مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خوردن مغز گردو چه خواصی دارد؟

نتایج یک مطالعه جدید تایید می‌کند که افزودن گردو به رژیم غذایی روزانه خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داده و به پایین آوردن میزان کلسترول مضر در خون کمک می‌کند.

متخصصان در این مطالعه تشریح کردند وقتی شما یک وعده غذایی می‌خورید که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است اگر پس از آن یک مشت گردوی خام مصرف کنید می‌تواند امکان آسیب ناشی از این چربی مضر به عروق خونی خود را تا حد قابل ملاحظه‌ای محدود کنید.

در هر۵۰ گرم گردو کمتر از ۴ گرم چربی اشباع شده وجود دارد اما به این دلیل که تمام مغزهای خشکبار سرشار از کالری هستند لذا توصیه می‌شود که اعتدال در مصرف آنها امری ضروری است.

مغز گردو سرشار از آنتی اکسیدانها، چربی‌های امگا -۳ و اسید آلفا لنیولئیک است. شما می‌توانید از گردو در وعده غذایی صبحانه استفاده کنید. به جای ریختن گوشت داخل سالاد مقداری گردوی تازه به آن بیفزایید و به جای سوسیس و تخم مرغ و گوشت فرآوری شده، پروتئین مورد نیاز بدنتان را از گردو دریافت کنید.

محققان دانشگاه ایلینوی مزایای پنهان گردو را در مبارزه با سرطان روده بزرگ کشف کردند.

مزایای گردو برای بدنبه گزارش آلامتو، «خبرآنلاین» نوشت: «حنا هولشر» استادیار علوم تغذیه از جمله این افراد است که به بررسی تأثیر گردو علیه بیماری‌های معده و روده و همچنین بیماری‌های کاردیومتابولیک (شامل بیماری‌های دیابت، پرفشارخونی، چربی خون و بیماری‌های قلبی) پرداخته است. نتایج این تحقیق در مجله Nutrition به چاپ رسیده است.

آجیل به‌عنوان یک منبع غنی از فیبر محسوب شده که این فیبر در تنوع و تقویت باکتری‌های روده کمک می‌کند و این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه گردو به میلیون‌ها میکروارگانیسمی که در روده ما زندگی می‌کنند، کمک می‌کند.

گردو منبع غنی آنتی‌اکسیدان است که به‌عنوان میان‌وعده در کاهش سرطان روده بزرگ، کاهش سطح کلسترول و حتی تقویت مغز نقش مثبتی دارد.

هولشر و همکاران به برخی از ۱۸ داوطلب به مدت ۲ تا ۳ هفته هر بار ۴۲ گرم گردو دادند و برخی نیز بدون اینکه گردویی دریافت کنند مورد آزمایش قرار گرفتند. آنها نمونه خون و مدفوع داوطلبین را ابتدا و انتهای دوره مذکور جمع کرده و مورد بررسی قرار دادند. سپس با آنالیز دیتای گردآوری‌شده معلوم شد گردو باعث افزایش سطح ۳ باکتری اصلی به نام‌های Faecalibacterium، Roseburia و Clostridium شده است. این سه باکتری دست به تولید محصول متابولیکی butyrate که در سلامت روده نقش اصلی دارد، می‌زنند. هولشر توصیه می‌کند برای اندازه‌گیری دقیق‌تر butyrate نیازمند تحقیقات بیشتر هستند.

این تحقیق همچنین نشان داد مصرف گردو در کاهش اسیدهای ثانویه صفراوی نقش دارند. در حالی‌که اسیدهای صفراوی ترکیبات طبیعی بوده که به جذب لیپیدها، کلسترول و برخی ویتامین‌ها در دستگاه گوارش کمک می‌کند اما برخی از آنها سمی هستند. این‌گونه اسیدها چه اولیه و چه ثانویه به توزیع سرطان روده کمک می‌کنند و به همین خاطر کاهش اسید می‌تواند به کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ هم کمک کند.

هولشر می‌گوید اسیدهای صفراوی ثانویه در افراد مبتلابه سرطان روده بزرگ، بالاتر از بقیه افراد بوده است و اگر این‌گونه اسیدها را کم کنیم، مانع توسعه سرطان در بدن انسان می‌شویم.

خواص گردو

گردو برای افزایش کیفیت اسپرم

تحقیقات اخیر در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‎دهد مصرف روزانه ۷۵ گرم گردو، بقا، حرکت و ویژگی‎های ظاهری اسپرم را در مردان ۲۱ تا ۳۵ ساله بهبود می‎بخشد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه لرستان، تقریبا ۷۰ میلیون زوج در سراسر دنیا با مشکل ناباروری مواجه هستند.

حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد این موارد به دلیل اختلالاتی است که به مرد مربوط می‎شود، در برخی مطالعات مشخص شده است که کیفیت اسپرم مردان به دلیل آلودگی، شیوه زندگی نامناسب و رژیم‎های غذایی ناسالم کاهش یافته است.

تاثیر افزایش اسیدهای چرب غیر اشباع که برای بلوغ اسپرم و عملکرد غشای آن ضروری هستند، بر روی کیفیت اسپرم مردان جوان مورد مطالعه قرار گرفت.

بهترین منابع اسیدهای چرب غیر اشباع روغن ماهی و یا مکمل‎های آن، دانه کتان و گردو هستند، گردو سرشار از آلفالینولنیک اسید (ALA) بوده و یکی از بهترین منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا- ۳ به شمار می‎رود.

در مطاله‎ای که اخیرا انجام شده است، ۱۱۷ مرد سالم ۲۱ تا ۳۵ ساله شرکت کردند، این افراد به دو گروه تقسیم شدند.

۵۸ نفر از مغزهای گیاهی به‎ویژه گردو استفاده نکردند و به ۵۹ نفر دیگر روزانه ۷۵ گرم گردو داده شد. تحقیقات قبلی نشان داده بود که ۷۵ گرم گردو، مقداری است که موجب تغییر در سطح چربی‎های خون می‎شود اما معمولا تغییری در وزن افراد سالم ایجاد نمی‎کند.

نتایج نشان داد در گروهی که گردو مصرف کرده بودند، سطح اسیدهای چرب امگا- ۳ افزایش قابل توجهی داشت و بقای اسپرم، حرکت و خصوصیات ظاهری آن بهبود یافت و در گروهی که گردو مصرف نکرده بودند، هیچ تغییری ایجاد نشد.

همچنین بخوانید: برای افزایش کیفیت اسپرم چه کنیم؟

کاهش هوس های غذایی با مصرف گردو

گردو به عنوان یک میان وعده دوستدار قلب شناخته شده است، اما مطالعه‌ای جدید نشان داده است که این ماده غذایی می تواند به افرادی که رژیم دارند در کنترل هوس‌های غذایی کمک کند.

به گزارش آلامتو به نقل از عصر ایران به نقل از “مدیکال دیلی”، مغزهای خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های خوب هستند. از این رو، یکی از مواد غذایی عالی برای هر فرد سالم محسوب می‌شوند. افرادی که رژیم دارند به مواد غذایی دوستدار قلب که از محتوای پروتئین سود می برند، به عنوان یک میان وعده که احساس سیری را در آنها ایجاد می کند، نیاز دارند، اما نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که مشخصات تغذیه ای مغزهای خوراکی تنها دلیل برای تبدیل کردن آنها به گزینه ای خوب برای کاهش وزن نیستند.

پژوهشی که در نشریه Diabetes, Obesity and Metabolism منتشر شده است، نشان می‌دهد که گردو ناحیه‌ای در مغز را فعال می‌کند که با کنترل گرسنگی و هوس‌های غذایی پیوند خورده است. این برای نخستین بار است که یک پژوهش نشان می‌دهد مغزهای خوراکی ممکن است به واقع روش کارکرد مغز را تغییر دهند و احتمالا از هوس‌های غذایی پیشگیری کنند.

ما اغلب درباره تاثیر آن چه می‌خوریم بر فعالیت مغز فکر نمی‌کنیم. تا پیش از این، مطالعات صورت گرفته نقش مصرف گردو در احساس سیری افراد را نشان داده بودند، اما مشاهده شواهدی مبنی بر ایجاد تغییر در فعالیت مغز مرتبط با نشانه‌های غذایی بسیار شگفت آور بوده است.

طی این مطالعه ۱۰ شرکت کننده که به عنوان افراد چاق در نظر گرفته می‌شدند، طی دو دوره پنج روزه مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. طی یک دوره، همه شرکت‌کنندگان اسموتی‌هایی که در تهیه هر یک از آنها ۴۸ گرم گردو استفاده شده بود را روزانه مصرف کردند. در دوره بعد شرکت کنندگان یک اسموتی فاقد گردو را مصرف کردند، اگرچه از نظر تغذیه‌ای و همچنین عطر و طعم شرایطی مشابه با اسموتی گردو داشت. این مطالعه به صورت تصادفی انجام شد، از این رو، شرکت کنندگان و پژوهشگران از این مساله که کدام اسموتی حاوی گردو است، مطلع نبودند. در روز آخر دوره‌ها، از هر یک از شرکت کنندگان تصویربرداری fMRI صورت گرفت. این کار به پژوهشگران اجازه می‌داد میزان تغییرات در مغز را با مشاهده سطوح اکسیژن شناسایی کنند. در همین راستا، هنگامی که یک ناحیه فعال‌تر بود، اکسیژن بیشتری برای کمک در آن قسمت وجود داشت.

طی تصویربرداری fMRI تیم پژوهشی تصاویری از غذاهایی مانند همبرگر و دسرها و تصاویر خنثی از گل‌ها و سپس غذاهایی که موجب هوس‌های غذایی نمی‌شوند، مانند سبزیجات، را به شرکت کنندگان نشان دادند. همان گونه که انتظار می‌رفت افراد به تصاویر غذاهای ناسالم واکنش نشان دادند، اما این واکنش آن چیزی نیست که احتمالا به آن فکر می‌کنید. ناحیه‌ای در مغز به نام اینسولا راست که با کنترل هوس‌های غذایی مرتبط است هنگام تماشای غذاهای ناسالم اما خوشمزه در افرادی که اسموتی گردو مصرف کرده بودند، فعال‌تر بود.

جدا از کنترل هوس‌های غذایی، مصرف گردو با بسیاری فواید سلامت دیگر پیوند خورده است، که از آن جمله می‌توان به مبارزه با التهاب، کاهش کلسترول بد، پیشگیری از تشکیل پلاک و پشتیبانی از استخوان‌ها و سیستم ایمنی سالم اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.