مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مسجد افضلیه شهرری؛ مسجدی با گلدسته‌های زیبا و معماری سنتی

مسجد افضلیه در خیابان فداییان اسلام شهر ری، مسجدی کوچک با گلدسته‌های زیبا و رنگ و لعاب مساجد تاریخی دارای معماری سنتی و جزء میراث ملی کشورمان است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد افضلیه در سمت شرقی خیابان فداییان اسلام شهر ری مسجدی کوچک با گلدسته ای زیبا و رنگ و لعاب مساجد تاریخی دارای معماری سنتی واقع شده است.

این مسجد از نوع پلان دو ایوانی با تزیینات کاشیکاری ،تلفیق کاشی و آجر و کتیبه های کاشی است.اسم این مسجد برگرفته از نام بانی آن،یعنی مرحوم حاج علی اکبر افضلی است که در سال 1350 درگذشته و او را در یکی از حجره های جنوبی مسجد دفن کرده اند.

این مسجد زیبا و مینیاتوری از آثار پیر معماری سنتی ایران، استاد حسین لرزاده است که از نوع دو ایوانه بوده و دارای تزیینات کاشی کاری و کتیبه های فراوانی در نمای داخلی صحن و نیز سردر ورودی می باشد. این مسجد در تاریخ 1328 (هجری شمسی)برابر با 1368(هجری قمری)ساخته شده است.

 

 

ورودی در مسجد هم شیوه معماری پر از رسمی‌سازی، مقرنس، کاسه‌سازی و گره‌سازی استاد لرزاده خودنمایی می‌کند. فضای داخل مسجد هم از هنر او بی‌بهره‌ نیست و درکاشیکاری‌ها و ساخت قسمت‌های مختلف بنا ظرایف استادانه‌ای به کار رفته است.

 

 

 

 

 

وجود آرامگاه خانوادگی و قرائتخانه استاد لرزاده هم بر اهمیت این مسجد افزوده است. بنابراین مسجد افضلیه با این وجوه اهمیت چندگانه جزئی از هویت، پیشینه و میراث فرهنگی محله ابن‌بابویه و شهرری محسوب می‌شود.

 

 

 

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه