مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بررسی مشکلات آرادکوه /شهردار باقرشهر : ابزار و اختیارات محیط‌زیست در کنترل مراکز غیرمجاز پسماند به کار گرفته شود

نشست بررسی و احصای مشکلات مجتمع پردازش پسماند آرادکوه با حضور مدیران و مسئولان بخش کهریزک و مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران به منظور رسیدگی به مشکلات ناشی از وجود این مرکز دفع پسماند برای مردم بخش کهریزک برگزار شد و در بخشی از این جلسه در خصوص اهمیت ساماندهی مراکز غیرمجاز تفکیک پلاستیک روستاهای بخش کهریزک موضوعاتی مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ؛ بر‌اساس پیگیری‌های صورت گرفته 30 دی‌ماه 1401 آخرین فرصت ساخت مجتمع صنفی تفکیک پلاستیک در آرادکوه بوده که به دنبال آن برخورد با کارگاه‌های غیرمجاز تفکیک پسماند روستاهای سطح بخش کهریزک نیز اجرایی می‌شد اما اجرای این طرح به دلیل بروکراسی اداری و تأمین اعتبار به تعویق افتاده و همچنان زمان اجرای طرح مشخص نیست و بر اساس اظهارات مدیران روز به روز نیز بر تعداد سودجویان و مراکز غیرمجاز پسماند در روستاهای ری افزوده می‌شود.

وجود مراکز پراکنده و غیرمجاز تفکیک پسماند در روستاهای بخش کهریزک به دلیل مشکلات زیست‌محیطی یکی از دغدغه‌های مدیران بخش کهریزک است که نیاز به ساماندهی و مدیریت دارد.

لزوم برنامه‌ریزی صحیح برای انتقال مراکز تفکیک پلاستیک

حجت‌الاسلام استیری امام جمعه باقرشهر با انتقاد از توسعه آرادکوه گفت: انتقال مراکز تفکیک پلاستیک که در بخش کهریزک وجود دارد با توجه به تخریب‌ها و آزارها از اهمیت زیادی برخوردار است اما باید برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای باشد که باعث افزایش مشکلات نشود.

آرش ناصر پیرسرایی با اشاره به پیگیری موضوع آرادکوه از باب رعایت حقوق عامه ابراز داشت: در جلسه سال گذشته قرار بر این بود که واحدهای تفکیک پسماند در فرصتی کوتاه در آرادکوه ساخته شود اما تاکنونی اقدامی نشده است.

وی تأکید کرد: براساس جلسه پیشین قرار بود واحدهای تفکیک پسماند تا 30 دی‌ماه 1401 در آرادکوه مستقر شوند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

مراکز غیرمجاز تفکیک پلاستیک کهریزک به دلیل وجود آرادکوه

کلهر شهردار کهریزک با اشاره به وجود واحدهای تفکیک پسماند غیرمجاز در روستاها گفت: وجود آرادکوه در بخش کهریزک باعث شده بسیاری از مشاغل غیرمجاز و صنایع مخرب نیز در این منطقه مستقر شوند.

وی افزود: آرادکوه مولد صنایع آلاینده این منطقه است که آلودگی‌ها را از داخل آرادکوه خارج و به روستاهای قمصر و مهدی‌آباد سوق داده است.

شهردار کهریزک گفت: واحدهای غیرمجاز تفکیک پسماند در روستاهای بخش کهریزک از واگذاری تفکیک پلاستیک زباله‌های آرادکوه به پیمانکاران بخش خصوصی نشئت گرفته که خروجی آن در روستاهای کهریزک عامل از تخریب زمین‌های کشاورزی شده است.

وی ادامه داد: در جلسات پیشین و بر اساس مصوبه جلسه‌ای که در فرمانداری ویژه شهرستان ری قرار دارد، می‌بایست واحدهای غیرمجاز موجود در روستاها نیز برای ادامه فعالیت در آرادکوه مستقر شوند تا از آلودگی‌ها کاسته شود.

کلهر تصریح کرد: بخش قابل‌توجهی از زباله‌هایی که پیش از این به آرادکوه وارد می‌شد حالا به مراکز غیرمجاز تفکیک پلاستیک منتقل می‌شود که با توجه به نزدیکی به مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی تهدیدی جدی برای این منطقه خواهد بود.

ابزار و اختیارات محیط‌زیست در کنترل مراکز غیرمجاز پسماند به کار گرفته شود

همتی شهردار باقرشهر با اشاره به ساماندهی مراکز تفکیک پلاستیک اظهار داشت: واحدهای غیرمجاز تفکیک پسماند که در سطح بخش کهریزک در حال افزایش است، علاوه بر مخاطرات زیست‌محیطی و احتمال وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده به دلیل وجود مواد قابل اشتعال به دلیل نبود ایمنی، معضل تغییر کاربری غیرمجاز را نیز در پی دارد.

وی افزود: از اداره محیط‌زیست شهرستان ری انتظار می‌رود با ابزار و اختیاراتی که دارد در جهت کاهش مخاطرات زیست‌محیطی آرادکوه و صنایع وابسته به آن‌که مشکلانی را برای مردم منطقه ایجاد کرده بکاهد.

توافق برای استقرار مراکز تفکیک پسماند در مرکز پردازش آرادکوه

بادلی بخشدار کهریزک با اشاره به لزوم تسریع رفع مشکل آرادکوه گفت: کارگاه داران غیرمجاز تفکیک پسماند و سودجویان به‌راحتی در روستای قمصر اقدام به اجاره یک قطعه زمین می‌کنند و رفته‌رفته این زمین‌ها تبدیل به کارگاه‌هایی می‌شود که برخورد با آن از لحاظ قانونی بسیار راحت اما از نظر کنترل آسیب دشوار خواهد بود.

وی افزود: توافقی برای استقرار مراکز تفکیک پسماند در مرکز پردازش آرادکوه انجام شده بود که در صورت آماده شدن این مرکز، کارگاه‌های تفکیک پسماند قمصر و سایر روستاها نیز جمع‌آوری به آرادکوه منتقل شود که متأسفانه با گذشت یک سال از این توافق هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

تشریفات اداری عامل تعویق ساخت مجتمع صنفی تفکیک پسماند در آرادکوه

رضا شرفی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ابراز داشت: در آرادکوه تفکیک آنچنانی انجام نمی‌شود که بخواهد اطراف را آلوده و صنایع آلاینده را ایجاد کند و اصل تفکیک در گروه‌های زیرزمینی انجام می‌شود که در شهرها مشغول‌اند و ما به آن‌ها دسترسی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه انتصاب زباله‌گردهای غیرمجاز به شهرداری خلاف واقع است افزود: هیچ‌یک از زباله‌گردهای غیرمجاز مربوط به شهرداری نیست و شهرداری تهران در تمامی قراردادها تأکید مؤکد دارد که در صورت مشاهده استفاده از هر نوع عامل غیرمجاز توسط پیمانکار قراردادها فسخ می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه گفت: آنچه امروز تبدیل به معضل شده جریان زیرزمینی پسماند و بازیافت است که بدون هزینه خاصی با اجیرکردن افرادی تفکیک از مخازن را آغاز کردند و این موضوع باعث بروز خسارت‌هایی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 7 قانون پسماند آنچه در مخازن زباله شهر وجود دارد متعلق به شهرداری است و هرکس از مخازن شهری برداشتی دارد جرم مشروط مرتکب می‌شود که از دستگاه‌های قضایی و نظارتی درخواستی رسیدگی به این امور را داریم.

شرفی با تأکید بر اینکه از وجود زباله‌گردها شکایت دارد تصریح کرد: هر جرمی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد توسط نیروی انتظامی رسیدگی می‌شود اما هیچ‌گاه با این موضوع که توسط زباله گردهای غیرمجاز انجام می‌شود، برخوردی نشده است.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی این معضل نیاز به بسته سلبی و ایجابی داریم تأکید کرد: به هیچ عنوان در آرادکوه تفکیک قابل‌توجهی انجام نمی‌شود که باعث ایجاد مراکز تفکیک پلاستیک در روستاهای کهریزک باشد؛ این زباله‌ها از شهر تهران سرازیر می‌شود و چون در این منطقه فضای کافی هست اقدام به دپو می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بیان کرد: شهرداری‌ها براساس قانون وظیفه دارند با این صنوف غیرمجاز برخورد کرده و واحدها را پلمب کند.

شرفی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ساماندهی مراکز غیرمجاز تصریح کرد: براساس مصوبه فرمانداری ویژه شهرستان ری در صورت موافقت منابع طبیعی مجتمع صنفی تفکیک پسماند در آرادکوه ایجاد خواهد شد و مراکز ضایعاتی سطح شهر و بخش کهریزک به این منطقه منتقل می‌شوند.

وی در واکنش به گلایه حاضران از تعویق طرح ادامه داد: در زمینه دریافت تأییدیه از منابع طبیعی که به عقب افتاده کار کاملاً تعاملی است و فقط تشریفات اداری باعث شده کار به تعویق بیفتد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پایان تأکید کرد: برخورد و مقابله با صنوف غیرمجاز جزو وظایف شهرداری‌ها است و شهرداران نباید این عدم اجرای وظیفه را به گردن سامان پسماند بیندازند.

شرفی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کامل آماده اجرای طرح هستیم و اعتبار لازمه اتخاذ شده و قرار آمادهاست در صورت موافقت منابع طبیعی اجرایی می‌شود.

گفتنی است از یک سال گذشته طی جلسه‌ای که در مرکز آرادکوه تشکیل شده بود قرار بود با ایجاد مجتمع صنفی؛ واحدهای تفکیک پلاستیک غیرمجاز روستاهای بخش کهریزک به آرادکوه منتقل شود که بر اساس مشروح این جلسه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

منبع تسنیم
از طريق مریم باحور
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه