مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

روش های هدف گذاری صحیح: چگونگی برنامه‌ریزی و تعهد به اهداف

در آغاز هر فصل زمین و زمان دچار دگرگونی جزئی و حتی چشم‌گیری می‌شوند که به ما می‌گویند یک فصل دیگر به سمت جلو حرکت کردیم. اما در واقع این پایان سال و عمر نیست و تنها نشانه‌ی این است که پ یک فصل به اتمام رسیده است. هر سال چهار فصل است و زندگی ادامه دارد. زمستان نماد و نشانه شروع فصل بهار و آغاز شکوفایی است. مهم نیست مبدا هر هدف گذاری را چه روز یا فصلی در نظر بگیرید، چیزی که حائز اهمیت است شروع فعالیت‌های مرتبط با رسیدن به اهداف بزرگ سال است. در این مقاله ما قصد داریم روش‌های هدف گذاری صحیح و پایبندی به آن‌ها را بیان کنیم. فراموش نکنید که ذهن‌های بزرگ هدف دارند و دیگران آرزو. با هدف گذاری صحیح آرزوهایتان را به هدف تبدیل کنید.

روش های هدف گذاری صحیح

روش های هدف گذاری صحیح

زمستان زمان خوبی برای عملی کردن اهداف و یا تجدید نیرو برای دستیابی به آن‌ها است. اخیرا گزارشی توسط پینترست نشان می‌دهد جست‌جو پیرامون موضوعاتی مبنی بر هدف و هدف گذاری صحیح در حال افزایش و این کلمه به یک واژه ترند در بحث جست‌جو در این سایت و همچنین موتورهای جست‌جو تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش: جست‌وجو برای واژه الهام گرفتن تا ۱۲۸ درصد، جست‌وجوی واژه فهرست اهداف تا ۱۰۱ درصد، جست‌وجو برای واژه اهداف خانوادگی تا ۸۶ درصد و جست‌وجو برای کلمه اهداف کلی در زندگی تا ۸۱ درصد بیشتر شده است.

با نزدیک‌شدن به پایان سال، به‌دلیل شلوغی و گرفتاری‌های آخر سال، میل ما برای به‌تاخیرانداختن تغییراتی که می‌توانند به زندگی سالم و بهتر منجر شوند افزایش می‌یابد. سایت nbcnews با برخی از کارشناسان سلامت روان و مربیان انگیزشی گفت‌وگو کرده است و از آن‌ها درباره هدف‌گذاری و چگونگیِ رسیدن به اهداف پرسیده است. در ادامه، توصیه‌هایی برای هدف گذاری صحیح را طبق گفته این کارشناسان را خدمت شما بیان می‌کنیم.

روش های هدف گذاری صحیح

مشخص کردن اولویت‌ها

اولین قدم برای هدف گذاری صحیح این است که اولویت‌ها و علاقه‌مندی‌هایمان را مشخص کنیم. هدر لیونز روان‌شناس و رئیس گروه درمانی بالتیمور بر این باور است که لذت بردن در نیمه اول سال می‌تواند بهترین محرک در توجه به چیزهایی باشد که برای‌مان مهم‌ هستند.

معمولا چه چیزهایی باعث ایجاد خشنودی در ما می‌شوند؟ ما دوست داریم از چه چیزهایی محافظت کنیم و کدام‌ها را عوض کنیم؟ با توجه به این سوالات لیستی ایجاد می‌شود که دوست دارید به آن‌ها برسید. سپس این لیست باید بر اساس تکنیک اسمارت مورد بررسی قرار دهید و همخوانی آن با این تکنیک چک شود. اهداف باید بر اساس مدل اسمارت تعیین شوند. ویژگی‌ها این مدل طبق لیست زیر هستند.

  • مشخص (specific)
  • قابل اندازه گیری (measurable)
  • قابل‌دستیابی (attainable)
  • مرتبط (relevant)
  • به موقع (timely)

برای مثال اگر برای کاهش وزن می‌خواهید هدف گذاری کنید، هدف‌تان باید به این صورت تنظیم شود: می‌خواهم در ۳ ماه ۵ کیلوگرم وزن کم کنم.

روش های هدف گذاری صحیح

جایگزین کردن بایدها با خواست یا نیازها

دومین گام در هدف گذاری صحیح روشن کردن قصدمان از این هدف است. آیا می‌خواخیم تغییر کنیم یا مجبور به تغییر هستیم؟ هدف صحیح هدفی است که بر اساس خواست و نیازها مشخص شوند نه جبر و اجبار.

رسیدن به اهداف

شروع کنید حتی با گام‌های کوچک

اندازه‌ و نوع هدف مهم نیست چیزی که هدف گذاری صحیح اهمیت دارد، بحث شروع و گام برداشتن به سوی هدف است، حتی برداشتن گام‌های کوچک! اینکه گام‌های کوچک بردارید و بر روی یک فعالیت تمرکز کنید می‌تواند حتی به نقطه قوت تبدیل شود.

معمولا افراد به دو دلیل به اهداف‌شان نمی‌رسند؛ اول اینکه، اهداف زیادی برای خودشان تعیین کرده‌اند و درنتیجه نمی‌توانند به‌خوبی تمرکز کنند. دوم اینکه، هدف‌شان چنان بزرگ است که نمی‌دانند از کجا شروع کنند.

مثبت فکر کردن

همیشه مثبت فکر کنید

انسان به طور طبیعی به افکار منفی علاقه دارد و چربش آن‌ها نسبت به مثبت اندیشی بیشتر است. در بحث هدف گذاری نیز معمولا افراد به راحتی احساس شکست می‌کنند، حتی اگر شکست نخورده باشند. اما جالب است بدانید که این وضعیت حاصل از رفتار مغز ما است. با مقاومت در برابر افکار منفی و با اصرار بر افکار خوش‌بینانه و نیز تکرار آن‌ها در ذهن خود بر احساس شکست غلبه کنید.

روش هدف گذاری

قانون مادربزرگ را فراموش کنید

بر اساس قانون مادربزرگ اگر می‌خواهید تفریح کنید، اول باید کارهای روزانه‌تان را انجام دهید.  اگر می‌خواهید انگیزه‌تان را حفظ کنید، نخست کار دشوار را انجام دهید و برای انجامش به خودتان پاداش دهید.

روش های هدف گذاری

قورباغه ات را قورت بده

به زبان ساده اهداف‌تان را با کارهایی شروع کنید به هیچ عنوان دوست ندارید آن را انجام دهید و ممکن است مدام آن را به فردا موکول کنید. با اینکار مطمئن می‌شوید که کارهای سخت رسیدن به هدف را انجام داده‌اید و انگیزه‌تان برای ادامه بیشتر است. پس در هنگام برنامه ریزی و برای هدف گذاری صحیح قورباغه‌ها را در نظر بگیرید و خیلی سریع آن‌ها را قوت دهید.

 هدف گذاری صحیح

شکست نقطه مقابل موفقیت نیست

مسیر موفقیت و رسیدن به هدف به شدت سینوسی بوده و مدام بالا و پایین دارد و یادتان باشد در این مسیر همیشه رو به بالا نخواهید بود و ممکن است پس رفت کنید و حتی سقوط کنید. پس یاد بگیرید آن را بپذیرید. مجموع همه این بالا و پایین رفتن ‌ها است که تغییری پایدار ایجاد می‌کند و شما را در پاییز و پس از آن پیش‌ می‌راند.

این مقاله سعی کردیم گام‌های یک هدف گذاری صحیح و رسیدن به آن را به طور خلاصه شرح دهیم. در تعیین و تنظیم اهداف همیشه مورد اول یعنی مشخص کردن اولویت و انتخاب هوشمندانه را در نظر بگیرید و از همان ابتدا آجر را به طور صحیح قرار دهید.

همچنین اگر هدف مشخصی ندارید سعی کنید موانع را حذف کنید. اگر هدف مهمی ندارید که پاییز را با اشتیاقِ رسیدن به آن هدف سپری کنید، سعی کنید موانع کوچک و معمولی زندگی را برطرف کنید. این موانع و مشکلات ذره‌ذره از کیفیت زندگی و عملکردتان می‌کاهند.

برگرفته شده از: nbcnews.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.