مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

گسل سیاه‌کوه گسل مسبب زلزله با بزرگی ۴ در حسن‌آباد استان تهران

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله امروز ۶ خرداد ساعت ۱۶:۳۳ با بزرگی ۴ را در حسن آباد تهران اعلام کرد و گفت: این زلزله ۶ خرداد در عمق ۲۳ کیلومتری و به فاصله ۲۷ کیلومتری حسن آباد تهران، ۴۰ کیلومتری جوادآباد تهران و ۴۱ کیلومتری نصیرشهر تهران و در فاصله مستقیم ۶۳ کیلومتری تهران رخ داد.

۱۹ شهر و ۳۱۹ آبادی تحت‌تاثیر زلزله

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای این زلزله خسارتی گزارش نشده است، افزود: تعداد ۱۹ شهر و ۳۱۹ آبادی تا شعاع نیم درجه (۵۵ کیلومتری) اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته‌اند و تعداد کل جمعیت شهری و روستایی در این فاصله ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۷ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۷۳۷ هزار و ۷۴۱ واحد است. از این میزان واحدهای مسکونی در معرض خطر ۱۶۰ هزار و ۷۴۹ واحد فاقد اسلکت هستند.

به گفته وی، شهرهای حسن‌آباد، جوادآباد و نصیر شهر نزدیک‌ترین شهرها به رومرکز این زلزله بوده است که پرجمعیت‌ترین شهر در این محدوده اسلام‌شهر با جمعیت ۴۴۸ هزار و ۱۲۹ نفر گزارش شده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گسل مسبب زلزله با بزرگی ۴ را در حسن آباد استان تهران گسل سیاه‌کوه عنوان کردو گفت:  گسله سیاه‌کوه در امتداد گسله رباط‌کریم از محدوده جنوبی عبور می‌کند و ارتباطی با گسل‌های مجاور شهر تهران مانند گسل شمال تهران، گسل‌های ری و کهریزک ندارد. اما رخداد چنین زلزله‌هایی معرف تنش تکتونیکی ناحیه‌ای موجود در این گستره است که باید مورد توجه و پایش منظم قرار بگیرد.   

ضرورت نصب ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری در مناطق لرزه‌خیز استان تهران

بیت‌اللهی تصریح کرد: با توجه به تمرکز جمعیتی بالا در نواحی شمالی و جنوبی این زلزله پایش لرزه‌ای گسله‌های اطراف تهران با نصب ایستگاه‌های متمرکز لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری و همچنین استقرار ایستگاه‌های GPS های دقیق مخصوص حرکت جزئی سطحی زمین به شکل پیوسته ضرورت دارد.

ثبت ۵۵۶ زلزله با بزرگی ۲.۵ در اطراف رومرکز زلزله ۴ حسن آباد تهران در ۱۶ سال گذشته

وی توضیح داد: زمین‌لرزه‌های ۱۶ سال گذشته حاکی از لرزه‌خیزی منطقه است. به طوریکه در ۱۶ سال گذشته تعداد ۵۵۶ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بیشتر در منطقه رخ داده است که از این تعداد ۳ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۸ زلزله با بزرگی ۴تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ بوده‌ است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه