مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

دپوی چای های آلوده 20 ساله در امین آباد شهرری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم شاید کمتر کسی خبر داشته باشد، چای هایی که طی سالیان سال از چای کاران خریداری شده اما کیفیت لازم را برای مصرف نداشته اند اکنون چه سرنوشتی دارد.

در گذشته دولت و سازمان چای وقت برای اینکه تولید کنندگان ضرر نکند و برای حمایت از آنها این محصولات را  بدون اینکه قصدی برای ورود آنها به بازار داشته باشند از چایکاران خریداری کردند اما در کمال ناباواری بعد از گذشت بیست سال هنوز بخش زیادی از این چای ها تعیین تکلیف نشده است و در منطقه امین آباد شهری ری و در انبارهای سازمان تعاون روستایی استان تهران نگهداری می‌شود.

به زنجیر کشده شدن چای

نامشان چای سنواتی یا همان چای‌های سن و سال‌خورده است، بیش از 20 سال در انبارها مانده‌اند اما بی کیفیت هستند و قابلیت مصرف ندارد؛ بعد از این همه سال وضعیت 40 هزار تن چای سنواتی  تعیین تکلیف نشده و سر نخواستن آنها دعوا است.

این چای‌ها در انبارهایی عریض و طویل و غیر بهداشتی در سازمان تعاون روستایی که در گذشته متعلق به سازمان چای سابق بوده است، نگهداری می‌شود، بر روی درهای این انبارها قفل و پلمب نصب شده است اما اخبار متعددی از مسئولان و نمایندگان مجلس درباره نشت آنها در بازار مصرف کشورمان به گوش می رسد.

بر اساس تصمیم گیری های انجام شده در مقاطع مختلف قرار بر معدوم سازی، انتقال به خارج کشور و تبدیل آنها به کود کشاورزی گرفته شده است، اما مشاهدات میدانی خبرنگار خبرگزاری تسنیم نشان می دهد که بخش زیادی از این چای ها هنوز سرجایشان باقی مانده و خبر از تعیین تکلیف آنها بعد از گذشت این همه سال نیست.

بنابراین گزارش این چای‌های آلوده با وجود اینکه در انبارهای سازمان تعاون روستایی قرار دارد اما متعلق به یک بانک دولتی  است زیرا در گذشته این چای‌ها با عاملیت این بانک خرید تضمینی می‌شد.

مسئولان دولتی به طور معمول در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها اعلام می‌کنند که این چای‌ها اجازه ورود به بازار ندارد اما اخبار موجود و اظهارات برخی نماینده‌های مجلس نشان می‌دهد که بخشی از این چای‌ها از انبارها نشت کرده و توسط برخی از سودجویان با چای‌های ایرانی و خارجی مخلوط و با برندهای معروفی به خورد مردم داده شده است.

ورود چای های آلوده به بسته بندی یک برند معروف کشور

احمدرضا بخشی رئیس کمیسیون تخصصی چای کنفدراسیون صنایع غذایی و عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این ارتباط به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: اخیرا یک پرونده جدید درباره اختلاط این چای‌های آلوده با چای‌های یک برند معروف در چند ماه گذشته در شمال کشور وجود دارد و هنوز این چای ها تعیین تکلیف نشده است.

بخشی گفت: چای  سنواتی که در انبارها باقی مانده غیر قابل مصرف و صنعتی است، اما این چای ها در مواردی به صورت غیر قانونی از انبارها خارج و با اختلاط با چای‌های ایرانی و خارجی وارد بازار شده است.

وی افزود: به تازگی نیز پرونده جدیدی درباره اختلاط این چای‌های آلوده با چای‌های یک برند معروف در شمال کشور تشیکل شد ولی با حضور به موقع مسئولان با آن برخورد لازم به عمل آمد.

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه بنکداران مواد غذایی ادامه داد: هزینه نگهداری این چای ها بیشتر از هزینه معدوم سازی آن است و دولت بعد از این همه سال باید تکلیف این چای ها را مشخص می کرد.

چای های سنواتی در گذشته نیز به بازار وارد شده است؛ نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی در سال های 93 و 94 خبرهایی از این مهم داده بودند و حتی سازمان چای نیز مورد تحقیق و تفحص مجلس قرار گرفت اما این چای ها دوباره در بازار نشت کرد.

واکنش مسئولان دولتی

البته مسئولان دولتی نشت چای های سنواتی در بازار و خروج آنها از ابنارها را تکذیب می کنند؛ حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان تعاون روستایی ایران نیز در این ارتباط به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: این چای ها فقط در انبارهای سازمای تعاون روستایی مانده اما ارتباطی به ما ندارد و مطعلق به یک بانک دولتی است.

وی افزود: این چای های سنواتی مربوط به 20 سال گذشته است به تشخیص مراجع قضایی و دستگاه های مسئول غیر قابل شرب و صنعتی تشخیص داده شده است و باید از کشور خارج شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این چای ها تحت مراقبت نهاد های نظارتی است و به شدت از آنها مراقبت می شود.

سابقه ورود چای های سنواتی به بازار

این در حالی است که ایرج هوسمی رئیس سابق اتحادیه چایکاران کشور در سال 94 خبر از ورود این چای به بازار داده و گفته بود: در فصل برداشت چای ایرانی متاسفانه شاهد ورود چای تاریخ گذشته خارجی هستیم که به نام چای ایرانی فروخته می‌شود.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرده بود، این چای‌ها مطلقا شرایط عرضه به بازار مصرف را ندارند. دولت نیز این امر را مصوب کرده است که این چای‌ها باید صرفا به مصارف کمپوست رسیده یا معدوم شود اما هر از گاهی شاهد این هستیم که از سازمان چای خارج می‌شوند.

رئیس سابق اتحادیه چایکاران کشور اظهار داشت: گاهی اوقات این چای‌ها با فرآوری در مرز  یا خارج از آن به عنوان چای ایران یا خارجی دوباره به کشور وارد می شود و مشکلات عدیده‌ای را برای سلامتی مردم ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به شدت از خروج چای‌های سنواتی از انبار جلوگیری می‌شود ادامه داد: انبارهای چای سنواتی پلمب شده است، اما این پلمب اخیراً شکسته شد و قصد خروج این چا‌ی ها وجود داشت که استانداری وارد عمل شد و از خروج این چای‌های تاریخ گذشته از انبار جلوگیری به عمل آید.

مافیای چای های سنواتی

عباس پاپی زاده بالنگان سخنگوی وقت کمیسیون کشاورزی در همان دوره در ارتباط با ورود چای های سنواتی اظهار کرد: مستنداتی وجود دارد که مقداری از این چای غیرقابل شرب از کشور خارج شده  اما دوباره به عنوان چای قابل شرب به کشور بازگشته است که در گزارش آماده شده قرائت خواهد شد.

مهرداد لاهوتی عضو کمیته تحقیق وتفحص مجلس هم در آن دوران از سازمان چای در سال 93 با ابراز تاسف از اینکه چای سنواتی وارد بازار ایران شده است اظهار داشت: افراد سودجو و مافیا عاملان ورود چای سنواتی به بازار کشورمان هستند و در طول سال هیچ نهادی به این مسئله توجه نکرده است.

در

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.