مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مراقبت لاروی پشه ناقل بیماری مالاریا در شهرستان ری انجام شد

مراقبت و بررسی زیستگاه های لاروی پشه آنوقل ،پشه ای که می تواند ناقل بیماری مالاریا باشد در شهرستان ری توسط کارشناسان اداره بهداشت و درمان شهرستان ری انجام شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ،با حضور کارشناسان حشره شناسی شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، بررسی و مراقبت لاروی برای چک پشه آنوفل، ناقل مالاریا با استفاده از روش ملاقه زنی به منظور صید لارو در زیستگاه های لاروی مثل کانال های آب ، قنات ها و چاه های روباز در مسیر جاده خاوران، روستاهای قاسم آباد، محمود آباد و مسیر جاده ورامین، روستاهای فیروزآباد، عشق آباد، چالطرخان و نجم آباد شهرستان ری انجام شد.

بیماری مالاریا یکی از بیماریهای  انگلی است که از طریق گزش پشه آنوفل و رشد و تکثیر تک یاخته پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می شود ،پلاسمودیومها در داخل گلبولهای قرمز خون رشد می کند و پس از رشد ، تکثیر شده و موجب پاره شدن گلبولهای قرمز خون و بروز علائم مالاریا می شود .

بر اساس آمار، بیشترین موارد بیماری مالاریا در ایران مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است.

اشخاصی که به بیماری مالاریا مبتلا می شوند ابتدا احساس سرما و سپس لرز می کنند و بعد دچار تب می شوند، در نهایت تعریق را تجربه می کنند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می شود ، از دیگر علائم مالاریا می توان به سردرد ، استفراغ ، بزرگی طحال ، کم خونی و دردهای عضلانی اشاره کرد.

به گفته کارشناسان رایج ترین روش انتقال بیماری از طریق گزش پشه آنوفل ماده آلوده به انگل است.

اقدامات پیشگیری کننده

قطع زنجیره انتقال بیماری و پیداکردن سریع مخازن آلوده و درمان بموقع و کامل آن نقش مهمی در  کنترل این بیماری دارد .

همچنین، پایش مناطق و صید مراحل مختلف زندگی پشه آنوفل ،تعیین ژیت های لاروی و استفاده از لارو کشی ،تعیین کانون های آلوده و استفاده از سم پاشی نیز از راه های مبارزه با ناقل بیماری بشمار می رود.

منبع خبرگزاری ایرنا
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه