مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کارشناس زلزله شناسی: وقوع زلزله بزرگ در تهران منتفی است

کارشناس زلزله‌شناسی با بیان اینکه زلزله‌های کوچک احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ و قوی را کاهش می‌دهد، گفت: وقوع زمین‌لرزه‌های شدید در تهران منتفی است.

مهندس سیدمسعود پیمان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه یکی از رسالت های محققان و دانشمندان اطمینان خاطر دادن به مردم و کاهش آسیب و اضطراب روانی آنان است، اظهار کرد: زلزله به قدری پیچیده است که دانش بشری درباره تمام زوایای آن ناتوان و نارسا است و نمی توان به یک منبع اتکا کرد.

وی با بیان اینکه نباید با برخی اظهارنظرهای غیرعلمی و احساسی مردم را ترساند، گفت: بر پایه اظهارات غیرمستحکم و غیرعلمی نمی توان گفت در جایی زلزله اتفاق می افتد یا نه، زیرا زلزله شناسی دانشی است که بر پایه آن می توان گفت منطقه ای قابلیت زلزله خیزی دارد و باید احداث بنا و تاسیسات در آن منطقه بسیار مقاوم در برابر زلزله باشد.

مدیر سابق امور زلزله شناسی نیروگاه های اتمی و سدهای بزرگ کشور، وقوع زلزله های کوچک و در حد پنج ریشتر را باعث آزاد شدن انرژی های انباشته شده در گسل ها و خروج گازهای زمین دانست و افزود: وقوع چنین لرزه‌هایی هدیه ای ارزشمند است که مانع وقوع زمین لرزه های بزرگ می شود و باید آن را به فال نیک بگیریم.

پیمان با بیان اینکه هیچ کس منکر زلزله خیزی شهرهای بزرگ نیست، خاطرنشان کرد: هیچ دلیل علمی مبنی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود ندارد و نباید برخی افراد با عنوان کارشناس هر از گاهی با اظهاراتی مبنی بر احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران، موجب وحشت و هراس مردم شوند بلکه رسالت محققان کاستن از نگرانی مردم و روحیه دادن به آنهاست.

وی با اشاره به وقوع زلزله های متعدد در شهر ری و احساس آن در تهران این امر را دلیلی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران ندانست و گفت: چون ری بسیار نزدیک تهران است بنابراین هر زلزله ای که رخ می دهد طبیعی است که در تهران هم احساس شود.

پیمان خاطرنشان کرد: در تحقیقات زلزله باید منطقه را پهنه بندی کرد و ویژگی لرزه خیزی فاصله به فاصله و نقطه به نقطه فرق می کند.

وی با اشاره به وقوع زلزله در جاده هراز در سال ۱۳۶۰ و وحشت مردم تهران و بروز شایعات ناشی از آن، اظهار کرد: در آن زمان به دستور نخست وزیر وقت، بنده به همراه یک تیم متخصص زمین شناسی برای بررسی و مطالعه منطقه به دماوند رفتیم و بعد از مشاهدات میدانی اعلام کردیم که با آمار نمی توان گفت در تهران زلزله شدیدی رخ می دهد.

بامداد روز جمعه زمین لرزه ای با قدرت ۵.۱ ریشتری در ۷ کیلومتری گسل مشا و ۶ کیلومتری شهر دماوند رخ داد که موجب وحشت شهروندان تهرانی شده و دو نفر نیز جان خود را از دست دادند؛ پس از آن پس لرزه‌های متعددی در این منطقه رخ داده که بزرگترین آن ۳.۹ ریشتر بوده است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه