مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مدیریت شهرستان پیرامون حل مشکلات محوطه تاریخی چشمه علی دارای عزم و اراده جدی است

عصر امروز نشست تعیین وضعیت و بررسی کارشناسی مشکلات بوجود آمده پیرامون وضعیت آب خروجی از دهانه چشمه منطقه تاریخی «چشمه علی» به ریاست سرپرست فرمانداری ویژه ری و باحضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و مدیران و مسئولین ادارات و دستگاه های ذیربط در محل ساختمان فرمانداری برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری، نشست تعیین وضعیت و بررسی کارشناسی مشکلات بوجود آمده پیرامون وضعیت آب خروجی از دهانه چشمه منطقه تاریخی «چشمه علی» واقع در شهرری به ریاست محمد بشارت سرپرست فرمانداری ویژه ری و باحضور رحیمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری، حسینی رییس اداره امور منابع آب، تقی زاده رئیس اداره میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی، معاونین و کارشناسان شهرداری منطقه ۲۰، شرکت مترو و شورای اسلامی شهرستان در محل سالن جلسات ساختمان فرمانداری برگزار گردید.

فرماندار ویژه ری در این جلسه با اشاره به اهمیت بالای حفظ و حراست از میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور عنوان کرد: میراث تاریخی و فرهنگی هر کشور نمایانگر و اثبات کننده سابقه تمدن و از دارایی های با ارزش فرهنگی و اجتماعی ملت ها می باشد و کشور ایران با دارا بودن آثار تاریخی ثبت شده با قدمت بیش از ۸ هزار سال یکی از مفاخر دنیا در عرصه تاریخ و تمدن بشری است که این موضوع مسئولیت تمامی دستگاه ها و نهادهای متولی در امر حفظ و حراست از آثار باستانی را دوچندان می نماید.

بشارت ادامه داد: محوطه تاریخی تپه چشمه علی دارای چند وجهه مختلف شامل دیواره های تاریخی برفراز تپه با قدمت بیش از ۸ هزار سال، چشمه باستانی در پایین تپه و نقوش برجسته سنگی مربوط به دوران حکومت قاجاریه می باشد که بیانگر اهمیت بالای این محوطه از بُعد تاریخی آن می باشد. علاوه بر آن نیز به دلیل وجود چشمه آب و فضای سبز حاشیه تپه از قدیم الایام این منطقه بعنوان تفرجگاه طبیعی مورد استفاده و اقبال مردم منطقه و تهران بوده است.

وی افزود: مشکلات مربوط به کاهش میزان آب خروجی و بدنبال آن خشک شدن چشمه از حدود سال ۱۳۹۴ آغاز گردید و در طول این سالها بطور متناوب میزان خروجی آب کاهش و افزایش داشته است و درحال حاضر میزان خروجی آب چشمه صفر و به اصطلاح مرسوم خشک گردیده است. بر همین اساس تاکنون بررسی های کارشناسی از سوی برخی دستگاه ها مانند شهرداری و امور منابع آب انجام شده که گزارشات آنها موجود می باشد. اما بدلیل عملکرد جزیره ای دستگاه ها و عدم تجمیع و امکان نتیجه گیری واحد تاکنون به نتیجه خاصی منتج نشده و مشکل کماکان پابرجا می باشد.

بشارت ادامه داد: باتوجه به این که موضوع چشمه علی امروز به یکی از مطالبات شهروندان، اصحاب رسانه و فعالان حوزه باستان شناسی و آثار تاریخی تبدیل شده است با هماهنگی های انجام شده با دادستان محترم شهرستان امروز نشستی با حضور کلیه دستگاه های ذیربط درمحل فرمانداری تشکیل و با طرح نظرات هر دستگاه موارد مختلف بررسی و نتیجه گیری شد.

سرپرست فرمانداری ری گفت: در انتهای این جلسه مقرر گردید شهرداری منطقه ۲۰، شرکت مترو تهران، اداره امور منابع آب و میراث فرهنگی و گردشگری هرکدام نسبت به ارائه گزارشات جامع کارشناسی ظرف مدت مقرر به دادستانی شهرستان اقدام و علاوه بر آن کارشناسان رسمی در حوزه های تخصصی با تایید دادستان محترم نسبت به تجمیع و تهیه گزارش و اعلام نظر اقدام و نتایج بدست آمده جهت اتخاذ تصمیم مناسب در اختیار دادستانی قرار داده شود.

بشارت در ادامه عنوان کرد: با اتمام مراحل کارشناسی و اعلام نظرات، پیشنهادهای دستگاه های موظف و دخیل در موضوع برای رفع مشکل بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد گردید که انشاالله این موارد به نحو مقتضی توسط دستگاه های موظف و مدیریت شهری به اطلاع عموم شهروندان و اصحاب محترم رسانه رسانده خواهد رسید.

فرماندار ویژه ری در پایان افزود: تشکیل این جلسه و دعوت از کلیه دستگاه های دخیل در موضوع و نیز ورود جدی مجموعه دادستانی شهرستان به این موضوع نشانگر عزم و اراده جدی مدیریت شهرستان در جهت رفع مشکل و دغدغه عموم شهروندان گرامی می باشد که امیدواریم با انجام امور کارشناسی دقیق و علمی موضوع و تعیین تکلیف دستگاه های ذینفع و متولی در آینده ای کوتاه شاهد رفع مشکل و جاری شدن دوباره آب در این چشمه تاریخی باشیم.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه