مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

شهردار باقرشهر: میدان بلوارشهید چله دوان توسط شهرداری منطقه ۱۹ احداث می‌شود/برنامه های زیادی برای مشارکت شهروندان در امور شهری داریم

شهردار باقرشهر در گفتگو با خبرنگار ما به تشریح فعالیت‌های ۴ ماهه دوره تصدی خود بر شهرداری باقرشهر پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری، محسن قضاتلو نزدیک به ۴ماه است که سکاندار شهرداری باقرشهر شده است به همین مناسبت گفتگوی ویژه‌ای با شهردار باقرشهر داشته‌ایم که در ادامه آن را مطالعه می‌کنیم.

سن و تحصیلات شما چقدر است؟

۴۰ سال سن دارم و لیسانس مهندسی شیمی، فوق لیسانس مهندسی پلیمر، فوق لیسانس برنامه‌ریزی شهری، دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی شهری در مرحله دفاع رساله هستم.

از سابقه کاری خودتان برای ما بگویید؟

سابقه بیش از ۱۳ سال کار در شهرداری تهران را دارم بیشتر در حوزه‌های نظارتی و گزینش کار کرده‌ام از جمله مدیر گزینش سازمان بحران شهرداری تهران، مدیر گزینش معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و مدیر هسته گزینش امور مناطق شهرداری تهران از اهم فعالیت‌های سازمانی بنده در شهرداری تهران است که در این بین با امور شهری و موضوعات شهرداری هم بر حسب دانش و علمی که باید برای سیستم‌های گزینشی داشته باشیم آشنا هستم.

چرا باقرشهر را برای خدمت انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه چند پست پیشنهادی داشتم باقرشهر را انتخاب کردم چون خودم بچه جنوب تهران هستم و معتقدم برای جنوب تهران بیشتر می‌شود کار کرد و مردم را از خدماتی که حق آنهاست بهره‌مند کرد برای همین قلبی باقرشهر را انتخاب کردم تا بتوانم باعث خیر باشم.

باقرشهر را چطور شناختید؟

با تجربه‌ای که در این چند ماه بدست آوردم باقرشهر بافت سنتی و مردم بسیار خوبی دارد و باید از مشارکت مردم در امور شهری بهره ببریم که این موضوع با کار جهادی و اقدامات برنامه‌ریزی شده می‌تواند به رشد و توسعه شهر باقرشهر کمک زیادی کند و در نهایت کار‌های خوبی انجام شود.

در مدت تصدی شهرداری باقرشهر را چطور ارزیابی کردید؟

شهرداری باقرشهر با توجه به شرایطی که در گذشته داشته نیرو‌های مازاد زیادی به این مجموعه بدون برنامه‌ای وارد شده است که عموماً تخصصی هم نداشتند اما در کنار این مشکل و معضل، نیرو‌های بسیار کار آزموده و متخصص و فنی در شهرداری باقرشهر وجود دارد که می‌توانیم از تخصص آن‌ها جهت پیشبرد اهداف شهرداری استفاده کنیم.
بعد از حضور اینجانب در عرض این چند ماهه کار‌های زیادی در خصوص اصلاح ساختاری و مدیریت منابع انسانی انجام شده است ابتدا مجدداً شرح وظایف هر فرد را مشخص کردیم بعد از آن طبق شرح وظایف‌ها امور روزمره سپرده می‌شود و در نهایت باید خروجی قابل قبولی داشته باشد و در این بین هر جا لازم ببینیم نیرو‌ها آموزش، جایگزین، تشویق و توبیخ می‌شوند.
در همین راستا و با عنایت به وضعیت مالی شهرداری نگاه ما به درون سپاری امور شهری است تا آنجایی که در توان داریم هزینه‌ها را کاهش دهیم به عنوان مثال در شهرداری دوربین نقشه‌برداری وجود دارد اما متخصص این کار را نداریم برای اینکه هم هزینه نقشه کش ندهیم هم از ظرفیت داخلی استفاده کنیم یکی از نیرو‌های مناسب برای این کار را آموزش می‌دهیم تا این مشکل برطرف شود و در مجموعه‌های دیگر هم به همین شکل بعد از بازنشستگی تعدادی از همکاران در آتش نشانی ما راننده پایه یک برای ماشین‌های سنگین می‌خواستیم و بعد از بررسی چند نفر برای آموزش و دریافت گواهینامه مربوطه انتخاب شدند که این کمبود نیرو در قسمت رانندگان پایه یک حل می‌شود.
و در کل نگاه ما در مجموعه شهرداری این است که تا می‌توانیم از ظرفیت‌های درون سازمانی برای اجرای کار‌ها استفاده کنیم تا مخارج شهرداری را کاهش دهیم.

در این مدت چه کار‌هایی انجام داده‌اید و چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید؟

باقرشهر در زمینه زیباسازی و نبود المان‌ها و منظر مناسب شهری ضعف دارد که در این زمینه برنامه‌های زیادی را در دست داریم که به مرور انجام می‌دهیم یکی از این برنامه‌ها در طرح استقبال از بهار امسال اجرا شدکه شامل نصب المان‌های زیبای نوری در مکان‌های پرتردد، رنگ‌آمیزی جداول و تعمیر مبلمان شهری با نگاه به توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرداری می‌باشد و استفاده از ظرفیت‌های داخلی صرفه‌جویی به میزان ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومانی را برای شهرداری به همراه داشته است.

در حوزه ترافیک و حمل و نقل هم در این مدت به کمبود‌های شهری پرداختیم که از جمله این کار‌ها می‌توانیم به نصب و تعمیر علائم ترافیکی و تابلو‌های راهنمایی و رانندگی، ترمیم خط کشی‌های عابر پیاده و تابلو‌های شناسایی خیابان‌ها و معابر اشاره کرد.

همانطور که می‌دانید شهرداری باقرشهر با مشکلات بودجه‌ای و مالی روبرو بوده است و برای همین منظور اهم تلاش خود را در این زمینه قرار داده‌ایم و به حمدالله ۴۵ درصد از بودجه سال ۱۴۰۰ در سه ماهه چهارم سال بعد از حضور اینجانب محقق شده است که خوشبختانه تا به امروز مخارج شهرداری را تأمین کرده‌ایم و در زمینه حقوق و دستمزد با برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی مشکلی نداشتیم و بیش از ۶ میلیارد تومان از بدهی‌های قبلی شهرداری را نیز پرداخت کرده‌ایم.
در راستای فعالیت‌های عمرانی با توجه به وضعیت مالی شهرداری و همینطور سرانه‌های شهری و وضعیت نگهداری زیر ساخت‌های شهری لازم می‌بینیم از اجرای پروژه‌های بزرگ و هزینه بر و غیر ضروری برای شهر اجتناب کرده و توان مجموعه شهرداری را برای نگهداری، تعمیر و تجهیز زیر ساخت‌های شهری قرار دهیم و از مشارکت ارگان‌ها و ادارات دیگر نیز غافل نشویم که در همین جهت شهرداری منطقه ۱۹ متعهد گردیده میدانی در بلوار شهید چله دوان خروجی علامه عسگری با هزینه کرد کامل از سوی مجموعه شهرداری منطقه ۱۹ طراحی و اجرا کند تا هم این معبر ایمن شود و هم تسهیل بار ترافیکی بهشت زهرا و روستا‌های اطراف باقرشهر که از این مسیر تردد دارند را به همراه داشته باشد.
در موضوع بافت فرسوده و طرح جامع نیز اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و توانستیم ضریب جمعیت را برای شهر باقرشهر2.8 ثبت کنیم که این ضریب در مطالبات شهرداری جهت به دست آوردن امتیاز‌های قانونی بسیار تأثیر‌گذار است.
در مورد تراکم در بخش‌هایی از شهر که قابلیت تراکم داشت تراکم ۳۰۰ درصدی را درخواست دادیم تا با تصویب آن هم تخلفات ساختمانی کم شود و هم هزینه‌های سازنده‌ها و عوارضی که به شهرداری پرداخت می‌کنند کمتر باشد.
در مورد ساخت و ساز‌های غیر مجاز نیز نظارت‌ها را تشدید و روزنه‌های فساد را تا حدودی مسدود کرده‌ایم که جلوی ساخت و ساز‌های غیر مجاز زیادی گرفته شده اما تا شرایط بسیار مطلوب فاصله داریم که تلاش می‌کنیم این مهم محقق شود.

در زمینه اقدامات فرهنگی و آموزش شهروندی نیز برنامه‌های خوبی در دستور کار قرار دارد که یکی از این برنامه‌ها در زمینه تفکیک زباله است، در کل پایه برنامه‌های فرهنگی ما مشارکت مردم است و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مشارکت مردم در امور شهری را افزایش دهیم برای همین منظور در موضوع تفکیک زباله نیز روی مشارکت شهروندان حساب کردیم و تصمیم داریم در صورت تأمین اعتبار و زیرساخت‌های لازم کانکس‌های تفکیک زباله را در نقاط مختلف شهر راه‌اندازی کنیم تا تفکیک زباله از منازل شروع شود و با تحویل زباله‌های تفکیک شده توسط شهروندان آن‌ها را تشویق می‌کنیم به عنوان مثال در ازای زباله‌های تحویلی به آن‌ها گلدان می‌دهیم یا وجه نقد تا علاوه بر کمک اقتصادی به شهروندان فرهنگ بازیافت و تفکیک زباله از مبدا در بین شهروندان بومی‌سازی شود.

در زمینه‌های دیگر نیز برنامه‌های این شکلی را در دستور کار داریم مثل احداث فضای سبز مقابل منازل یا تشویق شهروندان به نگهداری از فضای سبز موجود در محله آن‌ها و همیاری این عزیزان جهت مشارکت در این قبیل از کار‌ها که بومی‌سازی آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی در مدیریت شهر و توسعه فرهنگ شهر نشینی داشته باشد.

یکی از اقدامات اصلی که در برنامه کاری ما قرار دارد تجهیز بوستان‌های سطح شهر برای استفاده شهروندان است و در این راستا امکانات بازی کودکان، روشنایی، محل استراحت خانواده‌ها و … ترمیم و تجهیز می‌شود تا خانواده‌ها به راحتی از این مکان‌ها استفاده لازم را ببرند.

در پایان صحبتی برای مردم دارید ؟

بنده خود را خادم مردم باقرشهر می دانم و امیدوارم با تمام تلاش بنده و همکارانم در مجموعه شهرداری این امانت مردم که به ما سپرده شده است را به بهترین شکل مدیریت کنیم که در پایان کار ما در مقابل خداوند و مردم عزیز باقرشهر سربلند باشیم.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.