مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قاضی عسکر:سکونت 250 هزار اتباع افغان، پاکستان و عراق در بافت فرسوده شهرری/ درآمد موقوفات و نذروات حرم کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

تولیت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان، پاکستان و عراق در بافت فرسوده شهر ری سکونت دارند، گفت:تقریباً تمامی اموال اقتصادی متعلق به آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در سالهای اخیر به ستاد اجرایی حضرت امام خمینی(ره) واگذار شده و درآمد مقوفات و نذورات حرم هرگز کفاف هزینه های جاری و عمرانی حرم مقدس را نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ،محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست با مسئولین طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خواستار تشکیل یک کمیته مشترک از همه دستگاههای مسئول برای بررسی راههای تسریع در نوسازی بافت فرسوده شهرری و توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شد.

وی با اشاره به کمبود منابع مالی برای اجرای برنامه های عمرانی این حوزه گفت: حتی می توان با ارزیابی کارشناسی، یک ردیف بودجه خاص برای این منظور از دولت طلب کرد و بخشی از اعتبارات لازم را به دست آورد.

پورابراهیمی از آمادگی کامل مجلس شورای اسلامی برای کمک به برنامه های عمران شهرری و توسعه حرم حضرت عبدالعظیم خبر داد و افزود: خدمت به زائران این مقام مقدس و رفع محرومیت از چهره شهرری، افتخار مجلس شورای اسلامی است.

همچنین اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در نشست مشترک با دستگاه‌های متولی بازسازی بافت فرسوده شهرری که با حضور تولیت آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرداری تهران برگزار شد، با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن برای رفع محرومیت از چهره شهرری با محوریت توسعه حرم حضرت عبدالعظیم گفت: طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم و ساماندهی بافت پیرامون توسط پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن تدوین شده که شامل ۲۱ اقدام اجرایی برای بهبود فضای خدماتی به زائران این مکان متبرک و بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم است.

نیکزاد گفت: هم اینک ساخت ۱۳ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده مناطق مختلف شهری تهران توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال اجراست و تصمیم جدی داریم که در برنامه توسعه حرم حضرت عبدالعظیم نقش آفرینی کنیم. به گفته وی در فاز نخست این برنامه اجرایی، بهره برداری از ۸۳ چشمه سرویس بهداشتی با امکانات خدماتی مناسب برای زائران ظرف چند روز آینده در ضلع شمالی محوطه حرم که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته شده است، به بهره برداری می رسد.

نیکزاد ادامه داد: در مراحل بعدی زائر سرای جدید به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع، مهد کودک زائران و بزرگترین پارکینگ طبقاتی کشور به گنجایش ۳۳۰۰ دستگاه خودرو در ضلع جنوبی حرم احداث می شود. علاوه بر این ساخت ۲۳۰ واحد مسکونی تخریب شده در مراحل قبلی توسعه حرم، با سرعت از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان است.

وی خواستار همکاری سایر دستگاههای مسئول برای توسعه بازسازی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده مقام معظم رهبری و تولیت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هم در این نشست با قدردانی از خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در توسعه حرم، گفت: شهرری که ۸۰ درصد از انبارهای عمومی پایتخت را در اطراف خود جای داده و بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان، پاکستان و عراق در آن سکنا دارند، دارای بافتی فرسوده است.

وی ادامه داد: تقریباً تمامی اموال اقتصادی متعلق به آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در سالهای اخیر با مجوز مقام معظم رهبری به ستاد اجرایی حضرت امام خمینی(ره) واگذار شده و درآمد مقوفات و نذورات حرم نیز هرگز کفاف هزینه های جاری و عمرانی حرم مقدس را نمی کند. ساخت صحن مصلی حرم که بانی ویژه دارد، نیمه کاره باقیمانده است و برای ساخت صحن امام هادی(ع) به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

حجت الاسلام قاضی عسکر افزود: بر اساس تفاهم منعقده با شهرداری تهران در ازای تحویل اراضی متعلق به آستان مقدس، ۱۳۰۰ واحد مسکونی در اطراف حرم ساخته خواهد شد که هم اینک در مرحله گودبرداری است.

وی گفت: برای ساخت یک بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی در اطراف حرم با سازمان اوقاف تفاهم نامه امضا شده و امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی و دولت، این منطقه به کانون خدمات فرهنگی و درمانی برای مردم شهرری و زائران حرم مبدل شود.

سیدمهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران هم در این نشست اعلام کرد: با وجود آنکه طرح بازآفرینی محله فرسوده “نفرآباد” در جوار حرم مطهر تدوین و به اجرا گذاشته شده، اما دولت به تعهدات خود در این حوزه عمل نمی کند و علیرغم تاکید قانونی، هیچ مشارکتی ندارد. وی گفت: متأسفانه تسهیلات نوسازی بافت فرسوده محله مذکور توسط سیستم بانکی پرداخت نمی شود و تاکنون فقط یک نفر از متقاضیان موفق به دریافت این تسهیلات شده است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه