مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

هیچ شخصی در باقرشهر نمی‌تواند شق القمر کند شورای شهر به فکر مردم باشد

موضوع طرح سؤال از شهردار باقرشهر توسط اعضای شورای اسلامی این شهر و دامن زدن به این اختلافات توسط برخی افراد معضل امروز این شهر شده و انتظار می‌رود اعضای شورای شهر و همینطور شهردار اختلافات را کنار گذاشته و با همدلی در کنار هم به فکر خدمت به مردم باشند و این فرصت کم باقیمانده را از دست ندهند زیرا با عوض کردن شهردار مشکلات این شهر هزار برابر می‌شود و هیچ شخصی نمی‌تواند در این زمان کوتاه شق القمر کند.

دوره چهارم شورا را یادم هست دقیقاً همین زمان از شورا گذشته و از مدت خدمت آنها باقی مانده بود با چند روز و یا چند هفته اختلاف ، تنش بین شهردار و اعضای شورای شهر بالا گرفت و طرح سؤال و استیضاح شهردار پیش آمد. در آن دوره بنده نگارنده این یادداشت مدیریت روابط عمومی شهرداری را برعهده داشتم وبر حسب مسئولیتی که داشتم از نزدیک شاهد تنش‌ها و اختلافات بین شهردار و اعضای شورای شهر بودم و می‌دیدم افراد فرصت طلبی که با استفاده از این موقعیت یا عقده و کینه‌های خود را خالی می‌کردند یا به دنبال کسب کرسی‌های شهرداری دست و پا می‌زدند تا هیزم این آتش شوند و شعله ور ترش کنند و یا  نقشه ها وخواسته‌های دیگری که درحوصله ی شما مخاطب عزیز نیست.

با پادرمیانی برخی از مسئولان و ریش سفیدان  وبرگزاری جلسات متعدد مشکلات بین شهردار و شورای شهر برطرف شد و در زمان باقی مانده پروژه‌های خوبی از دوره‌ی چهارم برای مردم به یادگار ماند و اما اکنون دوباره تاریخ تکرار می‌شود خبر اختلاف شهردار و اعضای شورای شهر دوباره دهان به دهان می‌چرخد و نُقل هر مجلس می شود.

دکه‌ای مطبوعاتی که هر روز صبح قبل از شروع روز کاری مرا به نسکافه‌ای میهمان می‌کند مانند منتقدان فیلم‌های سینمایی از اختلاف شهردار و شورای شهر می‌گوید، به شورا تهمت باج گیری می زند و شهردار را  به کم کاری و.. متهم می‌کند و من هم با خودم فکر می‌کنم این بنده خدا هم از این و آن می‌شنود و مانند همه‌ی ما که بدون دانستن قضاوت می‌کنیم شروع به پخش این موضوع می‌کند و خیلی بهتر از ما رسانه چی ها ،رسانه‌ای تمام عیار برای ناکامی‌های مدیریت شهری باقرشهر می‌شود و اما چرا؟ 

نمی‌دانم از نزدیک تا به حال در جلسات شورای شهر حاضر بودید یا خیر؟ عیب شورای شهری ها  همین است نمی‌گذارد مردم عادی وارد صحن شورا شوند و از نزدیک شاهد جریان تصمیم گیری‌ها باشند. چه جلساتی که برای دفاع از حق یا اختلاف سلیقه‌ها تا پای درگیری فیزیکی پیش می‌رود و در پایان تصمیمی که فکر می‌کنند برای مردم  بهتر هست  گرفته وتصویب می‌شود و اعضای شورا شاید از هم دلخور و ناراحت شوند یا به قهرو آشتی کشیده شود اما در نهایت این کار آنهاست .

خدا را باید شاهد بگیریم کار سختی هست نباید زحمات آنها را زیر سؤال ببریم. من هم مثل شما می دانم برخی از افراد شوراهای شهرها به دنبال منفعت و سوءاستفاده  و چپاول هستند، کم نیستند  ازاین  قبیل افراد، اما همه شوراها را نباید باج گیر و … بدانیم مثل هر خوبی و بدی دیگری مثل تمام آدم های خوب و بد. کسی که شورا می‌شود از بقال  سر کوچه تا پسرخاله پدربزرگ همسایه برادرش از اوکار می‌خواهد و اگر انجام دهد فرقی با خیانت کار ندارد و اگر انجام ندهد بازهم به آنها لقب های زشت دیگری می دهند. شما بله شما فکر کن عضو شورای شهرهستید یا رئیس شورای شهر چه کاری انجام می دهید؟ کمی به این موضوع فکر کنید!! اگر عضو شورای شهر باشید پارتی بازی نمیکنید از فرصت های وسوسه انگیز استفاده نمی کنید ،خیلی خوب است  وقتی می خواهیم قضاوت کنیم خودمان را در آن جایگاه قراردهیم .

از طرف دیگر شهردار بنده خدا باید 400 نفر پرسنل  را مدیریت کند و اعضای شورای شهر هم آنطرف کفه  ترازوتا مبادا ناراحت شوند!!! اگر پله برقی خراب شده و کثیف است شهردار باید استیضاح شود؟ اگر خاک جایی از شهر دپو و یا فردی از رانندگان خطی ماشینش را به برادرش برای کار داده ویا شهردار زیاد مرخصی می رود باید استیضاح شود و شهر را به قهقرا کشاند؟ چه منطقی این عمل را تایید می کنَد ؟

 شهردار به مراتب کارش هزار برابر اعضای شوراها سخت ترو خیلی هم سخت‌تراست ، شما فکر کنید یه سطل زباله داخل یک محل می خواهد جابجا شود ،کدام از ساکنین این محل قبول می کند این سطل زباله در جلوی درب خانه یا مغازه آنها باشد . بلاخره محله که بدون سطل زباله نمی شود باید جایی قراربگیرد ؟ می دانید چند تن از کارگران زحمت کش شهرداری برای همین نصب سطل های زباله از مردم کتک خورده اند که چرا اینجا نصب می کنید ؟هر کس به آشنای خود در شورای شهر مراجعه می کند و شهردار نگون بخت هم باید رعایت این موضوع را بکند حالادرهمین محل اگر یکدانه هویج بر روی زمین از دید پاکبانان زحمت کش دور بماند شهردار باید پاسخگو باشد .اینها قطره ای از اقیانوس مشکلاتی است که مدیریت شهری با آن روبرو است .

شهردار باقرشهر کارهای قابل قبولی انجام داده 

ما هم قبول داریم همیشه میشود بهتر از وضع موجود کار کرد و شهردار باقرشهر هم قطعاً مشکلات زیادی دارد، اما آیا این مشکلات از توانایی و ظرفیت و کارهای قابل قبولی که انجام داده بیشتر است ؟ ما هم میدانیم که جابجایی مدیران با تجربه و جابجایی لحظه‌ای و چند باره کار نادرستی هست ونباید گذاشت نیروی کاری که شهرداری میلیاردی از جیب مردم برای تربیت او هزینه کرده است تا او تبدیل به مدیری خبره شود، به راحتی نباید این سرمایه انسانی را از دست داد و ارگان و شهرداری دیگر آن را برباید و از او نهایت استفاده را بکند یا نیروهای پرتوان دیگری که از وجود آنها به بهانه های مختلف استفاده نمی شود ! بله این مشکلات وجود دارد و قطعا با اجرای تصمیماتی که در راستای بهتر شدن گرفته شده است مشکلات یا اشتباهاتی وجود دارد و نمی توان گفت مدیر بدون اشتباه است حال شهردار باشد یا مدیر خدمات شهری ،اما باید در نظر داشته باشیم به منظور اصلاح و کارکرد بهتر این تصمیم ها گرفته شده است درست یا غلط و برای قضاوت باید همنشین آن مدیر شویم تا بفهمیم برای چه این تصمیم را گرفته است و توضیح این موضوع ضروری است که مسند مدیریت شهری نباید مسند آزمون و خطا و کسب تجربه باشد فرصت کم است و سهامداران این اداره مردم هستند پس با نهایت دقت باید این کارها انجام شود.

باید توجه داشته باشیم همین شهردار فعلی بود که شهرداری باقرشهررا مدیریت کرد ،شهرداری که بدهی داشت و شاید اگر امروز این شهردار نبود شهرداری باقرشهر یک شهرداری ورشکسته بود مثل بقیه شهرداری‌ها که حتی برای پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل روبرو هستند. اما شهرداری باقرشهر امروز بودجه سالش را بسته و پروژه‌های عمرانی زیادی در دست احداث دارد !! کل شهر ممیزی شده است؟ ممیزی یعنی اینکه تمام مشخصات شهر ثبت و دسته بندی شود  مثلاً مشخص شود  داخل خیابان 10 متری شهید محمدی چه چیزهایی وجود دارد مثل درهای خانه‌ها، مساحت آنها،طبقه‌های خلاف و مجوز دار، پل‌ها، متراژ جدول‌ها، تعداد درختها، شیرهای آتش نشانی، شیرهای اصلی آب، باکس‌های مخابرات و…… که کار بزرگی هست خیلی از شهرداری‌ها با بودجه‌های میلیاردی این کاررا انجام دادند و در پایان کار پیمانکار طرح اطلاعات درست و کاملی را تحویل نداده است  در حالی که در باقرشهر با نیروهای شهرداری و بدون هیچ هزینه‌ای این کار انجام شد.

با تصمیم سازی و اجرای شهرداری و شورای شهر تا کنون اتفاقات خوبی در باقرشهر رقم خورده است که نباید از این کارها غافل باشیم یا با سیاه نمایی بگوییم کاری انجام نشده است .

اما امروز می‌بینیم که شایعات و اختلافات شده تیشه برای پیشرفت باقرشهر و از بن مسیر سازندگی باقرشهر را نابود می کند!!

در اکثر دوره ها در این دوره زمانی این اتفاقات رقم خورده است یا ختم بخیر شده است یا با جابجایی شهردار به بیراهه رفته است اما این تجربه ثابت شده است که هیچ شهرداری نمی تواند در این زمان کوتاه شق القمر کند و از شهردار فعلی بهتر کار کند حتی بهترین شهرداران کشور اگر انتخاب شوند فقط یکسال زمان می برد تا با ظرفیت ها ، نیروها ، شیوه مدیریت و… آشناشود

پس بهترین کار ایجاد همدلی و برطرف کردن دلخوری‌ها و رفع مشکلات و کاستی‌ها بین شهردار و شورای شهر باقرشهر است تا مطلوب شورای شهر تامین شودو این مدیران شهری در کنار هم و با کمک هم در این فرصت کمی که از عمر دوره‌ی پنجم مدیریت شهری باقیمانده ، خدمات ماندگاری را از خود بر جای بگذارند و مردم از این اختلافات ضربه‌ای نخورند چون این اختلافات و جابجایی‌ها فقط مشکلات را چند برابر میکند و با عوض کردن شهردار باید فاتحه شهر باقرشهر را در دوره پنجم مدیریت شهری بخوانیم.

این نویسه تنها یادداشتی از یک شهروند بومی است و برحسب وظیفه اطلاع رسانی لازم دانستم موضوعات را بازگو نمایم قطعا بعنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان و همچنین دفاع از حقوق مردم،ما مطالبه گر هستیم و مسئولین باید پاسخگوی رفتارهای غلط خود باشند رفتارهایی که هزینه های زیادی را به بیت المال تحمیل می کند .

مهدی اشرفی پور مدیرمسئول پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظرات
  1. سیما الهی می گوید

    چرا اینهایی که سابقه ….دارن بازم تایید صلاحیت میشن آیا؟این خیلی توش حرفه هاااااا

  2. حسین احمدزاده می گوید

    شهردار اگه دزد باشه شورای شهر حمایتشم میکنه لابد دزد نیست

  3. نیلو می گوید

    چرا بعد از نزدیک به سه سال فهمیدن که شهردار خوب نیست یا مشکل داره تا حالا کجابودید عشاق میزو صندلی و سخنرانی

  4. طاها مقدم می گوید

    سلام مطلب خوبی بود ومن هم نظر دارم شورای شهر اشتباهی نکنه که نتونن جبرانش کنن .ممنونم از خبرگزاری خوبتون

  5. رضا می گوید

    دلیل اصلی همه این اختلافات تفاوتهای فرهنگی بین اعضای شوراس که دلیل اون هم به مهاجر پذیری و حاشیه نشینی ساکنین باقرشهر برمیگرده
    طرف چند سالیه که کوچ کرده اومده پیش بقیه همشهریهاش بعد به پشتوانه رای طایفه و اقوامش رفته تو شورا حالا باید براشون جبران کنه
    تو این بیست سالی که از عمر شوراها میگذره به غیر از یکی دو دوره که اعضای اون اصیل و بومی بودن بقیه دوره ها همین روال بوده

  6. مجید می گوید

    شوراهای شهر جز اینکه چوب لای چرخ بقیه بکنن مگه کاری بلد هستن؟

  7. حمید رضا جودی می گوید

    سلام و عرض ادب، خدمت همکار عزیز تمام مطالب گفته شده از طرف شما کاملا بجا ودرست ومنطقی بوده و هست ودرواقع خواسته وانتظارات ماهم همین بوده است باشدکه برخی از آقایون شورا به خودشون بیایند و رسالت اصلی خودشان را که خدمت به مردم است فراموش نکنند.

  8. حميد شفيعي فدا می گوید

    سلام
    بسيار صحبت هاي بحق و درستي بود،
    با نظرات شما كاملا موافق هستم،
    ما هم اميدواريم كه در اين راستا به شهر آسيبي وارد نشود.