با ارسال‌کنندگان پیامک های تبلیغاتی برخورد شدیدی خواهد شد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت تاکنون بیش از ۷۰ هزار سیم کارت تبلیغاتی مزاحم را مسدود کردیم و از این پس با ارسال‌کنندگان پیامک های تبلیغاتی برخورد شدیدی خواهد شد.

در روزهای گذشته رئیس جمهور روحانی از پیامک های تبلیغاتی مزاحم و رعایت نکردن حقوق شهروندان انتقاد کرده بود. در همین رابطه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود به دفاتر خدماتی ارتباطی ارائه‌دهنده سیم کارت‌های غیرمجاز اخطار داد. همچنین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز عنوان کرد با ارسال‌کنندگان پیامک های تبلیغاتی برخورد شدیدی خواهد شد.

محمد جواد آذری جهرمی در صفحه شخصی توییتری خود نوشت:

اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی که با روش‌های غیرقانونی سیم کارت تلفن همراه را در اختیار ارسال‌کنندگان پیامک های مزاحم قرار می‌دهند؛ جریمه لغو مجوز بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ و از امروز اجرایی خواهد شد.

هدر دادن وقت مردم حرام است

در روز گذشته رئیس جمهور روحانی با وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیدار کرد و در حاشیه آن گفت:

زمانی که گردش آزاد اطلاعات گسترش پیدا کند و نظارت بر آن تقویت شود، دیگر شاهد آن نخواهیم بود که هر کسی یا گروهی به طور ناشناس و بدون شناسنامه بتواند از این عرصه برای بی‌اخلاقی‌های خود سوءاستفاده کند یا از طرفی شاهد آن نخواهیم بود که عده‌ای به طور فله‌ای با یک سیم کارت پیامک های تبلیغاتی انبوه ارسال کنند و وقت و عمر مردم را تلف کنند. این‌گونه اتلاف وقت و عمر مردم و آزار و اذیت‌های بی‌حساب شرعا حرام است و راه مقابله با آن ایجاد فضای آزاد و البته قانون‌مند نشر اطلاعات و نظارت قانونی و دقیق بر آن است.

ارسال پیامک های تبلیغاتی با سیم کارت شخصی

فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرد موضوع ارسال پیامک های تبلیغاتی موضوع جدیدی نیست. از آنجایی که برخی از افراد و شرکت‌های کوچک برای تبلیغات کسب‌وکار خود راهکارهای مناسب و ارزان‌قیمتی ندارند، از روش پیامک های تبلیغاتی استفاده می‌کنند که برای مردم آزاردهنده است. در گذشته افراد و شرکت‌ها برای ارسال پیامک های تبلیغاتی از سامانه‌هایی استفاده می‌کردند و ما با ایجاد سامانه ستاره ۸۰۰ مربع این شرایط را فراهم کردیم تا مردم با درخواست خودشان این سامانه های تبلیغاتی را مسدود کنند، اما این اقدام باعث شد تا افراد از سیم کارت‌های شخصی استفاده کنند که میزان مزاحمت‌های آن بیشتر است.

مسدودسازی بیش از ۷۰ هزار سیم کارت تبلیغاتی

فلاح جوشقانی در ادامه اظهار کرد از سال گذشته تا الان اقدام‌های زیادی در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام داده‌ایم. در همین رابطه سامانه‌هایی را ایجاد کردیم تا سرشماره‌های پیامک‌های مزاحم شناسایی شوند و سرانجام توانستیم بیش از ۷۰ هزار سیم کارت تبلیغاتی را مسدود کنیم. از هفته گذشته شدت برخورد با پیامک های تبلیغاتی افزایش پیدا کرد؛ در واقع سامانه‌هایی که برای شناسایی سیم کارت‌ها ساخته بودیم را افزاش داده‌ایم تا میزان شناسایی سیم کارت‌های مزاحم افزایش پیدا کند و در طول هفته گذشته میزان شناسایی سیم کارت‌های مزاحم حدود دو برابر بیشتر شده است.

این مقام مسئول افزود برای جلوگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی، به موضوع تامین سیم کارت‌ها نیز وارد شدیم. اپراتورها و دفاتر ارتباطی جزو حلقه‌های تامین سیم کارت محسوب می‌شوند که نقش توزیع کننده سیم کارت‌‌ها را بر عهده دارند. به همین منظور به اپراتورها ابلاغیه و بخشنامه‌ای را ارسال کردیم که اگر متوجه شویم خود اپراتورها یا دفاتر فروش آن‌ها در موضوع ارسال اس ام اس های تبلیغاتی نقش داشتند، از تمامی خدمات محروم می‌شوند و با آن‌ها برخورد شدیدی خواهد شد.

کاربران با ۱۹۵ تماس بگیرند

فلاح جوشقانی در ادامه افزود یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان از پیامک های تبلیغاتی جلوگیری کرد این است که مردم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کمک کنند؛ یعنی اگر برای مردم پیامک های تبلیغاتی مزاحم ارسال شد، شماره آن پیامک را به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند تا در زمانی کوتاه آن شماره مسدود شود. در پایان وی خاطر نشان کرد برای جلوگیری از چنین مشکلی باید همه دستگاه‌ها همکاری کنند و همچنین قانون‌های این حوزه نیز باید اصلاح شود. در کنار برخوردهای شدید می‌بایست روش‌های تشویقی نیز در نظر گرفته شود. بهترین راه این است که کسب‌وکارهای کوچک برای کارهای تبلیغاتی با شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتالی همکاری کنند تا محصول آن‌ها به کاربران نمایش داده شود و از سویی برای کاربران نیز مزاحمت ایجاد نشود.

ارسالکنندگانبابرخوردپیامکتبلیغاتیخواهدشدشدیدیهای
دیدگاه ها (0)
دیدگاه شما