گیاهان دور کننده پشه کدامند؟ چگونه پشه ها را از خانه دور کنیم؟

نگاه کنید: پشه‌ها ترسناک هستند. آن‌ها ممکن است غذایی فوق‌العاده برای پرنده‌ها و خفاش‌ها باشند، اما قطعا نمی‌خواهید که در حیاط شما باشند. همچنین نمی‌خواهید خود را دربرابر خطر مواد شیمیایی دفع آنها قرار دهید. بنابراین برای دور کردن حشرات، علاوه بر خلاص شدن از آب‌های جمع شده در حیاط (شامل قطرات آب باران!) بیائید ببینیم چه گیاهانی برای دور نگه‌داشتن پشه‌ها موثرند؟

در بین اغلب حشراتی که نیش می‌زنند، پشه‌ها به خاطر بوی خاص پوست انسان جذب می‌شوند. پشه‌ها به طور خاص، جذب بوی بدن و سایر ترشحات آن می‌شوند، بدان معنی که اگر زمان زیادی را بیرون گذرانده و عرق کرده باشید، باید منتظر پشه‌های بیشتری در اطرافتان باشید. اما در عوض بوهای قوی خاص یا ناخوشایند برای حشرات می‌تواند رایحه‌ی شما را پنهان و هم آن‌هایی که برای نیش زدن به شما نزدیک می‌شوند را از شما دور ‌سازد.

گیاهان متعددی با بوهای قوی‌ وجود دارند که نه تنها برای ما مطلوبند، بلکه می‌توان برای پنهان کردن رایحه‌ی خودتان و دور نگه داشتن پشه‌ها از آن استفاده کنید.

با این حال تنها با کاشتن مشکل حل نمی‌شود. باید این عطر و بو در اطراف شما باشد، حداقل و در ایده‌آل‌ترین حالت روی پوستتان. برای تاثیر پذیری بیشتر، برگ‌های گیاهان را روی دستتان بمالید تا عطرشان پخش شود، سپس برگ‌ها و روغنشان را روی کل پوستتان بمالید.

۸ گیاه فوق‌العاده که می‌توان در گلدان‌های روی ایوان، نزدیک درب ورودی یا هرجای دیگری که می‌خواهید پشه‌ها متوقف شوند، نگه دارید عبارتند از:

بادَرَنجبویه

این گیاه از خانواده‌ی نعناع است و دارای گل‌های سفید با بوی ملایم لیموست، همچنین از خواص شفابخشی فراوانی برخوردار است. به‌ویژه در دور نگه داشتن حشرات و دفع نیش آنها موثر است، اما این گیاه دارای گونه‌های مهاجم نیز می‌باشد که در حین رشد باید کاملا مراقب آنها باشید.

مقاله مرتبط: بهترین گیاهان آپارتمانی با نور کم

سنبل بری

این عضو معطر خانواده‌ی نعنا حاوی ماده‌ایی شیمیایی موسوم به نپتالاکتون است که هم جذب کننده‌ی گربه‌هاست و هم مفید در دفع حشرات.

ریحان

مطالعه‌‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که اسانس‌های این گیاه لذیذ برای حشرات نوزاد در حکم سم است.

اسطوخودوس

این گل زیبا، قوی و خوشبو نه تنها پشه‌ها بلکه حشرات موذی و مگس‌ها را نیز دفع می‌کند. عطر گل‌های آن هنگامی که در هوا پخش می‌شوند به مشام کاملا آشناست و هنگامی که روی پوست مالیده شود تاثیر آن چند برابر خواهد شد.

نعنا فلفلی

عصاره‌ی غلیظ نعناع گاهی به عنوان دفع کننده‌ی حشرات استفاده می‌شود و اثبات شده است که اسانس آن حشرات بالغ را دفع می‌کند و حشرات نوزاد گونه‌های مختلف را می‌کشد.

همچنین بخوانید: نگهداری از گیاهان در سرما

مریم گلی + رزماری

اگر قصد دارید دور آتش جمع شوید، کمی مریم گلی و رزماری بسوزانید. بخور این گیاهان مادامی که نزدیک دود باشید، در عین اینکه بوی خوبی برای شامه‌ی انسان تولید می‌کند، برای حیوانات کوچک نامطلوب است و آن‌ها را دور نگه می‌دارد.

سنبل هندی

این گیاه همیشه سبز عمدتا به علت بوی شبیه به سنبل، به عنوان گیاه پشه نیز شناخته می‌شود. متاسفانه، علی‌رغم بازار گسترده‌ی این گیاه، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد در زمره‌ی کم تاثیرترین گیاهان در دور کردن پشه‌ها می‌باشد. اما چنانچه گیاه دیگری در دسترس نباشد، مالیدن آن روی پوست بی‌تاثیر نخواهد بود.

ازپشهچگونهخانهدورراکدامندکنندهکنیمگیاهانها
دیدگاه ها (0)
دیدگاه شما