مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کرونا و معتادان رهاشده در شهرستان ری

پس از شیوع کرونا تعدادی از معتادان از کمپ ها آزاد و در اطراف شهرها از جمله بخش کهریزک رهاسازی شدند که باعث وجود ناامنی بهداشتی و اجتماعی برای ساکنان این منطقه شده است.

بخش کهریزک در شهرستان ری یکی از بزرگترین بخش‌های استان تهران است که ۲شهر بزرگ و ۱۶روستا دارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نقاط مسکونی در پهنه کشور ایران شناخته می‌شود که وجود تپه‌های باستانی، زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز و آثار تاریخی فراوان مؤید این امر است.

کهریزک با وجود ظرفیت‌های زیادی که دارد، به حیات خلوت تهران تبدیل شده و انواع معضلات تهران را تحمل می‌کند.

وجود بزرگترین آرامستان کشور و مرکز دفن پسماند تهران، سرازیری آب‌های روان از تهران به این منطقه، بوی نامطبوع شیرابه زباله‌ها و انواع معضلات دیگر آسایش ساکنان کهریزک را سلب کرده است.

وجود کمپ‌های معتادان در کهریزک یکی دیگر از مواردی بوده که باعث بروز مشکلات متعدد در این بخش شده است. در سطح شهرستان ری ۴۴مرکز نگهداری از معتادان وجود دارد که اغلب این مراکز درکهریزک یا اطراف آن هستند و همین امر امنیت اجتماعی و سلامت مردم این بخش را تهدید می‌کند.

حضور معتادان متجاهر در کوچه و معابر و اختفای آن‌ها در فضاهای بدون دفاع شهرها و روستاها مانند زیر پل‌ها و کوچه‌های بن بست و اراضی و پارک‌های داخل بافت، منجر به ایجاد ناامنی و به مخاطره افتادن سلامتی مردم شده است.

با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور شاهد گسترده شدن حضور و تردد معتادان و کارتن خواب‌ها در سطح معابر و محلات باقرشهر و کهریزک بوده‌ایم و حتی برخی از کمپ‌های نگهداری معتادان اقدام به آزادی و رهاسازی معتادان در باقرشهر و کهریزک کرده‌اند.

شانه‌های کهریزک تحمل بار سنگین معضلات تهران را ندارد

امین بابایی بخشدار کهریزک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرری با بیان اینکه اغلب معضلات تهران در کهریزک استقرار یافته‌اند، اظهار کرد: وجود مراکز نگهداری معتادان در کهریزک مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه به وجود آورده و حضور معتادان متجاهر در سطح شهر و روستا موجب اعتراض مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر نگهداری هر فردی در مراکز نگهداری معتادان متجاهر با حکم قضایی به مدت سه ماه و قابل تمدید برای سه ماه دیگر است، افزود: با توجه به عدم درخواست ستاد کرونا مبنی بر تمدید موعد نگهداری همچنین بنا بر مصوبه کمیته درمان مقابله با مواد مخدر پس از روزهای اولیه شیوع کرونا، دستور توقف جمع‌آوری معتادان متجاهر اعلام که این امر سبب حضور معتادان در سطح شهر شد.

بخشدار کهریزک با اشاره به دو علت حضور معتادن متجاهر در سطح بخش کهریزک تصریح کرد: با توجه به اینکه هشت کمپ ترک اعتیاد در بخش کهریزک قرار دارد با حضور این افراد در سطح بخش مواجه شدیم که باعث نگرانی‌های عمومی و افزایش چالش‌های اجتماعی شد.

بابایی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای جمع‌آوری معتادان، خاطرنشان کرد: طرح پیشنهادی برای کنترل این موضوع از حوزه بخشداری صادر شد تا بتوانیم با کمک بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و شورای بخش با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۶ از ظرفیت پذیرش کمپ‌های ماده ۱۵ کمک بگیریم و با این طرح پیشنهادی چهره شهر و ناهنجاری‌های بوجود آمده تحت تأثیر تجمع معتادان متجاهر را که خواسته به حق مردم فهیم بخش کهریزک است، تغییر دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس طرح پیشنهادی دو مرکز کمپ ماده ۱۵ برای انجام تست و غربالگری در نظر گرفته شده و در سایر کمپ‌ها معتادان پس از غربالگری، نگهداری می‌شوند که این حرکت فعلاً یک اقدام مُسکن برای مرتفع کردن موضوع است.

بخشدار کهریزک با اشاره به تصمیمات استانداری تهران و پیگیری‌های مؤثر فرماندار ویژه شهرستان ری مبنی بر جمع‌آوری معتادان تصریح کرد: با تدابیر اتخاذ شده، جمع آوری معتادان متجاهر در دستور کار قرار گرفته و طی روزهای آینده با همکاری و مشارکت نهادهای مرتبط این طرح در سطح بخش کهریزک و به ویژه باقرشهر اجرا خواهد شد.

بابایی در پایان یادآور شد: این طرح به صورت متوالی و ادامه‌دار خواهد بود تا حضور معتادان متجاهر کنترل شود.

معتادان متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند

سرهنگ حسین اردلانی رئیس پایگاه نهم مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرری اظهار کرد: رهاسازی معتادان در اطراف شهرها، ‌اقدامی معارض با سلامتی عمومی و امنیت اجتماعی شهروندان است و اگر این جامعه هدف با برنامه‌ریزی خدمات‌رسانی شوند می‌توانند به شکل مفید اجتماعی به جامعه برگردند.

وی افزود: برخی از کمپ‌ها علاوه بر نگهداری و درمان این افراد برای آن‌ها کارگاه‌های مختلف تولیدی دایر کرده است که می‌توان با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر در این زمینه از بار معضلات معتادان برای جامعه کم کرد.

رئیس پایگاه نهم مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ تصریح کرد: به استناد مصوبات جلسه اضطراری ستاد مبارزه با مواد مخدر در استانداری تهران، معتادانی که از کمپ‌ها رهاسازی شده بودند در روزهای آینده با رعایت نکات بهداشتی توسط سازمان بهزیستی و شورای هماهنگی مواد مخدر استان جمع‌آوری و به این مراکز منتقل می‌شوند.

تهران با ۲۰هزار معتاد متجاهر دارای بیشترین آمار معتادان متجاهر در کشور است که قبل از شیوع کرونا ۱۱هزار نفر از آن‌ها در مراکز بازپروری سراسر استان تهران نگهداری می شدند و پس از شیوع این ویروس منحوس تعدادی از آن‌ها در سطح شهر رهاسازی شدند که باعث ایجاد چالش‌های اجتماعی شد.

«معتادان» که پس از سال‌ها، تعریف‌ آن‌ها از فردی مجرم به فردی بیمار تغییر یافت نیازمند نسخه‌ای برای درمان هستند تا به هر بهانه‌ای در کوچه و خیابان رها نشوند و این مهم با ظرفیت سازی و ساماندهی محقق می‌شود و نهادهای مربوطه می‌توانند نسبت به توانمندسازی و اجتماع‌ پذیری معتادان متجاهر اقدام کنند.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه