به چه نکاتی در خرید میکروتیوب باید توجه کرد؟

 

میکروتیوب‌ها از جمله وسایل پرکاربرد در آزمایشگاه‌های زیستی هستند که به ‌منظور نگهداری نمونه‌های آزمایشگاهی و همچنین در دستگاه‌های میکروسانتریفیوژ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها معمولا از جنس پلاستیک و در ابعاد و حجم‌های مختلفی تولید می‌شوند و با توجه به اندازه و جنس محصول، قیمت میکروتیوب تغییر می‌کند. با توجه به کاربرد بالای این لوازم در آزمایشگاه‌ها، در این مطلب نحوه خرید میکروتیوب ، قیمت و البته کاربرد این وسایل در آزمایشگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

میکروتیوب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

همان‌گونه که اشاره شد، میکروتیوب‌ها به عنوان یکی از اقلام مصرفی آزمایشگاهی ، به منظور نگهداری مواد و نمونه‌های با مقدار کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اکثر آزمایشگاه‌ها این لوله‌ها را با نام لوله اپندرف می‌شناسند؛ زیرا تولیدکننده اصلی این محصولات در جهان شرکت اپندرف است. این لوازم، با نام لوله‌های میکروسانتریفیوژ نیز شناخته می‌شوند.

ساختار قسمت انتهایی میکروتیوب‌ها، حداکثر تا 2 میلی‌لیتر، ساختار مخروطی شکل دارد و انتهای آن‌ها به شکل محدب است. این لوله‌ها می‌توانند طیفی گسترده از دما از 80- تا 120 درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند که در محیطی همچون آزمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. این تیوب‌ها در مقابل مواد شیمیایی و آلی کاملا مقاوم هستند و مقاومت بالایی در برابر ضربات احتمالی دارند.

میکروتیوب‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند؛ از نوع کم‌حجم گرفته که با ظرفیت 250 میکرو لیتری برای آزمایش‌های کم‌حجم استفاده می‌شود تا لوله‌های بزرگ 2 میلی‌لیتری که بیشتر برای نگهداری نمونه‌ها کاربرد دارند. همچنین، این تیوب‌ها در رنگ‌های مختلف ساخته می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به میکروتیوب‌های آبی، قرمز و زرد اشاره کرد.

با توجه به کاربردهای متنوع این لوله‌ها، صنایع مختلف به خرید میکروتیوب ها و استفاده از آن‌ها در آزمایشگاه‌های خود اقدام می‌کنند. یکی از کاربردهای اصلی این لوازم، استفاده در زیست‌شناسی به منظور انجام واکنش‌های جداسازی و نگهداری نمونه‌ها است. به ‌طور کلی در صنایع مختلف برای انجام هر آزمایشی با حجم پایین، میکروتیوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از کاربردهای مهم این تیوب‌ها، استفاده در واکنش‌های PCR است که به منظور استخراج DNA و RNA انجام می‌شوند. نبود میکروتیوب در آزمایشگاه‌های بیوشیمی و زیست مولکولی، مساوی با اختلال در کار آزمایشگاه و روند پژوهش است.

عوامل موثر بر قیمت میکروتیوب

میکروتیوب‌ها، لوله‌های آزمایشگاهی هستند که با توجه به کاربردهای فراوان، به ‌راحتی در دسترس بوده و قیمت چندان بالایی ندارند. خرید این لوله‌ها می‌تواند به شکل حضوری یا آنلاین انجام شود و قیمت میکروتیوب در هر دو روش خرید تقریبا یکسان است. همان‌گونه که قبلا اشاره شد، این لوله‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و همین موضوع می‌تواند در قیمت نهایی محصول تاثیرگذار باشد.

کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در انواع میکروتیوب می‌تواند باعث تفاوت در قیمت نهایی محصول شود. بدون تردید تیوب‌های تولیدشده با مواد مرغوب‌تر، مقاومت بالاتری در برابر فشارهای مکانیکی و شیمیایی از خود نشان می‌دهند و طبیعتا از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. همچنین، اندازه و حجم لوله نیز بر قیمت آن موثر است. بدیهی است که لوله‌های حجیم و بزرگ‌تر قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های کوچک‌تر دارند.

علاوه بر این‌ها، بعضی از ویژگی‌های میکروتیوب می‌تواند قیمت آن را تغییر دهد که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به رنگ، قابلیت استریلیزاسیون و نوع درب لوله اشاره کرد. برخی از مواد شیمیایی به نور حساس هستند و برای نگهداری آن‌ها باید از لوله‌های رنگی استفاده کرد. کیفیت درب استفاده‌شده و نوع آن نیز در قیمت میکروتیوب موثر است. با توجه به موارد گفته‌شده، می‌توان عوامل موثر بر قیمت که به هنگام خرید میکروتیوب ها باید مورد توجه قرار بگیرند را بدین ترتیب خلاصه کرد:

  • کیفیت مواد اولیه
  • اندازه و حجم لوله
  • ویژگی‌های میکروتیوب مانند رنگ، نوع درب محصول و قابلیت استریلیزاسیون

نکاتی در مورد خرید میکروتیوب

در هنگام خرید این تیوب‌ها قبل از هر چیز توجه داشته باشید که محصول خریداری‌شده کاملا با کارکرد مورد انتظار شما همخوانی داشته باشد؛ زیرا این لوازم آزمایشگاهی با توجه به انواع مختلفی که دارند، دارای کارکردهای متفاوتی هستند. سایز، ساختار و رنگ لوله، نوع درب، مواد اولیه مورد استفاده و رک میکروتیوب از جمله مواردی هستند که باید در هنگام خرید میکروتیوب مورد توجه قرار بگیرند.

1.    سایز، ساختار و رنگ لوله

توجه داشته باشید که دقیقا به چه نوع میکروتیوب و با چه اندازه‌ای نیاز دارید. این لوله‌ها در دو نوع محدب و تخت تولید می‌شوند. تیوب‌های محدب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا میزان هدر رفت مواد در آن‌ها کمتر است. همچنین، دقت کنید که لوله‌های کم‌حجم‌تر بیشتر برای آزمایش‌های دقیق استفاده می‌شوند؛ در حالی‌ که از میکروتیوب‌های بزرگ می‌توانید در دستگاه‌های سانتریفیوژ استفاده نمایید. به‌علاوه، همان‌گونه که قبلا گفتیم، اگر در آزمایش‌های مورد نظر، از مواد حساس به نور استفاده می‌کنید، بایستی لوله‌های رنگی را خریداری کنید.

2.    نوع درب تیوب

درب میکروتیوب یکی از قسمت‌های مهم آن است که مانع خروج مواد از لوله می‌شود. بررسی کنید که درب محصول حتما دارای قفل ایمنی باشد تا در هنگام استفاده از آن، از بسته بودن درب مطمئن باشید. لوله‌هایی که در سانتریفیوژ استفاده می‌شوند، بایستی دارای درپوش‌های پیچی باشند؛ این درپوش‌ها در هنگام چرخش لوله در دستگاه، مانع باز شدن درب می‌شوند. برای اطلاع از قیمت سانتریفیوژ میتوانید با لیان آزما در ارتباط باشید.

3.    مواد اولیه مورد استفاده در لوله

در برخی از آزمایش‌ها تیوب در تماس مستقیم با مواد شیمیایی خورنده و حلال قرار می‌گیرد. در خرید میکروتیوب بررسی نمایید که مواد اولیه مورد استفاده و جنس لوله، متناسب با آزمایش‌های مورد نظر شما باشد. به‌علاوه در بعضی آزمایش‌ها، عدم چسبندگی و خالی شدن کامل مواد از لوله بعد از آزمایش از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین شاید قیمت میکروتیوب باکیفیت‌تر گران‌تر باشد؛ اما خیال شما را از انجام صحیح آزمایش راحت می‌کند.

4.    رک میکروتیوب

نحوه نگهداری از لوله‌ها نیز مسئله مهمی است. رک میکروتیوب به قفسه‌هایی اشاره دارد که معمولا از جنس پلاستیک هستند و به منظور نگهداری این تیوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قفسه‌ها می‌توانند به ‌صورت یک یا دوطرفه باشند. در هنگام خرید میکروتیوب می‌توانید به خرید رک آزمایشگاهی نیز اقدام کنید تا دیگر نگرانی بابت نگهداری لوله‌ها نداشته باشید.

سخن پایانی

میکروتیوب‌ها لوله‌های مخروطی شکلی هستند که در محیط آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تیوب‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر مدل، مناسب نوع خاصی از آزمایش‌ است. به‌ طور کلی، قیمت میکروتیوب‌ها ارزان است؛ اما با این‌ حال، گفتیم که ویژگی‌های لوله و نوع آن می‌توانند باعث تفاوت قیمت شوند. به‌علاوه، مهم است که به‌ منظور اطمینان از کیفیت محصول از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید میکروتیوب نمایید.

شرکت لیان آزمای بهار از جمله شرکت‌های معتبر در زمینه واردات و پخش اقلام آزمایشگاهی و پزشکی است که نمایندگی اپندورف را در ایران دارد. محصولات عرضه‌شده توسط این شرکت همواره از کیفیت بالایی برخوردار بوده و رضایت مشتریان را جلب کرده است. در این مطلب سعی کردیم در مورد میکروتیوب‌ها، قیمت و خرید این اقلام اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شده باشند.

 

اقلام مصرفی آزمایشگاهیخرید میکروتیوبقیمت میکروتیوبلیان آزمای بهارمیکروتیوب
دیدگاه ها (0)
دیدگاه شما