مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

وضعیت میدان شهرری از زبان مسئولان

میدان اصلی شهرری که به حرم عبدالعظیم حسنی (ع) منتهی می‌شود روزانه میزبان جمع کثیری از مردم، بازاریان و البته زائران است.

نبود المانی خاص و هویتی برای این میدان و تبدیل به پاتوقی برای دستفروشان و گاهی محل تجمع معتادان، نمایی نه چندان زیبا را از اصلی ترین میادین یکی از کهن ترین شهرهای ایران در ذهن عابران ترسیم می‌کند.

پس از مطالعات جمع آوری و ساخت مجدد این میدان در سازمان زیباسازی شهر تهران با هماهنگی مدیریت شهری و شورای شهرستان ری، کار اجرایی از اول اردیبهشت امسال استارت خورد.

شهردار وقت منطقه ۲۰ تهران (شهرری) در آن مقطع به خبرنگار ایرنا گفته بود: قرار است طی این طرح میدان جمع آوری و المانی هویتی و آب‌نما در وسط آن جانمایی شود.

سید محمد ناظم رضوی البته به این نکته هم اشاره کرد که نونوار شدن فقط مختص این میدان نیست و پروژه پیاده راه حرم تا حرم از مقابل حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تا حرم امامزاده عبدالله (ع) هم آغاز شده است.

در واقع می‌توان گفت که در این طرح اجرای سنگ فرش، مبلمان شهری، روشنایی و ساماندهی بوستان رازی در محور فداییان اسلام قرار بود، انجام شود.

از سوی دیگر معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ۲۲ آبان امسال اعلام کرد که عملیات ساماندهی، کف‌سازی و ارتقای کیفی میدان شهرری و صحن جلوخان در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) را به عنوان یک کار ویژه‌ در دستور کار داریم و از ابتدای سال ۱۴۰۱ این طرح در ۲ فاز اجرایی مورد مطالعه قرار گرفته است.

علی صارمی گفت که فاز اول مربوط به خود میدان و المان داخل آن است که عملیات اجرایی در بخش کف‌سازی و ارتقای کیفی با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال انجام است.

به گفته او، ارتقای کیفی صحن جلوخان در حرم عبدالعظیم حسنی نیز از دیگر برنامه‌های عمرانی سازمان زیباسازی شهرداری تهران است که ۸۵ درصد پیشرفت داشته است.

احداث آب‌نما در میدان شهرداری از دیگر عملیات‌ این پروژه در مجاورت حرم عبدالعظیم حسنی همچنین طرح پیاده راه از میدان ساعی تا میدان مدرس است که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران در حال اجرا است.

البته که این طرح هم در کنار تمام محاسن و طرفداران خود منتقدانی نیز هم دارد که همین امر باعث شد در روزهای گذشته پای رییس پلیس راهور پایتخت و برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای بازدید از این طرح به محل اجرا باز شود البته علاوه بر بازدید، جلسه بررسی طرح پیاده راه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی نیز با حضور اهالی محل و دست اندرکاران برگزار شد.

بسته شدن خیابان ۲۴ متری مشکلات ترافیکی به همراه دارد

رییس شورای اسلامی شهرستان ری با تقدیر از کمیسیون عمران شورا برای بررسی طرح پیاده راه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: قبل از آغاز این طرح و در دوره شهردار سابق منطقه ۲۰ از مشاور طرح دعوت به عمل آمد تا در خصوص طرح توضیح دهد و از همان ابتدا نیز متوجه شدم که در این طرح به شرایط ترافیکی میدان شهرری توجه نشده است.

جعفر شربیانی اظهار کرد: بار ترافیکی در بازدید میدانی از طرح مشهود و قصد ما نیز بازبینی این طرح بود و از ابتدا اعلام کردم حرکت خودرو از خیابان فداییان اسلام نباید قطع شود که مشاور طرح گفت این کار را انجام نمی‌دهد اما عملا به این موضوع هیچ توجهی نشد.

وی با بیان اینکه هرچند معتقدم با ایجاد پیاده راه کسب و کار رونق می‌گیرد، افزود: اما ترافیک منطقه نیز حائز اهمیت است و به نظرم هماهنگی و همراهی میان بخش‌های مختلف برای اجرایی شدن طرح پیاده راه وجود نداشته است.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: طرح میدان حرم شاه عبدالعظیم حسنی(ع) به خوبی اجرایی نشد و از طرف مردم می‌گویم که بسته شدن خیابان ۲۴ متری حتما مشکلات ترافیکی را ایجاد خواهد کرد و طرح مذکور دل برخی اهالی محله شهرری را آزرده است.

براساس اعلام روابط عمومی شورای شهر تهران، در ادامه مشاور طرح به بیان جزییات این پروژه پرداخت و گفت: در گذشته نیز حرکت ترافیکی در میدان وجود نداشت و تنها تاکسی‌ها حضور داشتند.

او ادامه داد: تنها اتفاق رخ داده در این طرح بسته شدن ورودی فدائیان اسلام از سمت خیابان رازی بوده و طرح مذکور هیچ تغییر ترافیکی ایجاد نکرده و برای تردد راه‌های جایگزین انتخاب شده‌اند.

همچنین در ادامه تعدادی از کسبه و اهالی محله حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به بیان مشکلات خود پرداختند.

یکی از کسبه با بیان اینکه طرح مذکور کاملا مشکل دارد و هیچ گره‌ای را باز نمی‌کند، گفت: با اجرایی شدن این طرح، شاهراه حمل و نقل محله بسته شده است.

او ادامه داد: در گذشته هیچ مشکلی در خصوص حمل و نقل از خیابان‌های اطراف این میدان نداشتیم ولی در خلال این طرح به کسبه ضرر بسیاری وارد شده و باید جانمایی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی تغییر کرده و میدان بازگشایی شود.

یکی دیگر از اهالی محل هم گفت: با اجرای این طرح بسیاری از کسبه مجبور به تحویل مغازه‌های خود شده‌اند، ای کاش پیش از اجرای این طرح از اهالی سوال می‌کردند و بررسی‌های میدانی دقیق‌تری انجام می‌شد.

پلیس راهور: انسداد خیابان ۲۴ متری و تعیین و تکلیف اتوبوس ها مورد تردید است

رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه مسایل رخ داده دارای عقبه ای هستند، گفت: ترافیک کنونی با ترافیک پس از افتتاح طرح متفاوت است قرار بر این بود تا اربعین پروژه به اتمام برسد اما هنوز در حال اجراست و کار طولانی شده و تاخیر در تکمیل پروژه مورد انتقاد است.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور افزود: در حال حاضر انسداد خیابان ۲۴ متری و تعیین تکلیف اتوبوس‌ها مورد تردید است و اگر می‌توان تغییری در طرح ایجاد کرد باید حتما آن را انجام داد.

او ادامه داد: این پروژه باید به همان شکل که تعریف شده باقی بماند و پس از تحقیقات تکمیلی هرآنچه کمیسیون اعلام کند ما تابع آن خواهیم بود.

همچنین شهردار منطقه ۲۰ تهران با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات حل شده است، گفت: برای هر اتفاقی آمادگی داریم و شرایط تمامی کسبه را درک می‌کنیم که امیدواریم با تدبیر درست، مشکلات اهالی و کسبه حل شود.

غلامرضا شنگی اضافه کرد: پس از افتتاح پروژه مشکل و چالش‌های باقی مانده را با همفکری حل خواهیم کرد.

در ادامه سیدمحمد آقامیری عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: پیاده راه دارای تعریف مشخص است و باید به فکر اهالی و مردم محله حرم حضرت عبدالعظیم حسنی باشیم.

از سوی دیگر علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم اضافه کرد: می‌توان مختصر مطالعاتی بر روی این طرح انجام داد تا هم نظر کسبه و اهالی را جلب شود و هم طرح شهرداری تهران هدر نرود و به اعتقاد بنده راه میانه ای برای طی شدن مسیر وجود دارد.

کارگاه کنار میدان حرم باید سریعتر جمع آوری شود

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: جلسه تنها با هدف پاسخگویی به دغدغه اهالی محله عبدالعظیم حسنی برگزار شده و هیچکس بدنبال توجیه دیگری نیست.

سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه باید کمک کنیم تا اشکالات موجود رفع شود، افزود: آثار تحول و نوآوری در محلات ازبین رفته و برای حل این مشکل باید از هر اقدام مناسبی استقبال کرد که براین اساس تلاش و تدبیر دوستان خود در سازمان زیباسازی را به فال نیک می‌گیریم اما از عیوب آنها نیز چشم پوشی نمی‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه احتمالا در این پروژه نواقصی نیز وجود دارد که باید آنها را رفع کنیم، گفت: احداث کارگاه در کنار میدان منجر به ایجاد ترافیک شدیدی شده است و بر همین اساس باید هر چه سریعتر این کارگاه جمع آوری شود.

تشکری هاشمی یادآور شد: علاوه بر کارگاه، کیوسک پلیس نیز باید جمع آوری شود و به جای آن باید ساختمانی در شان پلیس در محلی مناسب ایجاد شود؛ همچنین حضور عوامل پلیس راهور حتما در میدان برای هدایت و کنترل ترافیک ضروری است.

منبع ایرنا
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه