مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

وزیر بهداشت: درمان اختلال‌های روانی در نظام سلامت مغفول مانده‌ است

سعید نمکی روز یکشنبه در آیین  بهره‌برداری از موقوفه محمدعلی نظام مافی بیمارستان روان پزشکی رازی (امین آباد)  اظهار داشت: شیوع بیماری‌ روان‌های گرفتار و افسردگی؛  زنگ خطری برای متخصصان عرصه سلامت و امور اجتماعی است.

وی افزود: امروز اعلام کمبود و نیاز به تخت برای بیماران اختلالات روانی، قلبی و عروقی و نیز سکته‌های قلبی و مغزی بسیار سخت و دشوار است.

نمکی با بیان اینکه کمبودها نشانگر کم کاری در برخی موارد است، اضافه کرد: اگر در زمینه پیشگیری و بهداشت، اقدامات گسترده و فراوانی انجام می‌گرفت امروز نیازمند تخت‌های بیشتر و فرواوان در کشور نبودیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که در حوزه بهداشت به شدت با مشکل مواجه هستیم مربوط به حوزه بهداشت روان جامعه است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه باید شهری با نشاط و شاد را ایجاد و به روح نوازی رنگ‌ها توجه کنیم، یادآور شد: در سه دهه گذشته پروژه شهر سالم، اجرایی شد تا بتوان در ترویج روحیه شاد جامعه گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه روح در جامعه نباید در آبشار فروپاشی بیافتد، گفت: بستری شدن بیمار در تخت بیمارستان روان پزشکی سبب آغاز پروسه پیچیده‌ای برای وزارت بهداشت و خانواده او خواهد شد.

نمکی افزود: امروز دست اندرکاران کشور باید به فکر سلامت روان جامعه باشند، زیرا توجه به این حوزه و انجام اقدامات لازم فقط از سوی وزارت بهداشت محقق نمی‌شود.

مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور همه جانبه جامعه را در توسعه روحیه شاداب به جامعه موثر و مهم خواند و عنوان کرد: صدا و سیما، رسانه‌ها و روحانیت باید برای گسترش و ترویج روحیه نشاط و شادابی به جامعه اهتمام ورزند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نباید اجازه داد تا دل‌مردگی، افسردگی و روحیه غمگین در جامعه بروز و ظهور پیدا کند؛ زیرا هر اقدام و موضوعی که زمینه ساز افسردگی جامعه شود خیانت ملی به کشور است.

نمکی با بیان اینکه تفکیک روانپزشک از بقیه رشته ها، خطای استراتژیک علم طب بود، افزود: سلامت روانی و فردی به عنوان اولین رکن نظام سلامت یک فرد در جامعه به شمار می رود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بنیاد و دلیل اکثر مشکلات جسمی مربوط به حوزه روحی و روانی بوده و این موضوع بیانگر اهمیت سلامت روح و روان و تاثیر آن بر سلامت جسم است.

این مسئول تاکید کرد: کاهش آسیب‌های روانی، کاهش طلاق، اعتیاد، خشونت، کاهش پرونده‌های قضایی و کیفری و در نهایت کاهش هزینه‌های سنگین اقتصادی و اجتماعی را به همراه دارد.

مرکز روان پزشکی رازی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های روانی کشور در سال ۱۲۹۷ شمسی تاسیس و به پاس خدمات شایان دانشمند بزرگ محمد بن ذکریای رازی به نام مرکز روانپزشکی رازی نامیده شد.

این مرکز در شرق شهرری و دامنه جنوبی کوه بی بی شهربانو نزدیک بخش امین آباد در وسعتی حدود یکصد هکتار تاسیس شده است. در سال ۱۳۷۶ همزمان با پیشرفت‌های علمی – پژوهشی و درمانی – توانبخشی به (مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی) تغییر نام داده شد.

این مرکز بزرگترین مرکز درمانی – آموزشی در خاورمیانه است و از سال ۱۳۷۴ زیر نظر مستقیم دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.

این مرکز با ظرفیت ۱۳۷۵ تخت مصوب به طور شبانه روزی خدمات روانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، روانشناسی، کار درمانی، مدد کاری (اعضای تیم درمان و توانبخشی) و خدمات کلینیکی و  پارا کلینیکی چون دندان پزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه، نوار قلب، الکتروآنسفالوگرافی، فیزیوتراپی، دارو درمانی و شوک به مددجویان ارائه می‌شود.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه