سبز یخی یا به گفته خود آنر «Ice Green» جذاب‌تر است.

آنر برای گوشی میان‌رده خود، یک حسگر اثر انگشت فیزیکی روی قاب پشتی تعبیه کرده که در ارتفاع مناسبی قرار دارد و به راحتی می‌توانید با آن تعامل داشته باشید. سرعت تشخیص آن نیز بسیار بالاست و در اکثر مواقع با یک اشاره می‌توان قفل گوشی را باز کرد. در کنار این روش، سیستم تشخیص چهره هم وجود دارد که پیشنهاد می‌کنم اصلا روی امنیت آن حساب باز نکنید، چون ممکن است اشیا دیگری را به جای چهره شما تشخیص داده و سرخود قفل گوشی را باز کند.

کمی آن طرف‌تر از این حسگر اثر انگشت، ماژول مستطیلی دوربین ۳ گانه را می‌بینیم که برآمدگی آنچنانی ندارد. علاقه‌مندان به هدفون‌های باسیم نیز قطعا از دیدن جک هدفون ۳.۵ میلیمتری خوشحال می‌شوند و دیگر نگران همگام نبودن صدا یا تمام شدن شارژ هدفون‌های خود نخواهند بود.

آنر 9A

البته اگر می‌خواهید این گوشی را به سرعت شارژ کنید، با دیدن پورت میکرو یو اس بی، ناامید می‌شوید، زیرا این پورت نهایت از توان ۱۰ وات پشتیبانی می‌کند که برای این باتری حجیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، چندان پاسخگو نیست. در قاب جلویی نیز شاهد نمایشگری ۶.۳ اینچی هستیم که یک ناچ قطره‌ای در مرکز آن به چشم می‌خورد. حاشیه‌های اطراف مشابه دیگر رقبای آنر 9A هستند و نمی‌توان خرده‌ای هم به آن گرفت. موضوعی که همچنان سوال برانگیز است، وجود حاشیه نسبتاً زیاد در لبه پایینی این گوشی بوده که هیچ شرکتی هنوز نتوانسته آن را به ابعاد معقولی کاهش دهد.

نمایشگر

آنر 9A

آنر 9A از یک نمایشگر ۶.۳ اینچی IPS LCD بهره می‌برد که رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسلی آن، ۲۷۸ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می‌آورد. نمایشگر برخلاف آن چه در این بازه قیمتی شایع است، فاقد درز نور و سایه بوده و رنگ‌ها یکدست در تمامی سطح نمایشگر نمایش داده می‌شوند. محتوا هم به اندازه کافی شارپ است تا مشکل تاری تصویر هم نداشته باشید. زوایای دید هم در این نمایشگر مناسب است. می‌توان گفت یکی از نقاط قوت این گوشی، نمایشگر خوب آن است، به خصوص این که رقبای این گوشی معمولا مشکلاتی مانند سایه در اطراف دوربین سلفی یا روشنایی ناهمگن در لبه پایینی نمایشگر دارند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

آنر 9A

آنر 9A همانند گوشی‌های اخیر این کمپانی و کمپانی مادرش یعنی هواوی، فاقد سرویس‌های موبایل گوگل است و به جای آن به سرویس‌های موبایل هواوی متکی شده. البته همچنان اندروید ۱۰ و رابط کاربری Magic UI در این گوشی تعبیه شده تا بتوانید از برنامه‌های متنوع این پلتفرم بهره ببرید. پیش از این در رابطه با HSM صحبت کرده‌ایم ولی دانستن این نکته خالی از لطف نیست که اکنون برنامه‌های ایرانی بیشتری با این سرویس‌های سازگاری پیدا کرده‌اند.

در رابطه با خود رابط کاربری نیز باید بگویم امکانات متنوعی در اختیارتان قرار دارند و از نظر تعداد گزینه‌های شخصی‌سازی هم کم و کاستی احساس نخواهید کرد. البته فراموش نکنید که برای دانلود اپ‌ها باید از کافه بازار یا هواوی اپ گالری استفاده کنید. اجرای رابط کاربری نیز تقریبا روان بوده و در حین استفاده روزمره و باز کردن تعداد معقولی برنامه، لگ یا تاخیری مشاهده نمی‌کنید. با این حال اگر بخواهید چندین برنامه را به صورت همزمان با هم اجرا کنید، در جابجایی میان آن‌ها یا بارگذاری مجددشان، ناتوانی سخت‌افزار به چشم می‌‌آید و تا لود شدن مجدد برنامه باید صبوری به خرج دهید.

سخت‌افزار

آنر 9A

می‌رسیم به سخت‌افزار آنر 9A. این گوشی به چیپست مدیاتک هلیو P22 هشت هسته‌ای مجهز شده که آن را ۳ گیگابایت رم همراهی می‌کند. برای ذخیره‌سازی فایل‌ها نیز باید به حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی eMMC 5.1 متوسل شوید. رم ۳ گیگابایتی همان‌طور که گفتم برای اجرای برنامه‌های روزمره کافی بوده و کم نمیاورد. با این حال پیشنهاد می‌کنم هیچ‌گاه برنامه‌های زیادی را به صورت همزمان اجرا نکرده و سعی نکنید گوشی را به چالش بکشید، چرا که برای لود شدن برنامه‌ها باید زمان بیشتری را صرف کنید. با این حال طبق معمول گوشی را به صورت جامع بررسی کرده و نتایج بنچمارک‌ها را در بررس کامل ارائه خواهم کرد.

دوربین

آنر 9A

آنر 9A جمعاً ۴ دوربین دارد. دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی آن در شرایط نوری مناسب عکس‌های خوب و با جزئیات کافی را ثبت می‌کند. دوربین‌های اصلی اما دست شما را بازتر گذاشته و می‌توانید از بین حالت عریض و فوق عریض نیز انتخاب کنید. سنسور اصلی ۱۳ مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم ۱.۸ به همراه فوکوس خودکار تشخیص فاز را در اختیارتان می‌گذارد. دوربین اولترا واید سنسوری ۵ مگاپیکسلی داشته که دیافراگم بسته‌تر ۲.۲ را در اختیارتان می‌گذارد. در نهایت یک دوربین عمق‌سنج دو مگاپیکسلی داریم که وظیفه آن دریافت اطلاعات مربوط به عمق است.

عکاسی با آنر 9A چالش خاصی ندارد و در اکثر مواقع با کادر بندی مناسب و نور کافی می‌توانید عکس‌هایی با جزئیات خوب و کنتراست مناسب ثبت کنید. البته اگر کمی نور محیط کم شود، نرم‌افزار از شما می‌خواهد گوشی را ثابت نگه دارید تا عکس‌ها را شارپ کند. پرتره هم یکی دیگر از قابلیت‌های آنر 9A به شمار می‌رود که با کراپ کادر دوربین اصلی و آن سنسور عمق‌سنج عکس‌هایی با افکت بوکه را تحویل می‌دهد. البته برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید ممارست به خرج داده و حتی چندین بار عکس بگیرید.

دوربین اولترا واید هم با داشتن کادری عریض‌تر می‌تواند فضای بیشتری را پوشش دهد. عکس‌هایی که با این سنسور می‌گیرید، جزئیات خوبی داشته و رنگ‌ها هم طبیعی هستند. البته جزئیات در گوشه‌های تصویر کاهش داشته و به شارپی مرکز تصویر نیست. با این حال دوربین آنر 9A نیاز به بررسی بیشتری داشته و قضاوت کلی در رابطه با کیفیت عکس‌ها را به بررسی کامل موکول می‌کنیم.

شارژدهی

آنر 9A

آنر 9A یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد که برای این رده قیمتی و با این وزن، ظرفیت بسیار خوبی است. البته فرصت کافی برای محک زدن کارایی آن را نداشتم اما در همین مدت کوتاه نیز کاملا مشهود است که این گوشی به راحتی یک روز کاری را همراه شما خواهد بود و حتی اگر سخت گیری نکنید، شاید بتواند بدون شارژ کردن آنر 9A، روز دوم را نیز شب کنید.

در رابطه با سرعت شارژ اما نمی‌توان به این اطمینان صحبت کرد. چرا که این گوشی با شارژر ۱۰ واتی به دست شما می‌رسد و حداکثر توانی هم که پشتیبانی می‌کند، همین ۱۰ وات است. در نتیجه نباید انتظار هیچ نوعی از تکنولوژی شارژ سریع را داشته باشید و بهتر است برای شارژ این گوشی، از قبل برنامه‌ریزی لازم را داشته باشید. البته همانند بخش‌های دیگر این گوشی، شارژ آن را هم در بررسی نهایی، به صورت کامل ارزیابی خواهم کرد.

جمع‌بندی

آنر 9A

آنر 9A یک گوشی اقتصادی در ظاهر و باطن است، اما شاید ظاهر آن شما را یاد گوشی گران‌تری بیندازد. سخت‌ا‌فزار و ترکیب دوربین آنر 9A را نیز پیش از این دیده بودیم. با این حال می‌توان گفت که تجربه کاربری چند روزه من با آنر 9A، کمی به یک گوشی میان‌رده اقتصادی نزدیک‌تر بوده تا یک گوشی اقتصادی.

البته آنر در این راه رقبای سرسختی هم خواهد داشت. نوکیا ۳.۲ یا گلکسی M11 از نظر رزولوشن یا ظرفیت باتری پایاپای سرباز تازه نفس آنر پیش رفته و کمی هم زودتر خود را به میدان نبرد رسانده‌اند. باید دید آیا قیمت ۳ میلیون ۴۰۰ هزار تومانی که آنر برای 9A در نظر گرفته و کیفیت ساخت خوب، می‌تواند نگاه‌ها را به سمت این گوشی بچرخاند، یا این که آنر نیازمند تلاش بیشتری است؟ پاسخ این سوال را در بررسی کامل آنر 9A می‌دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.