مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

نیروگاه گازی ری صبح امروز بازنشسته شد

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: ظرفیت تولید نیروگاه ری به ۲۲ واحد گازی کوچک کاهش پیدا کرده است.

محسن طرزطلب مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در آیین آغاز اجرایی احداث پست GIS ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه ری گفت: نیروگاه گازی ری در باقرشهر استان تهران، قرار دارد که سابقه احداث آن به اوایل دهه ۱۳۵۰ بازمی‌گردد.

او ادامه داد: در حال حاضر این نیروگاه دارای ۲۲ واحد گازی کم‌ظرفیت و فرسوده با راندمان بسیار پایین است که برق مورد نیاز شبکه ۲۳۰ کیلوولت جنوب تهران را تامین می‌کند.

طرزطلب افزود: ظرفیت اولیه این نیروگاه در زمان احداث حدود یک هزار و ۲۰۰ مگاوات با بیش از ۴۰ واحد گازی کوچک بوده که در آن زمان حدود یک چهارم برق کشور را تامین می‌کرده است، اما به دلیل از کار افتادن برخی واحد‌ها و خروج و انتقال آن‌ها از نیروگاه و فرسودگی واحد‌های باقیمانده در حال حاضر ظرفیت تولید این نیروگاه از حدود ۵۰۰ مگاوات به ۲۲ واحد گازی کوچک کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل برق حرارتی افزود: ما از سال گذشته یک واحد جدید در زاهدان نصب کردیم و در حال حاضر استان تهران ۳ نیروگاه قدیمی دارد که ما از سه سال گذشته نیروگاه ری را بازنشسته و یک نیروگاه جدید را بعد از پیک مصرف راه اندازی می‌کنیم.

او افزود: نیروگاه جدید با همکاری گروه مپنا شکل گرفت و همچنین قرار است نیروگاه طرشت هم  بعد از پیک مصرف اجرایی شود.

مدیرعامل برق حرارتی اظهار کرد: در واقع ما می‌خواهیم با این کار راندمان برق را در تهران بالا ببریم لازمه این کار توسعه و همکاری مدیریت تولید را می‌طلبد.

او افزود: نیروگاه جدید ری دارای دو واحد گازی کلاس F و یک واحد بخار با مجموعه ظرفیت یک هزار و ۷۰ مگاوات خواهد بود که با افتتاح این طرح‌ها، واحد‌های قدیمی نیروگاه ری برچیده خواهند شد.

طرزطلب بیان کرد: با اشاره به اینکه پاییز امسال عملیات اجرایی ساخت نیروگاه جدید ری آغاز خواهد شد، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته واحد نخست گازی نیروگاه، ۲۴ ماه بعد و واحد دوم گازی مجموعه نیز دو ماه پس از افتتاح واحد اول به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل برق حرارتی افزود: همچنین بخش بخار نیروگاه نیز ۱۲ ماه پس از افتتاح اولین واحد مجموعه وارد مدار خواهد شد تا بر این اساس در مجموع نیروگاه جدید ری طی ۳۶ ماه به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

او با اشاره به قدمت ۵۰ ساله این مجموعه، گفت: ظرفیت اولیه نیروگاه ری در زمان احداث حدود یک هزار و ۱۷۰ مگاوات با برخورداری از ۴۰ واحد گازی کوچک بوده است.

طرزطلب با تاکید بر اینکه ظرفیت فعلی نیروگاه به دلیل قدمت بالا و از کار افتادن برخی از واحد‌ها به حدود ۵۰۰ مگاوات رسیده است، ادامه داد: هم اکنون ۲۰ واحد گازی مجموعه با راندمان پایین حدود ۲۰ درصد در حال فعالیت هستند که به دلیل هزینه‌های بالای تعمیرات و بهره‌برداری، راندمان پایین واحد‌ها و قدمت و فرسودگی مجموعه، پروژه نوسازی و احداث واحد‌های جدید نیروگاه ری در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل برق حرارتی به تشریح ترکیب واحد‌های نیروگاه ری پرداخت و افزود‌: در حال حاضر این مجموعه با برخورداری از ۶ واحد گازی ۲۵ مگاواتی آسک، ۱۱ واحد ۱۷ مگاواتی هیتاچی، سه واحد ۶۵ مگاواتی میتسوبیشی و یک واحد فیات ۲۵ مگاواتی در حال تامین برق منطقه جنوب استان تهران و پایتخت هستند.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.