سوغاتی های گرجستان در تور گرجستان

پنیر

از سوغات های محبوب در شهر مدرن تفلیس پنیر است . ممکن است بگوئید اروپا بهترین پنیرها را دارد اما پنیرهای هر منطقه با منطقه ی دیگر متفاوت است . پنیرهای تفلیس نیز طرفداران خاص خودش را دارد . پنیر یکی از خوراکی هایی است که در تفلیس به عنوان سوغات خریداری میشود . بهترین نوع پنیر ، پنیر دودی است پس در خرید دقت لازم را به خرج دهید .

ادویه

توریستان و گردشگرانی که به گرجستان  و تور گرجستان سفرهای متعدد داشته اند به خوبی میدانند که ادویه در این شهر تنوع منحصر به فردی دارد . شما میتوانید با قیمت هایی ایده آل ادویه هایی را با بهترین کیفیت خریداری کنید پس فرصت خرید آن را از دست ندهید . به دلیل بسته بندی و قیمت های خوبش ، آن را به عنوان سوغات خریداری میکنند .

چورچخلا

هنگام گشت زدن در خیابان های تفلیس یکی از خوراکی هایی که نظرتان را جلب میکند خوراکی ای به نام چورچخلا است . چیزی که با نام های دیگر در کشور خودمان نیز یافت میشود اما در گرجستان طعم متفاوت تری دارد با تنوع بیشتر .

یکی از سوغاتی های محبوب در تفلیس گرجستان چورچخلا است . خوراکی ای که از عصاره ی میوه های متنوع ، نشاسته ، آرد و شیر با مغز های متنوع تهیه میشود . این خوراکی از نظر قیمت و طعم و حتی اندازه دارای تنوع بینظیری است . برای تهیه ی چورچخلا کشمش یا مغز های دیگر را نخ میکنند . پس از این مرحله آن را در عصاره ی تهیه شده از میوه های مختلف میخوابانند تا شیره به خوبی داخل مغز ها برود . پس از این کار آن را از جایی آویزان میکنند تا حسابی خشک شود و هیچ خیسی ای نداشته باشد . این مراحل چندین بار تکرار میشود تا لایه ای که روی مغز ها به وجود می آید حسابی ضخیم شود .

کنتسی

اغلب افرادی که به گرجستان و تور ارزان گرجستان ، سفر کرده اند با کنتسی آشنا شده اند. کنتسی در واقع یک لیوان سنتی گرجستانی است که امروزه از آن ها به عنوان ماگ نیز استفاده می شود. هر جای دنیا که کنتسی را ببینند، اگر کمی درباره ی گرجستان اطلاعات داشته باشند، بی شک سریعا به یاد این کشور خواهند افتاد. کنتسی به عنوان یکی از سوغاتی های گرجستان در تمامی بازارها و فروشگاه هایی که لوازم خانه می فروشند، در دسترس است.

کلاه های پاپاخی

بیشتر مردان و گاهی هم زنان قدیمی گرجستانی را در عکس های قدیمی می توان با کلاه هایی تقریبا استوانه ای شکل و پشمی دید. اصل کلاه پاپاخی از میان اقوام ترک رواج پیدا کرده است اما این کلاه پشمالو را می توان بر سر مردم سرزمین های مختلفی همچون ارمنستان، آذربایجان، چچن و روسیه دید که البته هر کدام هم با نام خاصی از آن استفاده می ‌کنند، دید.

جالب است بدانید که اغلب مردم انگلیسی زبان این کلاه را با نام آستراخان می شناسند. امروزه اکثر مردمان قفقازی در گرجستان این کلاه را بر سر می گذارند و معمولا در مناطق کوهستانی از آن استفاده می ‌کنند. جنس این کلاه از پشم چیده شده ی گوسفند است که قسمت عمده ی پشم آن قسمت بیرونی کلاه را تشکیل می ‌دهد.

در سفرتان به گرجستان پیشنهاد می کنیم که در بین سوغاتی های گرجستان از این کلاه های بامزه و جالب پاپاخی خریداری نمایید و به عنوان سوغاتی که حالا حالاها مثل روز اولش است، به عزیزانتان هدیه نمایید.

زیورآلات میناکاری شده

در کشور گرجستان از قرن ۸ تا قرن ۱ میلادی برای ساخت زیورآلات از روسی استفاده می شده که امروزه مجددا باز هم جزئی از ترندهای طرح زیورآلات گرجی است. گرجی ها از تکنیک مذاب کردن شیشه و فلزاتی همچون مس، نقره و طلا برای ساخت انواع زیوآلات زنانه همچون انگشتر، گردنبند، سینه ریز، انگشتر، … و هر چیزی که در نهایت استفاده ای زینتی داشته باشد را می سازند.

به این روش، میناکاری می گویند. در این پارگراف کمی بالاتر گفتیم که این روش در بین قرن های ۸ تا ۱۵ میلادی مورد استفاده بوده، باید در توضیح بگوییم که این روش امروزه با تغییر و توسعه مواجه شده است و نسبت به گذشته تغییرات مثبت زیادی کرده است.

به هر حال زیورآلات زنانه که محصول میناکاری باشند در زمره ی بهترین و پرطرفدارترین ترندهای سوغاتی های گرجستان است و طرفداران بسیار زیاد خود را دارد. اگر می خواهید به گرجستان سفر کنید، با الی گشت تجربه ی سفری خوب و متفاوت به این کشور خواهید داشت.

رومیزی های سنتی

این رومیزی های رنگارنگ و جذاب، می توانند هدیه و سوغات جذابی برای دوستان و آشنایان شما باشند. رومیزی های طرح دار و سنتی می توانند برای شما یادگاری منحصر به فرد از سفر به گرجستان باشند.

قیمت این رومیزی ها بسته به ابعاد و اندازه آن ها بین ۳۰ تا ۱۱۰ لاری (حدود ۴۰ تا ۱۴۰ هزار تومان) می باشد. برای خرید چنین رومیزی هایی می توانید به فروشگاه کنار کلیسای سیونی تفلیس یا فروشگاه پشت رستوران اسپانیایی در میدان تاریخی تفلیس بروید. گرچه در این فروشگاه ها تعداد بالایی از دیگر گردشگران و جهانگردان را می بینید، اما قیمت، تنوع و رنگ بندی مناسبی از این رومیزی ها را خواهید دید.

ادویه

یکی از مهم ترین سوغاتی های گرجستان و تور گرجستان  که نباید از قلم بیندازید، ادویه های این کشور است. یکی از محبوب ترین و معروف ترین ادویه های خاص گرجستان «خملی سانلی | Hmeli suneli» است. خملی سانلی در واقع نوعی ادویه ترکیبی است که از ادویه ها و گیاهان معطری چون: گشنیز، شوید، ریحان، برگ بو، مرزنجوش، شنبلیله، جعفری، زعفران، فلفل سیاه، کرفس، آویشن، زوفا، نعنا و فلفل قرمز به دست می آید. از این ادویه در تهیه غذاهای گرجی بسیار استفاده می کنند و اگر شما اهل طبخ غذاهای بین المللی هستید، بنابراین خرید خملی سانلی را از دست ندهید.

سنگ شبق | Gagat

گاگات یا سنگ شبق که به آن کهربای سیاه هم می گیوند از جمله ی سنگ های نیمه قیمتی است که بسیار محبوب و مشهور است. شَبَق از چوب ‌های پوسیده‌ ای که تحت فشار بسیار شدید بوده ‌اند به وجود آمده‌ است. توجه داشته باشید که حکاکی بر روی شبق بسیار آسان است، اما ایجاد جزئیات ریز بدون شکستن این سنگ بسیار دشوار می ‌باشد، بنابراین یک گوهرشناس و یا جواهرساز ماهر نیاز است تا حجاری‌ های مورد نظر را بر روی این سنگ انجام دهد.

اگر تصمیم دارید تا از این سنگ زیبا به عنوان یکی از سوغاتی های گرجستان استفاده نمایید؛ می توانید آن را گاه در بین مرواریدها و گاه در زنجیری از جنس نقره و یا حتی طلا در فروشگاه های مربوطه بیابید. سنگ شبق از آن دسته سوغاتی هایی است که در دل گرجی ها جایگاه ویژه و بالایی دارد و در وسایل سنتی تزئینی گرجستان نیز به وفور دیده می‌ شود.

پنیر گرجستانچطور باید بروم گرجستانرومیزی های سنتی گرجستانزیور آلاتسفر به گرجستانسوغاتیفروشگا های گرجستانگرجستانگرجستان کجاستمیناکاریهزینه سفر به گرجستان
دیدگاه ها (0)
دیدگاه شما