مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

فرونشست زمین بر اثر ریزش قنات در منطقه مسکونی شهر قلعه نو +فیلم

در دو ماهه گذشته دو حفره خطرناک در سطح و لایه‌های زیرین زمین ایجاد شده که هر دو‌ در منطقه مسکونی و ناشی از ریزش دیواره قنات و فرسودگی، عدم لایروبی به موقع بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری به نقل از تسنیم ،صبح امروز در محدوده مسکونی بخش قلعه نو شهرستان ری حفره‌ بزرگی به دلیل ریزش دیواره قنات در سطح زمین پدیدار شد. حفره ایجاد شده در مسیر قنات طالب آباد رخ داده و با وجود اینکه منطقه مسکونی از حریم قنات در حدود 4 متر فاصله دارد ولی برای اهالی بسیار خطر آفرین است و با توجه به اینکه حفره مذکور امروز در مقابل منزل مسکونی ایجاد شده باعث دلهره و نگرانی ساکنان شده است.

براساس قوانین، قنات‌ها باید توسط صاحبان اصلی که عموماً کشاورزان بهره‌بردار از آب قنات هستند، مرتباً لایروبی ‌و‌ مرمت شود اما در قنات طالب آباد هیچ اقدامی در خصوص نگهداری و رسیدگی به قنات وجود نداشته است.

در دو ماهه گذشته این دومین حفره ناشی از ریزش قنات است که مسئله ساز شده و ناشی از عدم رسیدگی به قنات‌ها در سال‌های اخیر بوده است، اما آنچه باعث نگرانی شده وجود بیش از 170 قنات ثبت شده در محدوده ری است که بخش اعظمی از این قنات‌ها به دلیل شرایط آب و هوایی، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز در حریم قنات و همچنین عدم رسیدگی و لایروبی مسیر خشک و بی‌آب شده است.

کاهش سطح آب‌های زیر زمینی در سال‌های اخیر و حفر متعدد چاه‌های غیرمجاز در محدوده قنات‌ها باعث خشکی و کم آب شدن قنات و در نهایت سستی خاک شده است لذا با توجه به قنات‌های زیادی که در ری قرار دارد و وقوع دو حادثه مشابه ایجاد حفره در زمین در فاصله زمانی کوتاه ضروریست که برای رسیدگی به قنات برنامه ریزی شود و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.

حادثه مشابه در خرداد ماه گذشته در عمق بیش از 8 متری زمین و در فاصله‌ای در حدود 5 متر از مجتمع مسکونی 400 واحد به وقوع پیوست که کارشناسان اذعان داشتند به دلیل وقوع حفره در عمق زمین و شرایط موجود در قنات خطری ساکنان مجتمع را تهدید نمی‌کند اما با این حال ادامه این روند خطرآفرین خواهد بود.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه