مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

داستان کارخانه سیمان

علی‌قلی‌خان ‌سپاهی‌دنبلی ملقب به مهندس‌الدوله، نخستین گام را برای راه‌اندازی صنعت سیمان در ایران برداشت. او در سال۱۲۹۲ خورشیدی از پلی‌تکنیک زوریخ فارغ‌التحصیل شده بود

انعکاس ری؛مهندس‌الدوله در سال۱۲۹۵ خورشیدی قراردادى را برای کسب امتیاز انحصارى ساخت کارخانه سیمان با وزارت فوائد عامه بست؛ اما چون مجلس شورای ملی تا پنج سال بعد به‌دلیل شرایط جنگی تعطیل بود و امتیازهای انحصاری باید به تصویب مجلس می‌رسید، این قرارداد به اجرا درنیامد.

 پس از بازگشایی مجلس نیز، متقاضی بیشتر و اعتقاد بر این شده بود که امتیازی داده نشود و به جای انحصار، همه آزاد باشند کارخانه سیمان بزنند. متقاضیان دیگری که برای بستن قرارداد ساخت کارخانه سیمان با دولت گام پیش نهادند، به ترتیب الکساندر طومانیانس سرمایه‌دار ارمنی، شرکت ایران و آلمان، حاج رحیم اتحادیه سرمایه‌دار ایرانی و شرکت وانگهو بودند. مهندس‌الدوله چون با دولت قرارداد داشت، دستگاه‌هایی برای ساخت کارخانه‌ وارد کرد؛ اما چون اطمینان نداشت که آخر کارش چیست، شروع به ساخت کارخانه نکرد.

در آن زمان، سیمان ایران از روسیه تامین و از باکو وارد کشور می‌شد. بهای هر خروار سیمان پنجاه تومان بود، اما مهندس‌الدوله وعده داده بود که هر خروار سیمان را با بهای تمام‌شده خرواری سه تومان عرضه کند.

از آغاز قرن چهاردهم خورشیدی رویکرد جدیدی به سوی توسعه اقتصادی و مدرن‌سازی کشور مد نظر قرار گرفت و به تبع آن طرح‌های بسیاری از قبیل خطوط راه‌آهن، سدها، جاده‌ها، اماکن آموزشی و عمومی متعددی در دستور کار قرارگرفت.

ساخت تاسیسات و ساختمان‌های جدید، نیازمند مصالح نوین از جمله سیمان بود. رشد واردات سیمان به حدی بود که در سال۱۳۱۴ ایران چهارمین کشور واردکننده سیمان در جهان به‌شمار می‌رفت.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه