مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قلعه ۲ هزار ساله در محاصره تعلل برخی مسؤولان ری

قلعه گبری اثری کهن با قدمتی بیش از 2 هزار سال و از موقوفات حرم حضرت عبدالعظیم(ع) است که به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس مصوبات سفر ریاست جمهوری به شهرستان ری قرار بود طی یکی ماه انبار تخلیه و قلعه گبری به موزه تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری؛اثر تاریخی «قلعه گبری» با ۲ هزار سال قدمت در جنوب پایتخت و در محله علائین شهرری واقع شده و همانند دیگر آثار باستانی شهر کهن ری، مورد انواع و اقسام بی‌مهری‌ها قرار گرفته و به جای آن که محل رفت و آمد گردشگران و شهروندان باشد، درب آن به روی مردم بسته شده و به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برج و باروهای این قلعه در طی قرن‌ها به دلیل فرسایش و عدم توجه و رسیدگی تخریب شده و امروز تنها دیوارهایی مرتفع از خشت و گل بر جای مانده‌ است. پیش از انقلاب این قلعه به عنوان کارخانه باروت‌سازی استفاده می‌شده و از دهه ۶۰ به عنوان موقوفات آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تحت تملک آن‌ها قرار دارد.

در سال ۹۸ که انتقادها درخصوص استفاده اثر باستانی به عنوان انبار، افزایش یافت روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در اطلاعیه‌ای، قلعه گبری را از موقوفات این آستان دانست و اعلام کرد: قلعه گبری، انبار آستان مقدس نبوده بلکه اقلام مورد نیاز خانواده‌های نیازمند در بخشی از این مکان نگهداری می‌شود و نظر تولیت آستان این است که پس از آماده‌سازی مکانی برای انتقال اقلام یاد شده، مکان فعلی تبدیل به یک موزه شده و موزه بزرگ آستان مقدس به آن مکان منتقل شود.
 


قلعه گبری در شهرری

عدم تبدیل «قلعه گبری» به موزه به نفع چه کسانی است؟

پس از آن، جلسات و پیگیری‌های مختلفی برای تعیین تکلیف این بنای تاریخی صورت گرفت و از سال ۹۸ تا کنون تمام مسؤولان متولی ادعا دارند که پیگیری‌ها در حال انجام است و به دنبال تبدیل قلعه گبری به موزه هستیم اما این وسط مشخص نیست گیر کار کجاست و آیا شخص یا دستگاهی تلاش می‌کند این اتفاق انجام نشود و یا اینکه اراده‌ای قوی برای انجام این کار وجود ندارد!

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر که از سال ۱۴۰۱، به عنوان تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منصوب شده است، از همان ابتدای مسؤولیتش بارها درخصوص وضعیت قلعه گبری انتقاد کرده و تاکید داشته که آماده همکاری در این خصوص هستیم.

این موضوع همچنان یکی از مطالبات مردم شهرری بوده و خبرگزاری فارس بارها در این خصوص گزارش تهیه کرده و پیگیر موضوع بوده است و مسؤولان نیز در هنگام پاسخگویی خودشان را مطالبه گر دانسته و بر اجرای آن تاکید کرده‌اند اما در عمل هیچ اقدامی مشاهده نمی‌شود.

پای رئیس جمهور هم به قلعه گبری کشیده شد

حل این موضوع به ظاهر ساده، به معمایی تبدیل شد که جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به شهرستان ری قرار گرفت لذا آیت الله رئیسی در روز سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در جلسه شورای اداری شهرستان ری با بیان اینکه «ری» شهر تاریخی و فرهنگی است، تاکید کرد: حداکثر ظرف یک ماه نقل و انتقال قلعه گبری از حرم به میراث فرهنگی باید انجام شود.

طبق دستور رئیس جمهور، تا روز سیزدهم اسفند ماه ۱۴۰۱ باید قلعه گبری از وسایل موجود تخلیه و برای تبدیل شدن به موزه، به میراث فرهنگی تبدیل می‌شد اما امروز که هشتم شهریورماه ۱۴۰۲ است حدود ۷ ماه از تاریخ اعلامی مصوبه سفر ریاست جمهوری می‌گذرد و هر کدام از متولیان به جای عمل، خودشان را منتقد موضوع می‌دانند.
 


قلعه گبری در شهرری


انتقاد حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر از تاخیر ۷ ماهه در اجرای مصوبه سفر رئیس جمهور

حجت الاسلام قاضی عسکر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری درخصوص وضعیت قلعه گبری اظهار کرد: تبدیل شدن قلعه گبری به موزه از موضوعاتی بود که از زمان ابتدای حضورم در این آستان، پیگیر بودم که در سفر ریاست جمهوری به شهرستان نیز جزو مصوبات قرار گرفت و مدت زمان اجرای آن یک ماه تعیین شد.

وی با بیان اینکه پس از گذشت ۷ ماه همچنان اقدامی انجام نگرفته است، تصریح کرد: همه کارها را انجام داده‌ایم اما تاخیر در تحقق آن به دلیل پروسه اداری طولانی در دیگر دستگاه‌های اجرایی است و منتظر صدور مجوز برای احداث سوله‌ها هستیم تا وسایل موجود در انبار را تخلیه کنیم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه همه ما بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب از ری به عنوان قبله تهران یاد می‌کنیم، افزود: باید بیش از پیش به آثار باستانی ری توجه کنیم، قلعه گبری سال‌ها به عنوان انبار در اختیار آستان بوده و باید به سرعت تبدیل به موزه شود و ضرورتی ندارد اثری تاریخی به عنوان انبار استفاده شود.

حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه قلعه گبری به عنوان میراث تاریخی ۲ هزار ساله می‌تواند پذیرای گردشگران باشد، گفت: در ری موزه فعال وجود ندارد و اکثر آثار تاریخی شهرستان ری به موزه‌های تهران منتقل شده است لذا اگر این اتفاق رخ دهد اقدام  مثبتی در حوزه گردشگری است.

ساخت سوله‌های حرم در انتظار صدور مجوز

جعفر شربیانی رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری در خصوص عدم تبدیل قلعه گبری به موزه اظهار کرد: برای تبدیل قلعه گبری به موزه، بایستی ابتدا وسایل موجود در آن که متعلق به آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است، تخلیه و سپس به میراث فرهنگی تحویل شود.

وی با اشاره به اینکه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به مکانی نیاز دارد تا وسایل را منتقل کند، گفت: آستان مقدس دو قطعه از زمین‌هایی که در اختیار دارد برای ساخت سوله در نظر گرفته است که یکی در حریم شهرداری تهران و دیگری در محدوده شهرستان ری قرار دارد و لازم است مجوزهای تغییر کاربری از سوی جهاد کشاورزی صادر شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری با اشاره به اینکه فرایند صدور مجوز طول کشیده است، بیان کرد: درصورتی که مجوزات اخذ شود، سوله‌ها به سرعت ساخته می‌شود و وسایل آستان به سوله‌ها منتقل و قلعه گبری تخلیه می‌شود.
 


قلعه گبری در شهرری


میراث‌فرهنگی: فرایند تبدیل قلعه گبری به موزه زمان‌بَر است

نوروز تقی پور رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: تبدیل قلعه گبری به موزه کار مشترک بین آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، شهرداری، فرمانداری و میراث فرهنگی است که در این خصوص جلسات متعددی تشکیل و پیگیری‌ها انجام شده است.

وی گفت: طبق توافقات انجام گرفته، قرار است آستان حضرت عبدالعظیم(ع) قلعه گبری را تخلیه کند و در ادامه شهرداری منطقه ۲۰ با نظارت میراث فرهنگی شهرستان ری، محوطه داخل قلعه را مرمت کند سپس در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ری ابراز کرد: طرح مرمت قلعه گبری توسط شهرداری در حال طراحی است که پس از طراحی و تایید توسط میراث فرهنگی و پس از آنکه سوله‌های آستان ساخته و وسایلش منتقل شود، طرح مرمت اجرا خواهد شد.

تقی پور خاطرنشان کرد: تعامل خوبی بین دستگاه‌های متولی وجود دارد و کار در حال انجام است اما به دلایل پروسه اداری، فرایند اجرای کار طولانی شده و زمان اجرای کار مشخص نیست چون این کار زمان‌بَر است.

به امید احداث موزه‌ای در شأن ری

امیدواریم با تلاش متولیان امر و سرعت بخشیدن به فرایندهای اداری، پای گردشگران و بازدیدکنندگان پس از سال‌ها به این اثر تاریخی باز شود و با تبدیل این فضا به موزه‌ای در شأن نام ری بتوان گوشه‌ای از قدمت ارزشمند و دیرینه این شهر چند هزار ساله را به نمایش درآورد و علاقه مندانی که حسرت دیدن این بنا را دارند، اولین عکس‌های خود را از این قلعه عظیم که تاکنون عکسی از داخل آن منتشر نشده، ثبت کنند.

منبع خبرگزاری فارس
از طريق نیاز گلی
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه