مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مشکلات ماسوله شهرری حل می‌شود؟

محله‌ حاجی‌ آباد در روستای امین آباد شهرری با کوچه‌های پله‌کانی و خانه‌هایی که بر روی صخره‌ها و بلندی‌ها بر روی سقف یکدیگر بنا شده‌اند، سالهاست که ساکنان این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

فارس – نیاز گلی ؛ محله‌ای پر فراز و نشیب در یکی از مناطق تهران در دامنه کوهی به قدمت تاریخ با کوچه‌هایی پله‌کانی وجود دارد که خانه‌های آن در صخره‌ها و بلندی‌های کوه‌ها بر روی سقف یکدیگر بنا شده‌اند.

شاید هر زمان که صحبت از محله‌های شیب دار در دامنه کوه باشد، یاد محلات شمال شهر تهران بیفتیم با پستی و بلندی‌های زیبایش. اما محله «حاجی‌آباد» در شمال پایتخت و منطقه یک تهران نیست بلکه محله‌ای فقیرنشین در جنوب پایتخت است. محله‌ای در منطقه ۲۰ تهران که در روستای امین آباد شهرری قرار دارد.

بیشتر از ۷ کیلومتر از مرکز شهرری فاصله ندارد. کمی بالاتر از بیمارستان روانی رازی در شرق شهرری که برویم، همانگونه که کوه زیبای بی بی شهربانو را نظاره می‌کنیم، به محله حاجی آباد بالا می‌رسیم محله‌ای که تا دلتان بخواهد کوچه‌های پلکانی و کم عرض وجود دارد.

اهالی آن به دلیل فرار از اجاره نشینی به این منطقه از قبله تهران پناه آورده‌اند اما به دلیل کمبود امکانات و بافت فرسوده این محله صخره‌ای، با رنج و سختی زندگی می‌کنند و ساکنان سالخورده محله عصاکشان و با احتیاط شیب را پایین می‌آیند تا خود را به نانوایی و بقالی محله برسانند.
 


زمین متعلق به سازمان غذا و دارو با املاک محله حاجی‌آباد معاوضه می‌شود

امیر آسیایی رئیس شورای اسلامی روستای امین‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری، با اشاره به وضعیت پلکانی و بافت فرسوده محله حاجی‌آباد که در دامنه کوه قرار گرفته است اظهار کرد: این محله بسیار آسیب‌پذیر و پرخطر است و در صورت بروز حادثه امکان امدادرسانی دشوار خواهد بود.

وی گفت: برای رفع این معضل پیشنهاد‌هایی در خصوص جابه‌جایی ساکنان حاجی‌آباد به زمین متعلق به سازمان غذا و دارو که در بافت خارج از روستا قرار دارد انجام شد و با پیگیری یزدی خواه نماینده مردم در مجلس توافقاتی در این زمینه با سازمان غذا و دارو حاصل شد.

رئیس شورای اسلامی روستای امین‌آباد ادامه داد: بر اساس توافقات صورت گرفته، زمین بافت متعلق به سازمان غذا و دارو، پس از الحاق به بافت روستای امین‌آباد، با املاک محله حاجی‌آباد معاوضه و ساخت‌وساز بر اساس قوانین و با حمایت‌های بنیاد مسکن انجام و رفته‌رفته این محله حادثه‌خیز تخلیه خواهد شد.
 


آسیایی بیان کرد: طرح جابه‌جایی املاک فرسوده به زمین سازمان غذا و دارو هم‌اکنون در مراحل پایانی قرار دارد و توافقات لازمه ازجمله میزان مشارکت، نهایی شده است لذا به‌زودی طرح مطالعات این طرح آغاز و برای اجرای این پروژه اقدام می‌شود.

وی با اشاره به نزدیکی روستای امین‌آباد به آثار شاخص تاریخی شهرری تصریح کرد: امین‌آباد نزدیک‌ترین روستا به کوه بی‌بی شهربانو است و به برج اینانچ، استودان و مقبره بی‌بی شهربانو که امکان تبدیل آن به بام ری نیز وجود دارد، دسترسی راحتی دارد لذا در فاز بعدی این طرح، محله پلکانی حاجی‌آباد در راستای توسعه گردشگری و بوم گردی با رعایت اصول و پس از مقاوم‌سازی احیا خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی روستای امین‌آباد در پایان با اشاره به شرایط اضطراری این محله در مواجه با حوادث و بلایای طبیعی خاطرنشان کرد: از مسؤولان و متولیان تصمیم‌گیری در خصوص انتقال املاک فرسوده از محله حاجی‌آباد، درخواست تسریع و تسهیل اعطای زمین، الحاق به بافت، جابه‌جایی اسناد و غیره را داریم.
 


پیگیری معضل صخره نشینی محله حاجی آباد در روستای امین آباد

سید علی یزدی خواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: در راستای پیگیری معضل محله حاجی آباد، با اسماعیلی مدیرکل امور مجلس وزارت بهداشت، میرزازاده معاون توسعه سازمان غذا و دارو و زمانی مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران در خصوص الحاق زمین سازمان غذا و دارو به بافت روستای امین آباد جلسه‌ای برگزار شد.

وی گفت: از حدود ۶۰ سال قبل تا کنون، ساکنان این محله بر روی صخره‌های نا ایمن و با معضلات زیست محیطی فراوانی در حال زندگی هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بازدید میدانی با حضور رئیس بنیاد مسکن کشور در سال گذشته از این محله افزود: پیشنهاد الحاق زمین ۶ هکتاری متعلق به سازمان غذا و دارو جهت جابجایی ساکنین در دستور کار قرار گرفت و در این خصوص چندین جلسه با بنیاد مسکن و سازمان غذا و دارو برگزار و پیش نویس تفاهم نامه اولیه واگذاری این زمین بین سازمان غذا و دارو و بنیاد مسکن تهیه شده است.

یزدی خواه با اشاره به ملاحظات قانونی سازمان غذا و دارو در خصوص واگذاری زمین مذکور عنوان کرد: در جلسه‌ای که با رئیس دیوان محاسبات کشور داشتم، این موضوع مطرح و بعد از بازدید میدانی مدیران و کارشناسان دیوان محاسبات از زمین ۶ هکتاری سازمان غذا و دارو، بلا مانع بودن این واگذاری اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: مکاتبه اعلام نیاز این مهم به وزیر بهداشت ارسال و دستور این واگذاری اخذ شد همچنین بنیاد مسکن و سازمان غذا و دارو جلسات حقوقی و کارشناسی را برای نهایی شدن تفاهم نامه مشترک با جدیت دنبال کرده و جلسه بعدی یک ماه آینده با حضور مسؤولان مربوطه در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود.
 


اهالی و ساکنان روستای حاجی آباد سالهاست با مشکلات مختلفی در چند قدمی پایتخت دست و پنجه نرم می‌کنند و رفت و آمد مسؤولان هم در طی این سالها در این روستا کم نبوده است و امیدواریم این بار با اقدامی جهادی، عملی و جدی معضل مردم این روستای شهرستان ری حل شود.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه