مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

نشست راهکارهای حمایت از خانواده و جریان سازی گفتمان جوانی جمعیت در باقرشهر برگزار شد/شهردار باقرشهر : مهمترین سرمایه هر کشور ،نیروی انسانی جوان آن است

 نشست راهکارهای حمایت از خانواده و جریان سازی گفتمان جوانی جمعیت و چالش های پیشرو با حضور معاونین استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همت شهرداری باقرشهر در سالن عطر یاس این شهر برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ، صبح امروز نشست  راهکارهای حمایت از خانواده و جریان سازی گفتمان جوانی جمعیت و چالش های پیشرو به همت شهرداری باقرشهر و بامشارکت امور بانوان استانداری تهران در سالن عطر یاس شهر باقرشهر با حضور سیدعباس جوهری معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران ،حمید زمانی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری ،اختری مدیر کل زنان و خانواده وزارت کشور ،الهیان و بانکی پور از نمایندگان مجلس شورای  اسلامی و مسُولین استان و شهرستان ری  برگزار شد .

شهردار باقرشهر : مهمترین سرمایه هر کشور ،نیروی انسانی جوان آن است

در این نشست شهردار باقرشهر ضمن خیر مقدم اظهارداشت :مهمترین سرمایه هرکشور، نیروی انسانی جوان آن است که این موضوع در محور تصمیم گیریهای تمامی دولت ها قرار دارد.

وی گفت : بحث تهدید نسل و کاهش نرخ رشد جمعیت موضوعی است که توسط مقام معظم رهبری از سال ۱۳۶۸ مطرح شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

قضاتلواظهار داشت: یکی از شعارهای کشورهای غربی بحث فرزند کمتر ، زندگی بهتر است که این شعارها ضمن قرارگیری در سیاستهای کلان کشور، متاسفانه ضربات فراوانی را به کانون خانواده ها وارد ساخته ، چنانچه در همین کشورهای غربی خود سلبریتیها در حال فرزند آوری بیشتر هستند ولی در کشورهای دیگر به علت وجود مشکلات اقتصادی، آموزشی و درآمدی خانواده ها به سمت پرورش حیوانات خانگی سوق داده میشوند.

 

ایشان در ادامه اشاره ای به بیانات مقام معظم رهبری کرده و توضیح داد: بنابر فرمایشات معظم له، کشور ایران به علت داشتن منابع، وسعت و دسترسی میتواند گنجایش رشد جمعیتی تا ۱۵۰ میلیون نفر را داشته باشد که با فرهنگ سازی، به روز رسانی قوانین، حمایتهای دولتها و کمک مردم میتوانیم به این چشم انداز دست یابیم.

 

شهردار باقرشهر اذعان داشت: در همین راستا، شهرداری باقرشهر در سال ۱۴۰۰ مجددا نسبت به توسعه، تجهیز و راه اندازی فرهنگسرای عطر نرگس با محوریت خانواده  وکارآفرینی اقدام نموده است که با نیاز سنجی و ضرورتهای شهروندی، ضمن راه اندازی کلاسهای آموزشی برای بانوان سرپرست خانوار و برپایی نمایشگاه دستاوردهای زنان سرپرست خانوار ، نسبت به توانمند سازی این بانوان ، برنامه ریزیهای لازم را به عمل آورده که با تداوم و حمایتهای تمامی ادارات و صنایع در قالب مسئولیت اجتماعی، شاهد رشد و توسعه این فرهنگسرا و فعالیتهای آن خواهیم بود.

جوهری : قانون ابلاغی در زمینه جوانی جمعیت تکلیف همه مسُولان است 

 در ادامه این برنامه سید عباس جوهری معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت :  یکی از عقب افتادگی های کشور در حوزه مجموعه برنامه ریزی ها برای جوانی جمعیت است.

وی افزود: مصوبه مجلس و دستور رئیس جمهور برای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و فرزندآوری ابلاغ شده و اجرای آن اکنون تکلیف قانونی و شرعی همه ما است

جوهری ادامه داد: میزان نرخ باروری در استان تهران پایینتر و در مقابل روند پیری جمعیت بالاتر از متوسط کشور است

معاون استاندار تهران  اجرای قانون ابلاغی در زمینه جوانی جمعیت را تکلیف همه مسئولان و متولیان بر شمرد و از رصد عملکرد دستگاه ها در اجرای دستورالعمل های مربوطه خبر داد.

 

 

بانکی پور :  تنها ۵ سال برای اصلاح روند رشد جمعیت کشور فرصت داریم

 

بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در این برنامه اظهار داشت : تنها ۵ سال برای اصلاح روند رشد جمعیت کشور فرصت داریم

 

رئیس کمیسیون مشترک طرح جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: فقط پنج سال زمان برای اصلاح روند کنونی رشد جمعیت کشور و بهبود فرزندآوری فرصت داریم تا خطر پیش روی کشور در این زمینه را از سر بگذارنیم.

وی گفت : باید قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به طور کامل به مسئولان و مردم اطلاع رسانی شود تا همه از مشوق و حمایت های پیش بینی شده مطلع شوند.

 

وی اظهار داشت: اکنون سه جریان در روند تشویق مردم به فرزندآوری به جان مسئولان و تصمیم گیران افتاده و به نرمی مانع از اجرای دستورات و قوانین ابلاغی می شود.

 

بانکی پور افزود: چندین سال قبل سند سری دولت آمریکا مبنی بر تاثیر کاهش جمعیت ایران بر نابودی این کشور افشا شد و رهبر معظم انقلاب در همان زمان هشدار در زمینه اصلاح روند فرزندآوری را اعلام کردند.

 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که بحث اصلاح قوانین مربوط به تنظیم خانواده و فرزندآوری مطرح شد، عده ای به سمت شورای نگهبان رفتند تا آنان را ترغیب به جلوگیری از اصلاح این قوانین کند.

 

وی تاکید کرد: این افراد با هر شخصی در هر جایگاهی با زبان خودشان سخن می گویند و آنان را متقاعد به موافقت با رایشان می کنند.

 

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: تار و پود تمام برنامه ها در سالهای گذشته تاکید بر تنظیم خانواده و مخالفت با افزایش تعداد فرزندان بوده و اکنون تغییر این وضعیت کار دشوار است و  مخالفت عده ای با آن طبیعی است.

 

وی جریان دیگر مخالف با اصلاح روند تغییر جمعیت را افرادی برشمرد که منافع اقتصادی از تنظیم خانواده دارند و اعلام کرد: این افراد نیز به صراحت و به طور مستقیم در برابر قوانین مجلس و دستورات دولت ایستادگی نمی کنند، بلکه سخن خود را با زبان افراد وجیه و شناخته شده می گویند.

 

بانکی پور تصریح کرد: همه باید متوجه باشند که اگر درک درستی از اهمیت این مساله و تغییر روند فرزندآوری کنونی نداشته باشیم، در مشکل بزرگی گرفتار خواهیم شد.

 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که بودجه امسال در سخت ترین وضعیت بسته شد، بودجه قابل توجهی برای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ها برای فرزندآوری تصویب شده است.

 

وی به تاکیدات سنگین قانون جوانی جمعیت برای برخورد با افرادی که از اجرای آن سر باز می زنند اشاره و اضافه کرد: پیش از این در اجرای قوانین مشابه سختگیری نبود اما از این پس با داروخانه ها، پزشکان، مسئولان و تصمیم گیرانی که از اجرای مفاد این قانون خودداری کنند، به جد برخورد می شود.

الهیان : ایران اسلامی به لحاظ افت نرخ رشد جمعیت رتبه اول دنیا را دارد

 

دیگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مهمترین اولویت و چالش پیش روی کشور، فرزندآوری و افزایش جمعیت است

 

الهیان افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده اند، قصه پر غصه کاهش جمعیت لرزه بر تن آدمی می اندازد.

 

وی یادآور شد: ایران جوانی که هرگز در برابر ابرقدرت ها نلرزیده است، بر اساس ارقام مربوط به کاهش جمعیت و نرخ باروری، آینده هولناکی را پیش رو دارد.

 

الهیان افزود: رهبر معظم انقلاب در برابر هیچ چالشی از کلیدواژه های دهشتناک و هولناک استفاده نکردند اما برای کاهش جمعیت چنین توصیفی را استفاده می کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ما به لحاظ افت نرخ رشد جمعیت در دنیا رتبه نخست را داریم و با وجود آنکه همه کشورها شاهد کاهش رشد جمعیت بوده اند اما با شیب ملایمی این روند را طی کرده اند در حالی که این وضعیت برای ایران صادق نیست.

 

الهیان ادامه داد: در صورت تداوم وضعیت کنونی رشد جمعیت، ایران اسلامی تا ۳۰ سال آینده به جمعیت سالمندی خواهد رسید در حالی که زیر ساخت های لازم را ندارد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: طبق سناریوی سازمان بهداشت جهانی با تداوم روند کنونی فرزندآوری و نرخ رشد جمعیت، در سال ۲۱۰۰ جمعیت ایران اسلامی به ۳۰ میلیون نفر می رسد که نیمی از آنان سالمند هستند.

 

وی با بیان اینکه امروز به واسطه همین نسل جوان در برابر تحریم ها ایستادگی کردیم، خاطرنشان کرد: همه مسئولان باید اطلاع رسانی کنیم تا مردم متوجه خطر پیش روی آینده کشور قرار گیرند و به فکر تغییر این وضعیت باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: رهبر معظم انقلاب خطر کاهش جمعیت و لزوم اصلاح روند کنونی را از سال ها قبل اعلام کردند اما طی هشت سال گذشته دولت پای کار نیامد و بودجه ای برای اجرای این منویات اختصاص نداد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به اصلاح روند کنترل جمعیت را نخستین دستور کار مجلس یازدهم برشمرد و گفت: برای جوانی جمعیت و اجرای قانون مصوب در این زمینه، امسال بودجه قابل توجهی پیش بینی شده است تا علاوه بر تشویق خانواده ها در این زمینه، موانع پیش روی آنان نیز در این مسیر برداشته شود.

 

وی یادآور شد: اگر بناست گام دوم انقلاب طی شود سرمایه آن نیروهای جوان هستند و اگر ما نیروی جوان نداشته باشیم گام دومی اتفاق نخواهد افتاد.

 

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه