مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

اخطار پژوهشگر حوزه زمین شناختی در رابطه با ساخت ورزشگاه در نزدیکی فرودگاه امام (ره)

یک کارشناس مخاطرات زمین‌شناختی صراحتا این تصمیم را خطای تاریخی و اثرات آن را جبران‌ناپذیر می‌داند و تأکید دارد که مسئولان نباید اشتباه‎ صورت‌گرفته در ساخت برج میلاد و پل طبقاتی صدر را تکرار کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری؛دولت سیزدهم قصد دارد در نزدیکی حرم امام خمینی (ره)، مجموعه ورزشی بین‌المللی بسازد اما یک کارشناس مخاطرات زمین‌شناختی صراحتا این تصمیم را خطای تاریخی و اثرات آن را جبران‌ناپذیر می‌داند و تأکید دارد که مسئولان نباید اشتباه‎ صورت‌گرفته در ساخت برج میلاد و پل طبقاتی صدر را تکرار کنند. به‌تازگی محسن منصوری، معاون اجرائی رئیس‌جمهور، از ساخت یک استادیوم در تهران خبر داده و گفته که با توجه به پیشنهادهای تولیت آستان امام خمینی (ره)، قرار شده در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار در مجاورت حرم، مجموعه‎ ورزشی ساخته شود. با اینکه وزیر ورزش ساخت این مجموعه ورزشی را افتخاری برای دولت ابراهیم رئیسی می‌‎‌داند، مسعود مجرب، پژوهشگر مخاطرات زمین‌شناختی می‌گوید که ساخت ورزشگاه در این محدوده که هم دچار فرونشست شدید و هم در لرزه‌‌خیر است، از جمله اشتباهات تاریخی است. چون ساخت بنای بزرگی مثل ورزشگاه در منطقه‌ای درگیر با دو مخاطره زمین‌شناختی، به دور از منطق است.

20 سانتی‌متر نشست سالانه در محدوده حرم امام خمینی‌(ره)

بنا به گفته مجرب، اگر از ۱۰ کارشناس مخاطرات در حوز‎ه‌های زلزله‌‎شناسی، زمین‌شناسی و فرونشست، بپرسید که بدترین جای تهران کجاست؟ بدون تردید پاسخ می‌دهند؛ جنوب غربی تهران، حد‌فاصلِ رباط‌کریم، اسلامشهر و چهاردانگه. اینجا یکی از بدترین‌‌‌ها نیست بلکه بدترین محدوده تهران است. چون هم نرخ فرونشست بالایی دارد و هم اینکه دو گسل این منطقه را قطع می‌کند. مجرب توضیح می‌دهد که مسئولان بنا دارند ورزشگاه را در جنوب چهاردانگه، بخش‌هایی از اسلامشهر، نصیر‎شهر، صباشهر و رباط‎‌کریم بسازند. اینجا منطقه‌ای است که تا ۲۰ سانتی‌متر نشست در سال دارد. این عدد زیادی است. در ضمن دقت کنیم که این محدوده، در حاشیه فرونشست قرار دارد و همیشه آسیب‌ها در حاشیه فرونشست، بیشتر و جدی‌تر از مرکزِ فرونشست است.

اگر فرونشست داریم چرا ساختمان‌ها خراب نمی‌شود؟

این کارشناس مخاطرات زمین‌شناختی این‌طور ادامه می‌دهد که شاید برای مسئولان سؤال شود که اگر سالانه ۲۰ سانتی‌متر نشست اتفاق می‌‎افتد، چرا ساختمان‌‌ها خراب نمی‌شود؟ چرا اثر فرونشست محسوس نیست؟ مگر ساختمان‌ها می‌توانند ۲۰ سانتی‌متر جابه‌جایی را تحمل کنند؟ باید بگویم این منطقه وسیع و محدوده تحت تأثیر فرونشست هم گسترده است. از سوی دیگر نشست زمین به یک شکل و به یک اندازه اتفاق می‌افتد، در نتیجه اثر فرونشست را فعلا به شکل ریزش ساختمان نمی‌‌بینیم بلکه فقط شاهد تَرَک در ساختمان‌ها هستیم.

ساخت ورزشگاه بین‌المللی روی 2 گسل لرزه‌خیز

او با اشاره به اینکه دو گسل شمال ری و گسل کهریزک از کمر اسلامشهر رد شده، می‌گوید: این گسل‌ها جدا از اینکه فعال باشند یا بعدا فعال بشوند، می‌توانند آسیب‌زا باشند. اینها جزء گسل‌های مهم جنوب تهران و لرزه‌خیز هستند. ضمن اینکه وقوع زلزله در زمینی که بر اثر فرونشست پوک و سست شده، اثر تخریبی بیشتری دارد. مجرب تأکید دارد که در شرایط موجود برای جلوگیری از مخاطرات فرونشست، مسئولان باید به‌دنبال فرار از زون‌های خطرناک باشند نه اینکه بروند در زون‌های خطر فرونشست، ورزشگاه بسازند. این یکی از آن اشتباهات فاحشی است که به‌عنوان فعل غیرمنطقی در تاریخ ماندگار خواهد شد. مجرب در ادامه با انتقاد از ساخت خط متروی اسلامشهر می‌گوید: کشیدن مترو برای اسلامشهر کار اشتباهی بود که هنوز صدایش درنیامده، حالا هم متأسفانه به فکر ساختن ورزشگاه در این محدوده افتاده‌اند. در این محدوده، نرخ فرونشست بالا و زون خطر است، در نتیجه باید به سلامت روان افرادی که اصرار می‌کنند در این محدوده باید ورزشگاه ساخته شود، شک کنیم. او با بیان اینکه در شهرهای ملارد، چهاردانگه، نصیر‎شهر، باقرشهر و احمدآباد مستوفی، فیشرها و ترک‌ها روی سطح زمین و ساختمان‌ها قابل مشاهده است، می‌گوید: مسئولان قبل از انتخاب محدوده برای ساخت ورزشگاه کافی بود در فاصله بین اتوبان آزادگان تا میدان نماز اسلامشهر پیاده‌روی و آثار فرونشست را در این مناطق مشاهده می‌کردند.

بهسازی در ساختمانی به بزرگی ورزشگاه ممکن نیست

مجرب در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بهسازی و اقدام پیشگیرانه در حین ساخت ورزشگاه برای کاهش خطرات زلزله و فرونشست وجود دارد؟ می‌گوید: اگر می‌خواستند یک ساختمان بسازند، می‌توانستیم روی بهسازی آن تمرکز کنیم ولی می‌خواهند محدوده وسیعی را زیر ساخت‌وساز ببرند و ورزشگاه بسازند. در محدوده وسیعی مثل ورزشگاه حتما بر اثر ترک‌ها و فیشرهای ناشی از فرونشست، ساختمان حتما دچار آسیب جدی خواهد شد

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه