مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

رویکرد جدید درمعاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری/ادامه تکریم مهاجرین

 آخرین روزهای سال گذشته بود که برنامه غافلگیرکننده‌ای به نام «شهریاوران مهاجر» برگزار شد و در آن برای اولین بار به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از پاکبانان افغانستانی شهر تهران در ماسم ویِژه و باشکوهی تقدیر به عمل برآمد. عجیب بودن این مراسم از آنجا بود که معمولا دستگاه‌های دولتی که با مهاجرین افغانستانی در ارتباط هستند با رویکردی تهدیدمحور به آنها نگاه می‌کنند و عجیب بود که در دستگاهی به نام شهرداری که سالهای سال است از نیروی کار مهاجرین افغانستانی استفاده می‌کند و به آنها بی‌توجه است بالاخره فکری برای توجه به آنان نشان داده شده است. 

مراسم با حضور شهردار و مقامات نیروی انتظامی برگزار شد و مهاجرین افغانستانی پرتعدادی نیز در این مراسم حاضر بودند.

محمدرضا جوادی یگانه استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران که تازه به عنوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منصوب شده بود در این مراسم سخنان قابل‌توجهی داشت که ناشی از رویکرد جدید این معاونت در مواجهه با مقوله مهاجرین افغانستانی داشت. او گفت: باوجود مرز سیاسی بین دو کشور ایران و افغانستان اما مرز فرهنگی به دلیل آداب و سنن مشترک بین دو ملت وجود ندارد. افغانستانی ها ریشه های مشترک فراوانی با ایرانیان دارند و یکی از مهمترین آنها جشن نوروز و تقویم مشترک خورشیدی است.

جوادی یگانه همچنین با تقدیر از مساعدت و دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر برداشتن محدودیت های آموزشی برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران تصریح کرد: افغانستانی ها مردمی با استعداد و دارای هوش بالا هستند و کسب ۳ رتبه برتر در کنکور ارشد امسال توسط دانشجویان این کشور تاییدی بر این مطلب است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران همچنین از رسانه ها درخواست کرد که موفقیت های افغانستانی های مقیم کشورمان را بیش از پیش اطلاع رسانی کنند.

رویکرد امیدوارکننده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مواجهه با مهاجرین افغانستانی در هفته جاری که مصادف با شب یلدا عید باستانی ایرانیان و روز مهاجرت است ادامه پیدا کرده است.

طبق آنچه رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌اند قرار است  چهار غرفه فرهنگی در ایستگاه متروی امام خمینی(ره) همزمان با روز مهاجرین برپا شود.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفته است: این غرفه ها با هدف گرامیداشت جایگاه مهاجران به ایران بر پا می شود. به طوریکه در یکی از این غرفه ها از ساعت 9 صبح لغایت 20 به مدت سه روز نوازندگان مهاجر، موسیقی اصیل کشورشان را می نوازند.

به گفته وی، در یکی دیگر از این غرفه ها صنایع دستی و لباس مهاجران به ایران به نمایش گذاشته می شود.

رفیع با اعلام اینکه در دو غرفه دیگر آثار صنایع دستی و خوشنویسی و نقاشی به نمایش گذاشته می شود، خاطر نشان کرد: یکی از غرف برپا شده در ایستگاه متروی امام خمینی(ره) به کتاب هایی که در حوزه مهاجرت منتشر شده اند اختصاص دارد که در حاشیه نمایش این سری از کتاب ها، نشست تخصصی تحلیل و بررسی آثار و تبعات مهاجرت نیز برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران هدف از برپایی این غرفه ها را علاوه بر گرامیداشت روز جهانی مهاجر، اطلاع رسانی آمار و ارقام مهاجرت به ایران دانست و بیان کرد: دیواره های چهار غرفه ایستگاه متروی امام خمینی(ره) به تصاویری از مهاجرت و آمار این حوزه اختصاص می یابد تا مسافران از نزدیک با آمار و ارقام مهاجران به پایتخت و ایران آشنا شوند.

علاوه بر این مراسم مراسم دیگری نیز قرار است به مناسبت روز یلدا توسط شهرداری برای مهاجرین افغانستانی برگزار شود. این مراسم تحت عنوان «یلدای همزبانی» امروز چهارشنبه ۲۷ آذرماه در فرهنگسرای ولاء شهرری برگزار می‌شود.

رویکرد جدید معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در مواجهه با مهاجرین نزدیک شدن به تحقق دستوری است که سالها پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تکریم مهاجرین افغانستانی صادر کردند. مهاجرین افغانستانی دهه‌هاست که در کنار ایرانی‌ها مشغول زندگی مسالمت‌آمیز هستند و در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی همچون جنگ تحمیلی و سازندگی بعد از جنگ همراه ایرانیان بودند. اما تصور کلیشه‌ای از مهاجرین افغانستانی در همه این سالها که منشعب از عملکرد منحرفانه رسانه‌هاست؛ موجب برخی تلخی‌ها و برخوردهای ناصواب با آنها شده است. امید است رویکرد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سایر دستگاه‌های اداری کشور جاری شود.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه