مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آیا لک لک ها به ری بازمی‌گردند

سالیان درازی است که دیگر خبری از لک‌لک‌ها بر روی مناره بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بیمارستان فیروزآبادی نیست، از سال گذشته شهرداری تهران تصمیم گرفته نوستالژی حضور این پرندگان را دوباره احیا کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری به نقل از ایرنا ؛شهر ری یکی از مراکز زندگی و زیستگاه لک‌لک‌ها در گذشته بود و حضور لک‌لک‌ها در این منطقه جنوبی پایتخت آنقدر برای مردم دلنشین بوده که مردم بر روی برخی از این جانوران که ماندگاری بیشتری در محله‌هایشان داشتند، اسم گذاشته بودند.

طی سال‌های اخیر اما بر اثر تخریب زیستگاه‌ها، قلمرو لک‌لک‌ها از بین رفت و در نتیجه حضور آن‌ها در این منطقه هم کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شد تا جایی‌ که دیگر خبری از این موجودات نیست.

امروز هرچند یاد وخاطره آن‌ها برای شهروندان و مسافران ری باقی‌مانده است اما هنوز چشم‌ها بر بلندای گلدسته‌ها، دودکش‌ها، تیرهای چراغ برق به دنبال بال کشیدن و اوج و فرود این پرندگان سیر می‌کند.

در گذشته لک‌لک‌ها بر روی مناره بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بیمارستان فیروزآبادی و چند دودکش ازکار افتاده لانه می‌کردند.

از سال گذشته برخی شهروندان ساکن ری و سازمان‌های مردم نهاد محلی، پیگیر حضور مجدد لک‌لک‌ها در شهر ری شدند و حتی در ملاقات با شهردار منطقه ۲۰ تهران زمینه بررسی طرح سایت لک‌لک‌ها بررسی و حتی برای اجرای این طرح، نشستی هم با عنوان «بازگشت لک لک ها به ری» در مهرماه سال گذشته برگزار شد.

اسفندماه ۱۴۰۱ نیز در جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرداری منطقه ۲۰ نقطه نظرات کارشناسی در مطالعات امکان‌سنجی طرح سایت پرنده نگری (لک‌لک‌ها) بررسی و مشاور فنی از طرف منطقه، انتخاب و طرح اولیه ایجاد بستر مناسب حضور این پرندگان

در شهرری تهیه شد.

اکنون این طرح در زمینی به وسعت حدود یک هکتار بین بزرگراه شهید آوینی و سلمان فارسی در حال اجرا است.

محمدی رئیس اداره محیط زیست شهرداری منطقه ۲۰ تهران (شهرری) در گفت و گو با ایرنا درباره اینکه این طرح با هدف احیای تنوع زیستی و افزایش جاذبه‌های گردشگری منطقه اجرایی شده است، گفت: نوستالژی حضور لک‌لک‌ها در شهر ری، به نوعی احیای هویت محیط زیستی این منطقه و انگیزه‌ای برای اجرای این طرح است.

وی علت عدم حضور لک‌لک‌ها را تغییر زیست محیطی این منطقه از شهر تهران عنوان کرد و گفت: اگر شرایط تامین غذا و امنیت این پرندگان دوباره از طریق اجرای این طرح فراهم شود می‌توانیم بازگشت دوباره آن‌ها را ببینیم.

محمدی از افزایش سطح اجرای این طرح تا مرز ۵۰ درصد خبر داد و یادآور شد: این سایت در واقع یک سایت پرنده‌نگری خواهد بود که جاذبه‌های گردشگری هم برای شهرری خواهد داشت.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه