مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بهترین برنج ‌های ایرانی (لیست بهترین برنج ها)

برنج ایرانی به دلیل کیفیت فوق‌العاده ممتازی که داراست، نه‌تنها در ایران بلکه در تمامی دنیا طرفداران زیادی داشته و قابل‌مقایسه با انواع برنج‌های خارجی نیست. بهترین و درجه‌یک‌ترین برنج ایرانی متعلق به شمال ایران یعنی استان‌های گیلان و مازندران است که به دلیل شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی و نیز دارابودن شالیزارهای با خاک حاصلخیز مناسب برای کاشت انواع برنج هستند. در ادامه شما را با بهترین برنج ‌های ایرانی آشنا می‌کنیم.

برنج ایرانی به دلیل کیفیت فوق‌العاده ممتازی که داراست، نه‌تنها در ایران بلکه در تمامی دنیا طرفداران زیادی داشته و قابل‌مقایسه با انواع برنج‌های خارجی نیست. بهترین و درجه‌یک‌ترین برنج ایرانی متعلق به شمال ایران یعنی استان‌های گیلان و مازندران است که به دلیل شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی و نیز دارابودن شالیزارهای با خاک حاصلخیز مناسب برای کاشت انواع برنج هستند. در ادامه شما را با بهترین برنج ‌های ایرانی آشنا می‌کنیم.

لیست بهترین برنج های ایرانی

  • برنج کشت دوم
  • برنج هاشمی
  • برنج طارم
  • برنج صدری دم سیاه گیلان
  • برنج علی کاظمی
  • برنج شیرودی شمال
  • برنج فجر
  • برنج ندا
  • برنج دودی
  • برنج سرلاشه

در ادامه توضیحاتی را راجع به هر یک از این برنج‌ها ارائه می‌دهیم.اگر به دنبال خرید برنج ایرانی هستید به شما پیشنهاد میکنیم حتما سری به سایت برنج فا بزنید

1.    برنج کشت دوم

برنج کشت دوم از بهترین و مرغوب‌ترین نوع برنج‌های ایرانی است که دارای دانه‌هایی بلند و کشیده بوده و عطر و طعم دلپذیرش باعث شده در رتبه بالاتری نسبت به برنج‌های هاشمی و طارم قرار بگیرد. این برنج فقط در استان مازندران و شهرهای فریدون‌کنار و بابلسر به دلیل آب‌وهوای مرطوب و خاک حاصلخیزتری که دارند کاشته می‌شود. 

2.    برنج طارم

برنج طارم که بیشتر در استان‌های گیلان و مازندران کاشته می‌شود، علاوه بر کیفیت فوق‌العاده دارای عطر و طعم عالی است. رنگ آن سفید مایل به کرم و دانه‌های آن کشیده و بلند است. برنج طارم انواع مختلفی دارد که شامل طارم هاشمی، طارم فریدون‌کنار، طارم دم سیاه، طارم استخوانی و برنج طارم کشت دوم می‌شوند.

3.    برنج هاشمی

اولین‌بار برنج هاشمی توسط شخصی به نام یوسف هاشمی‌زاده در استان گیلان کاشته شد. برنج هاشمی به‌عنوان پرمحصول‌ترین برنج در استان‌های شمالی محسوب می‌شود؛ چرا که به دلیل خوش‌پخت بودن و کیفیت عالی، محبوبیت بسیار زیادی در بین خریداران دارد.

این برنج نسبت به سایر برنج‌ها دارای دانه‌های بلندتری بوده و به همین دلیل می‌تواند یک برنج مجلسی لذیذ برای مراسم و مهمانی‌ها باشد.

4.    برنج صدری دم سیاه گیلان

برنج صدری دم سیاه تنها در استان گیلان کشت می‌شود و به سه دسته دم قرمز، دم سیاه و دم زرد تقسیم‌بندی می‌گردد. این برنج عالی و باکیفیت به‌خاطر شرایط و ویژگی‌های خاص جهت کاشت، بسیار کم محصول و گران‌قیمت است. رنگ آن سفید مایل به کرم بوده و دارای عطر و طعمی دلپذیر و دانه‌هایی بلند و کشیده است که برای پخت در مجالس و مهمانی‌ها بسیار مناسب است.

5.    برنج علی کاظمی

این برنج اولین‌بار توسط شخصی به نام علی کاظمی در یکی از روستاهای شهر فومن کاشته شد. برنج علی کاظمی در مقایسه با برنج صدری دم سیاه و هاشمی دانه‌های کوتاه‌تری دارد؛ اما در عوض بسیار خوش‌پخت است و به دلیل قیمت مناسبی که دارد از پرمصرف‌ترین برنج‌های ایرانی در میان خریداران به شمار می‌آید.

6.    برنج شیرودی شمال

برنج شیرودی شمال بیشتر در شهرهای چالوس و آمل کاشته می‌شود و از ترکیب برنج دیلمانی و برنج خزر حاصل می‌گردد. از لحاظ شکل ظاهری به برنج هاشمی بسیار شبیه بوده و به دلیل کیفیت مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه در بسیاری از رستوران‌ها و مجالس طبخ می‌شود.

7.    برنج فجر

برنج فجر نوعی برنج اصلاح شده است که با دستکاری ژنتیکی برنج‌های باکیفیت و کم‌محصول تولید می‌شود و در برابر آفات کشاورزی بسیار مقاوم است. برنج فجر دارای دانه‌هایی با قد متوسط، نوک‌تیز و رنگ سفید روغنی است که بعد از پخته‌شدن قد کشیده و برای مصارف خانگی، استفاده در رستوران‌ها و مهمانی‌ها گزینه مناسبی است.

8.    برنج ندا

در سال ۷۶ دکتر قربان علی نعمت‌زاده با ترکیب سه نوع برنج طارم، حسن‌سرایی و آمل گونه‌ای برنج جدید به نام برنج ندا با کیفیت عالی و قیمت مقرون‌به‌صرفه، تولید کرد. برنج ندا دارای دانه‌های بلند بوده که به‌خوبی قد می‌کشد و ماندگاری بالایی دارد. اگر به دنبال خرید برنج ندا هستید میتوانید به سراغ سایت برنج فا بروید 

9.    برنج دودی

برنج دودی هنوز هم به دلیل عطر و طعم دلچسبی که دارد محبوبیت خاصی در میان خریدارانش دارد.

10. برنج سر لاشه

به هنگام جداسازی سبوس برنج از آن برخی دانه‌های برنج به دلیل مقاومت پایین‌تر شکسته و یا نصف می‌شوند؛ البته به هنگام بسته‌بندی دانه‌های سالم از دانه‌های شکسته جدا می‌گردند. اندازه برنج سر لاشه حدود دو سوم برنج معمولی است و به دلیل قیمت و کیفیت مطلوب برای مصارف روزانه خانوارهای ایرانی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

علاوه بر مواردی که در این لیست به آن اشاره کردیم برنج قهوه ای هم وجود دارد که شما میتوانید به سراغ خرید برنج قهوه ای بروید 

برای انتخاب بهترین برنج های ایرانی میتوانید به سایت تخصصی برنج برنج فا مراجعه کنید 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.