مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

هشدار رئیس اداره میراث فرهنگی ری نسبت به نابودی بناهای تاریخی ری

ری – نوروز تقی پور گفت : درست است که هم اکنون تخریبی در آثار دیده نمی شود ولی برداشت های گسترده روزانه و لرزش های حاصل از انفجار معدن سنگ کارخانه سیمان موجب تخریب این بناهای تاریخی در آینده نزدیک می شود.

0 14

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری، گفت: آثار تاریخی واقع در کوه‌های بی بی شهربانو از جمله نقاره خانه، گورستان سلطنتی، استودان گبرها و آستان بی بی شهربانو که در کنار فعالیت معدن کارخانه سیمان تهران قرار گرفته، تخریب نشده است.

نوروز تقی‌پور روز سه شنبه در حاشیه بازدید از آثار تاریخی بخش مرکزی شهرستان ری در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: درست است که هم اکنون تخریبی در آثار دیده نمی شود ولی برداشت های گسترده روزانه و لرزش های حاصل از انفجار معدن سنگ کارخانه سیمان موجب تخریب این بناهای تاریخی در آینده نزدیک می شود.

وی با تاکید براینکه مسئولان کارخانه سیمان در عملیات انفجار برای برداشت سنگ از معدن باید فاصله لازم را رعایت کنند، افزود: هم اکنون فاصله انفجارها و برداشت از معدن بسیار نگران کننده است.

تقی پور اضافه کرد: کارخانه سیمان به جای استفاده از مواد منفجره و ایجاد انفجار در برداشت سنگ های معدنی می تواند از روش های کم خطر  و سازگار با محیط زیست استفاده کند.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی به صورت دوره ای تمامی آثار باستانی و تاریخی ارزشمند شهرستان ری را پایش می کند، بیان داشت: آثار حوزه کوه های بی بی شهربانو به دلیل قرارگیری در کنار معدن کارخانه سیمان از اهمیت ۲ چندانی در حوزه حفاظت دارد.

تقی پور یادآور شد: اداره میراث فرهنگی شهرستان ری در جلسه ای که با مسئولان کارخانه سیمان تهران و شهرداری منطقه ۲۰ داشته است تصمیمات خوبی برای حفظ آثار باستانی کوه های بی بی شهربانو گرفته است که تمامی موارد آن باید رعایت شود.

شهرستان ری با ۱۹۸ اثر باستانی از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل، قلعه دیر و وجود ۳۲ بقعه متبرکه و امامزادگان مجاور و مقبره های عالمان و مشاهیر از جایگاه والای تاریخی برخوردار است.

 

تاریخ پیدایش ری که به معنای شهر سلطنتی است به زمان اقوام آریایی می‌رسد و بر اساس گفته کارشناسان از تمام شهرهای ماد بزرگتر بود.ری در بخشی از دوره زیاریان و نیز سلجوقیان پایتخت ایران بوده‌است.بنابر آنچه که در اوستا آمده است ری سیزدهمین شهری است که درجهان ساخته شده‌است.
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه