مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

تله گذاری برای جلوگیری از ورود پشه آئدس در فرودگاه امام خمینی

با توجه به احتمال انتقال پشه آئدس (ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده) به کشور، تله‌گذاری برای این حشره به منظور مراقبت انسانی و چک حشره‌شناسی در نقاط احتمالی تکثیر پشه در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ،پشه آئدس Aedes که ناقل بیماری های خطرناک و کشنده ای از جمله تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا است در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد و به تازگی شیوع بالای آن در برخی از کشورها از طریق جا به جایی کالا در سفر ها گزارش شده است .

تب، استخوان درد شدید، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد در ماهیچه و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن ها  دست ها از نشانه‌های بیماری پشه آئدس است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان شکن نیز شناخته شده است.

به گفته کارشناسان، این پشه‌های ناقل، مانداب‌های کوچک همچون آب جمع شده زیر گلدان یا لاستیک‌های رها شده در محیط و بطور کلی ظروف کوچک دست ساز انسان (مانند: ظروف جمع آوری آب کولرهای گازی) را بعنوان زیستگاه‌های ترجیحی خود برای تخمگذاری انتخاب می کنند و چنانچه پشه والد آلوده به ویروس باشد تخم‌ها نیز آلوده خواهند بود.

نیش زدن پشه آئدس منجر به “تب دنگی” یا “تب استخوان شکن” می شو و فرد در صورت گزیدگی، پس از گذشت چند روز از علائم سطحی، احساس بهبود موقت کرده و سپس به طور کاملا ناگهانی دچار کما و بعد مرگ خواهد شد.

از این رو ،به منظور مراقبت انسانی و چک حشره شناسی و  با توجه به اهمیت برنامه نظام مراقبت بیماری های منتقله از پشه آئدس ( تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا ) و قرارگیری کشور ایران بر روی کمربند آئدس و امکان اپیدمی در صورت کنترل نکردن و مراقبت مطلوب در کانون های مورد نظر، با حضور کارشناسان حشره شناسی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری، مستقر در مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی حسن آباد، تله گذاری و مراقبت حشره شناسی پشه ائدس در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد.

ویژگی های فیزیکی پشه آئدس

پشه های ائدس با بدن باریک و معمولی سیاه، الگوهای منحصر به فرد پوسته های روشن و تیره در شکم و قفسه سینه و نوارهای روشن و تیره متناوب روی پاها از سایر انواع پشه متمایز می شوند.

پشه‌ آئدس ماده بیشتر با شکل شکم، که به یک نقطه در نوک آن می رسد، و با دست های فک بالا متمایز می شوند که کوتاه تر از پروبوسیس هستند، پشه های آئدس به طور مشخص بدن خود را پایین و موازی با زمین نگه می دارند .

منبع ایرنا
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه