مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

منار جنبان ری کج شده یا کج بوده

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ،برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان می‌باشد. در برخی متون این محل، برج خلیفه یزید نامیده شده است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر می‌باشد (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

برج طغرل در سال 1310 با شماره 147 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.برج طغرل با مساحتی بالغ بر 48 متر مربع و ارتفاعی در حدود 20 متر و با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه‌ای افراشته، خودنمايی می‌کند که نمای داخلی آن به صورت استوانه است.

این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. در ضلع شمالی و جنوبی برج دو سردر با معماری طرح رازی ساخته شده است و تقریباً تا ارتفاع 4 متری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود 1.5 متر تشکیل شده و دیوارهای بالای ارتفاع 4 متر به صورت تو خالی طراحی شده و وسط آن پلیکانی وجود دارد که درب آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمايی می‌کند که رابطی بین قسمت‌های تحتانی و فوقانی برج می‌باشد.

قدمت برج و پا برجا بودن آن در طی 700 سال كه از ساخت آن می‌گذرد با توجه به وقوع زلزله‌های سهمگین در ناحیه نشان از پی مستحكم و عمیق این بنا دارد. پی سازنده این برج در كف آن در كناره‌های دیوارها كانالهای گذر هوا را تعبیه كرده‌ كه این كانالها مانع از رطوبت دیوارها و از بین بردن خرابیهای ناشی از آن می‌شود و دیاوراهای برج طوری طراحی شده كه موجب طنین صدا در درون بنا می‌شود. و اگر واعظی یا خواننده‌ای در وسط برج خطبه‌ای ایراد كند و یا تصنیفی را بسراید صدای آن در همة برج طنین انداز می‌شودو به صورت اكو وار به سمع همه می‌رسد. كه البته وجود سقفی مخروطی كه بر فراز دیوارهای برج قرار داشته كه هم اكنون اثری از آن بر جای نیست شاید به این فناوری اكستیكی جلوه‌ای دیگر می‌داده است.

این برج مانند گوهری درخشان و پر ابهت در ری می درخشد اما متاسفانه با درج خبری در خصوص وضعیت کنونی این برج،دوست داران تاریخ و میراث فرهنگی نگران حال این برج باستانی هستند و در این بین مسؤلان مربوطه هم هر کدام  اظهار نظری می کند .

 

رئیس میراث فرهنگی شهرری : کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی موضوع هستند

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری گفت: پژوهش‌ها بر روی برج طغرل در حال انجام است و پس از تکمیل بررسی‌ها و اقدامات کارشناسی، نظر نهایی در زمینه کج شدن یا فقدان این مورد برای برج قدیمی و تاریخی طغرل اعلام خواهد شد.

کارشناسان بنا وسازه از این اثر تاریخی بازدید و فقط در مواردی جزئی انحرافاتی را مشاهده کرده اند، اما هیچ گونه ترک یا شکافی که نشان دهنده نشست برج باشد، دیده نشده است.

وی با بیان اینکه برای اطمینان بیشتر اقدامات پژوهشی و مطالعات سازه ای بنا از طریق کارشناسان میراث فرهنگی و مشاورین متخصص در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به مرمت برج در سال ۱۳۷۹، مستندات موجود تغییراتی را در خصوص کج شدن این اثر تاریخی نشان نمی دهد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری با اشاره به به صحبت‌های ادیب زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: نتیجه نهایی پس از بررسی‌های دقیق از سوی کارشناسان این حوزه مشخص و اعلام می‌شود و در حال حاضر نمی‌توان به طور قطع و یقین، کج بودن برج طغرل را تایید کرد.

 

ادیب زاده : حتی یک ترک هم روی برج طغرل وجود ندارد

 

مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در خصوص خبر کج بودن برج طغرل پیشتر گفته بود: بر اساس بازدید چهارشنبه (۱۶ بهمن) بررسی‌ها برای وجود تغییر و انحرافی نسبت به این اثر تاریخی انجام گرفته و بر این اساس در بستر اطراف و نه در محوطه و پایه‌های برج و رینگ بتونی که دور آن در پایین کار کرده‌اند، هیچ کدام آسیب ندیده اند و حتی یک ترک نیز در بدنه وجود ندارد.

خلیل آبادی : موضوع را در صحن شورا مطرح می کنم/ ابنیه تاریخی ری وضعیت خوبی ندارد

 

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران ، در خصوص کج شدن برج طغرل در شهرری اظهار داشت: با توجه به اهمیت فوق العاده‌ای که آثار و ابنیه تاریخی دارند و همچنین مورد کج شدن برج طغرل این موضوع بسیار مهم را در صحن شورا مطرح خواهم کرد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه به جهت عدم تخصیص بودجه، آثار تاریخی ری در شرایط خوبی قرار ندارند گفت: بیش از ۳۶ اثر در ری ثبت ملی هستند، در حال حاضر بسیاری از بنا‌های این شهرستان از جمله استودان‌ها، کوه بی بی شهربانو، برج طغرل از وضعیت خوبی برخوردار نیستند که می‌طلبد توجه ویژه‌ای به بنا‌های این آثار تاریخی شود.

وی با بیان اینکه توجه به آثار تاریخی می‌تواند شهرستان ری را به عنوان مرکز دائمی گردشگری تبدیل کند گفت: تعداد زیادی از میراث فرهنگی کشور در روستا‌های این شهرستان در حال از بین رفتن هستند بنابراین باید شهر ری را به قطب فرهنگی و گردشگری تبدیل کنیم تا بتوانیم از میراث گذشتگانمان حفاظت کنیم.

برج طغرل” آرامگاه موسس سلسله سلجوقیان در شرق ابن بابویه شهرری ابهت و شکوه خاصی را به این منطقه بخشیده و همه ساله پذیرای گردشگران زیادی در جنوب پایتخت است.

مورخان و کارشناسان بر این باور هستند که «طغرل بیک سلجوقی»، موسس و نخستین پادشاه سلسله سلجوقیان در این برج باشکوه و زیبا آرمیده و همین امر سبب شده تا این اثر ملی به نام «برج طغرل» شهرت یابد.

گروهی این برج را محل دفن «خلیل سلطان» از فرزندان «تیمور لنگ» و عده‌ای دیگر همچون محمد محیط طباطبایی این بنا را محل دفن «خلیل سلطان» و همسر وی «شادالملک» و حسن کریمیان نیز برج را مدفن «فخرالدوله‌ دیلمی» می‌پندارد.

در این برج بزرگ، دو درب ورودی در قسمت‌های شمالی و جنوبی قرار دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق آن‌ها وارد محوطه برج شوند.

در بخش شمالی، حوض آب کوچکی قرار گرفته که در ضلع غربی آن، قبری از سنگ مرمر قرار دارد که متعلق به «میر سید محمد محیط طباطبایی»، استاد بزرگ ادبیات و فرهنگ فارسی ایران است.

روی دیوار برج ردیف‌هایی از روزنه مشاهده می‌شود که امروزه به لانه پرندگان مهمان برج تبدیل شده است.

برج طغرل در سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

خبرهایی در هفته گذشته مبنی بر کج شدن برج طغرل (بنای سلجوقی) در شهر ری در فضای مجازی و سایت‌ها منتشر شد اما برخی آن را تایید و برخی تکذیب می‌کردند.

 

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه