مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

باورهای غلط در تناسب اندام

باورها و اشتباهات رایج در ورزش و در مورد تناسب اندام وجود دارند که ممکن است، شما نیز آن‌ها را به عنوان حقیقت قبول کرده‌اید. اما نکته جالب و قابل توجه این است که آن‌ها حقیقیت ندارند و بیشتر شبیه به یک داستان ساختگی (myth) هستند و حتی ممکن است سطح آمادگی شما را پایین آورده و یا بدتر از آن، شما را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی قرار دهند. از این رو بر شما واجب است که این باورها و اشتباهات رایج در ورزش را بشناسید و از آسیب‌های احتمالی که ممکن است در طول ورزش برایتان اتفاق بیافتد، پیشگیری کنید.

اشتباهات رایج در ورزش

اشتباهات رایج در ورزش

یوگا بسیار ملایم است و به بدن شما آسیب نخواهد رساند

محققان دانشگاه سیدنی دریافتند که یوگا می‌تواند ده برابر بیشتر از آنچه که هر فرد فکر می‌کند، به او آسیب برساند. بر اساس این تحقیقات، ۱۰ درصد از تمرین کنندگان یوگا، درد عضلانی را گزارش کردند و ۲۱ درصد از افراد که در برخی نقاط از بدنشان درد داشتند، متوجه شدند که پس از تمرین، شدت درد آن‌ها در مقایسه با سایر ورزش‌ها، بیشتر شده است. با این حال، یوگا فواید زیادی دارد. از افزایش انعطاف و قدرت گرفته تا کاهش فشار خون. حتی ۷۴ درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق گفتند که دردهای موجود در آن‌ها کاهش و تسکین یافته است. برای جلوگیری از مشکلات، تا زمانی که ژست و وضعیت مورد تمرین را به راحتی انجام می‌دهید، آن را ادامه دهید و به بدن خود گوش دهید. همچنین مربی خود را در مورد هر آسیب یا محدودیت موجود مطلع کنید.

اشتباهات رایج در ورزش

حرکات کششی قبل از ورزش، از آسیب جلوگیری می‌کنند

این که فکر کنید، حرکات کششی قبل از شروع ورزش، از آسیب به بدن شما جلوگیری می‌کند، از اشتباهات رایج در ورزش است. حرکت کششی لمس انگشتان پا پیش از ورزش در واقع می‌تواند باعث آسیب شود. این نوع کشش را برای سرد کردن پس از ورزش خود نگه دارید. بهتر است که قبل از شروع فعالیت بدنی، مقداری تمرینات کاردیو سبک انجام دهید تا بدن تان گرم و آماده حرکات سنگین تر شود و زمان حرکات کششی را به پس از ورزش انتقال دهید.

اشتباهات رایج در ورزش

ورزش با شکم خالی چربی‌ها را بیشتر را می‌سوزاند

تئوری این باور غلط به این صورت است که، اگر در معده شما چیزی وجود ندارد، بدن شما مجبور به سوزاندن چربی برای انرژی خواهد شد. اما حقیقت این است که، این کار ممکن است به سوخت و ساز و عضله سازی شما، کمک کند اما به نوبه خود باعث کاهش انرژی شما در طول تمرین و کم آبی، هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) و سرگیجه می‌شود. حتی برخی متخصصان در این مورد هشدار می‌کند که این رویکرد می‌تواند متابولیسم بدن شما را کاهش دهد. برای بهینه سازی تمرین، ۹۰ دقیقه قبل از تمرین یک نوشیدنی با هضم آسان بنوشید و از خوراکی های ممنوع قبل از ورزش دوری کنید.

دستگاه‌های ورزشی از وزنه‌ها ایمن‌تر هستند

مطئمنا کار با دستگاه‌های ورزشی از اینکه ورزنه را روی خودتان یا دیگر اعضای بدنتان بیاندازید، جلوگیری کرده‌اید، اما دستگاه‌های ورزشی هم می‌توانند به بدن شما آسیب برسانند. این دستگاه‌ها باعث محدود شدن دامنه حرکت شما شده و منجر به آسیب به مفاصلتان خواهد شد. پس پیش از کار با دستگاه از نحوه درست انجام آن آگاهی کسب کرده و در حین تمرین، مطمئن شوید که دامنه حرکت شما محدود نمی‌شود.

نیازی نیست به بدنتان استراحت دهید

از دیگر باورها و اشتباهات رایج در ورزش این است که، شما فکر می‌کنید، نیازی نیست روزهایی را برای استراحت اختصاص دهید. همانطور که هر روز به خواب احتیاج دارید، برای بهره‌مندی بهتر از مزایای ورزش، روزهایی را باید به استراحت دادن به عضلات و ماهیچه‌ها اختصاص دهید. روزهایی از هفته را برای افزایش پتانسیل عضلات، شکستن استرس و درد مفاصل خود تعیین کنید. همچنین کار کردن بدون استراحت و ریکاوری مناسب می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ‌تری چون خستگی شدید ، عدم تعادل هورمونی و نوسانات خلقی شود. بنابراین پس از یک تمرین شدید، یک یا دو روز به عنوان روز ریکاوری در نظر بگیرید. البته برای این که بدن‌تان را فعال نگه دارید، بهتر است تمرینات سبکی را برای این روز در نظر بگیرید.

اشتباهات رایج در ورزش

ورزش بدون درد، فایده ای ندارد

بین درد پس از تمرین و درد کشیدن تفاوت است. اینکه فکر کنید، باید هنگام ورزش درد بکشید، یکی از اشتباهات رایج در ورزش است. نوع درد در هنگام ورزش متفاوت هستند و شما باید آن‌ها را بشناسید. برخی دردها خوب و برخی دیگر بد هستند. اگر در قسمت بافت های نرم بدن تان احساس درد کردید، با حرکات کششی می‌توانید درد آنها را از بین ببرید. اگر پاهایتان مجروح هستند، انجام تمرینات کاردیو می‌توانند مفید باشند.

اشتباهات رایج در ورزش

یوگا می‌تواند آرتروز را بهبود بخشد

بنا به گفته بنیاد آرتروز، افرادی که آرتروز دارند، باید از ایستادن در یک پا یا خم کردن زانوها بیش از ۹۰ درجه اجتناب کنند. کوندالینی و آناندا نیز ممکن است آسیب برسانند. در عوض می‌توانید از نوعی یوگا بر روی صندلی انجام می‌شود، استفاده کنید تا به بدنتان فشار زیادی وارد نیاید.

اشتباهات رایج در ورزش

ورزش صبحگاهی برای متابولیسم شما بهتر است

ورزش صبحگاهی خوب است اما واقعیت این است که ورزش کردن در هر زمان از روز برای شما خوب است و متابولیسم شما را افزایش می‌دهد. بهترین زمان تمرین برای شما بیشتر بستگی به ریتم روزانه شما دارد و اینکه بدن شما برای فعالیت آماده است. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که ممکن است در اواخر بعد از ظهر، عملکرد ریه و ماهچیه‌ها به حداکثر خود برسد و بهترین زمان برای تمرین است. مشکلاتی که در تمرینات صبحگاهی رخ می‌دهد، عمدتا در صورتی است که شما یک فرد سحرخیز نیستید. اگر به اجبار برای ورزش بیدار می‌شوید در اینصورت، واکنش‌های شیمیایی بدن شما غیرفعال شده و متابولیسم شما می‌تواند کند شود.

اشتباهات رایج در ورزش

دویدن برای زانوهایتان بد است

دویدن همیشه با یک اخطار همراه است: برای قلب شما عالی است، اما منجر به آرتروز و آسیبِ زانو می‌شود. محققان از دانشگاه بریگام یانگ، خون و مایع مفصل ۱۵ دونده ار آنالیز کردند و دریافتند که ۳۰ دقیقه پس از شروع دویدن، التهاب زانوی آن‌ها کاهش یافت.

اشتباهات رایج در ورزش

زنان باردار باید از تمرینات ورزشی شکم اجتناب کنند

انجام ندادن تمرینات ورزشی شکم در هنگام بارداری هیچ کمکی به شما نمی‌کند. اگر هسته خود را تقویت نکنید، ممکن است با درد پس زایمان طولانی‌تر باشد. پس از سه ماه اول، باید از نشستن سنتی اجتناب کنید، بنابراین رحم شما ورید اجوف پایینی را فشار نمی‌دهد و سیاه‌رگ خون را به قلب شما حمل می‌کند. اما چند ترفند می‌تواند تمام مزایای استفاده از تمرین های AB را بدون خطر ارائه دهد. برای انجام تمرینات شکم در هنگام بارداری بهتر است از شیوه‌هایی نظیر، دراز کشیدن به پهلو، ایستاده تمرین کردن و یا دراز کشیدن بر روی یک بالش شیبدار (wedge pillow) استفاده کنید. با یک پزشک و یک مربی صحبت کنید که می‌تواند به شما کمک کند تنظیمات مناسب را انجام دهید تا شما و نوزادتان در امان بمانید.

اشتباهات رایج در ورزش

ورزش در فضای باز در فصل سرما زمانی امن است که پوشش مناسب داشته باشید

ورزش در زمستان آن هم در فضای باز، بدون شک با خطراتی نظیر سرماخوردگی و انقباض ماهیچه‌ها همراه است. این انقباض ممکن است بدن شما در معرض خطرات و آسیب‌هایی نظیر، صدمات عضلاتی، مفصلی و عصبی قرار دهد. برای جلوگیری از این مشکل، در دمای ۳۵ تا ۴۵ درجه، به مدت ۱۰ دقیقه تمرین کاردیو سبک انجام دهید. پس تنها پوشش زیاد در هنگام ورزش در فصل زمستان بی فایده است. همچنین باید توجه داشته باشید، خطر داشتن یک حمله قلبی هنگام فعالیت فیزیکی در دماهای بسیار سرد افزایش می‌یابد.

منبع این مقاله:

rd.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.