مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

املاک محله هاشم آباد شهرری تعیین تکلیف می شود

طرح ساماندهی و توسعه حرم عبدالعظیم حسنی در محله هاشم آباد شهرری پس از بازبینی ها ، انجام کارهای مطالعاتی و رفع نواقص، برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ ارجاع می شود. طرحی که در آن الگوی سکونتی برای این محله تعریف می شود که به نوعی مکمل خدمات گردشگری به زائران باشد و تسهیلات ویژه ای برای سازنده ها در نظر گرفته می شود که الزام آوری، تبعیت از این الگو و تحقق پذیری طرح را در محل ضمانت کند.

فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ درباره طرح توسعه و ساماندهی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی شهر ری گفت: در این باره پهنه کلان ۲۰۰ هکتاری پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم وجود دارد که در قالب طرح تفصیلی به عنوان پهنه S۲۲۲ در نظر گرفته شده که در این باره بازنگری هایی صورت گرفته و ظرف روزهای آتی کارهای مطالعاتی آن انجام می شود و به پیش کمیسیون کمیسیون ماده ۵ ارجاع می شود و در نهایت مصوبه کمیسیون ماده پنج تکلیف زمین های این قسمت از شهر را مشخص خواهد کرد.

او با بیان اینکه قسمت اعظم مشکلاتی که مردم بویژه در محله هاشم آباد با آن روبرو هستند، در این صورت مرتفع خواهد شد، افزود: یکی از مشکلاتی که طولانی شدن بازبینی طرح تفصیلی و مطالعات اولیه تهیه این طرح به وجود آورد، بحث محله هاشم آباد بود که در قسمتی از منازل مسکونی که در ضلع شرق حرم به توسعه فضای سبز اختصاص داده شده بود، وضع موجود با فضای ترسیم شده مغایرت داشت که اصلاحات انجام شده باعث می شود که وضعیت منازل مسکونی هاشم آباد تعیین تکلیف شود.

افشار با بیان اینکه در دل همین طرح قطعه زمین ۱۵ هکتاری «نفرآباد» وجود دارد که در سالهای گذشته با رویکردهای مختلف به آن نگاه شده، ادامه داد: با توجه به اهمیت وجود چشم ناظر و بحث سکونت در ارتقای امنیت پیرامون مراکز زیارتی، در ابتدای ورود به منطقه ۲۰ از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری درخواست شد که برای این محل ساختار جدیدی که سکونت را به عنوان چشم انداز ترسیم می کند، تعریف شود  که مورد موافقت قرار گرفت.

او افزود: مشاوری در این راستا تعیین شد و کارهای سازمان فضایی و تعیین ساختار محله به اتمام رسید و باید در قالب طرح ساماندهی محل به کمیسیون ماده ۵ ارجاع شود. در همین راستا در حین کار بحثی از طرف معاون شهرسازی و معماری مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به جایگاه تاریخی و قدمتی که این محل دارد باید یک الگوی سکونتی برای اینجا تعریف شود که به نوعی مکمل خدمات گردشگری به زائران باشد.

او انجام این مراحل را سبب طولانی شدن کار دانست و افزود: در جلسه ای که در سازمان نوسازی برگزار شد، مشاور مربوطه الگوی ساخت را پیش بینی و تعریف کرد اما مشکلی که در بحث ارسال این طرح به کمیسیون ماده 5 وجود دارد تحقق پذیری این الگوی ساخت در محله است که مستلزم این است که تسهیلات ویژه ای برای سازنده ها در نظر گرفته شود که الزام آوری، تبعیت از این الگو و تحقق پذیری طرح را در محل ضمانت کند. ظرف چند هفته آینده این ضوابط و تسهیلات در قالب پیوست های این طرح توسط سازمان نوسازی تهیه و به پس از آن تصویب طرح و ابلاغش انجام خواهد شد.

شهردار منطقه ۲۰ درباره تملک دندانه ای برخی از املاک این محله توسط شهرداری در سال های گذشته که باعث ناهنجاری های اجتماعی شده، یادآور شد: ۴.۳ هکتار از ۱۵ هکتاری که در قالب منازل مسکونی وجود دارد توسط شهرداری تملک شد. یک هکتار از این ۴.۳ هکتار به دو کاربری فضای سبز و ورزشی اختصاص پیدا کرده و بقیه این زمین ها به صورت قطعات پراکنده در محل است که تا زمان تعیین تکلیف طرح تفصیلی کار خاصی در مورد آن نمی توان انجام داد.

او در خاتمه پهنای مسکونی محله را ۵۰۰ واحد برشمرد و گفت: مشکل اصلی این محل این است که عمده این ساکنان را افرادی تشکیل می دهند که مستاجر و کارگران مهاجر واحدهای زمین های کشاورزی هستند و حس تعلق محله ای ندارند. باید با تغییر این طرح تفصیلی و ایجاد بستر لازم کیفیت محلی را ارتقا پیدا کند و به دنبال آن استقرار ساکنان، این معضلات را حل کند. البته این مرحله شاید به واسطه عدم توجه در ۱۵ سال گذشته سرعت لازم را نداشته اما با تعیین تکلیف این محله، شاهد برگشت جمعیت به آن و رفع مشکلات اجتماعی که به واسطه تملک دندانه ای ایجاد شده است، خواهیم بود.

براساس گزارش شهرنوشت، در معرفی و شناخت پهنه های طرح تفصیلی S نماد پهنه کلان فعالیت(اداری/تجاری) است و  S۲۲۲ نماد عملکرد در مقیاس منطقه ای و محله ای بوده که بر اساس دستورالعمل اجرایی با طرح های موضعی ویژه و پس از تصویب کمیسیون ماده پنج قابل قابل اجرا می باشد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.