از سرتاسر دنیا 1

از سرتاسر دنیا

این‌گونه هم می‌توان مردم را تشویق به فرزندآوری کرد

بر اساس قانونی در کشور فنلاند، هر زن تازه صاحب فرزند شده باید با یک پکیجِ خاص بیمارستان را ترک کند. این بسته شاملِ 60 کالای ضروری برای کودک تازه متولد شده مانند چندین دست لباس، پتو و ملحفه، اسباب‌بازی و کتاب و .. می‌شود.

نکته قابل توجه شکل جعبه حاویِ این کالاهاست که طوری طراحی شده تا در صورت نیاز بتواند مانند اولین تختِ خوابِ کودک عمل کند تا خانواده کودک در صورت فقر مالی نگرانِ چیزی نباشد.


نقشه تقدیر برای یک خانواده

در بحبوحه بالا گرفتن جنگ جهانی دوم و البته جدی‌تر شدن خطر هیتلر و ارتش نازی برای جهانیان، 4 پسر از یک خانواده یهودی برای پیوستن به ارتش برای مبارزه با ارتش آلمان نام‌نویسی کردند. فقط یکی از این چهار برادر موفق شد لحظه پایان جنگ را به چشم ببیند و برادران دیگر در جنگ کشته شدند.

حتما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور کنونی اکراین، نوه همان تنها برادرِ جان سالم به در برده از جنگ جهانی دوم است.


وقتی بالاخره می‌توانید سیاستمداران یک شهر را دوست داشته باشید

در تعدادی از شهرهای آلمان در بیشتر ایام سال بخصوص فصول سرد، چنین محفظه‌هایی در سراسر شهر دیده می‌شود. این محفظه‌ها درواقع برای خوابیدن افراد بی‌سرپناه طراحی شده است و دست‌کم یک تخت به همراه گرما در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

با باز شدن درب و اسکان فرد بی‌خانمان در این پناهگاه‌های یک نفره، پیامی برای نزدیک‌ترین مددکارِ اجتماعی فرستاده می‌شود و او اول صبح برای اطمینان از سلامتیِ فرد بی‌خانمان والبته برآورده کردن نیازهای ساده او مانند غذا و دارو به این محفظه‌ها سر می‌زند.


کاری که فقط از یک انسان برمی‌آید

فردی که در تصویر روی صندلی چرخدار نشسته است یک مرد اهل ولز به نام دن بلک است. او که به دلیل یک بیماری نخاعی خاص توانایی راه رفتن نداشت، سال‌های زیادی برای جمع‌آوری هزینه درمان بیماریش، بیشتر حقوقش را پس‌انداز می‌کرد.

زمانی که دن بالاخره 20 هزار یورو مورد نیاز برای درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی را جمع‌آوری کرد، بر اثر تصادف در اینترنت با پسربچه 5 ساله‌ای آشنا شد که دقیقا از همان بیماریِ نادرِ او رنج می‌برد. دن بلافاصله قیدِ رویای راه رفتن را زد و با اهدای مخارج درمان، به پسرِ کوچک شانس راه رفتن، دویدن و بازی کردن را داد.


وقتی کشوری “واقعا” به فکر شهروندان معلولش است

در کشور ژاپن کافه‌هایی وجود دارد که بیشتر فرآیندِ سرویس دهی به مشتریان توسط روبات‌های کنترل از راه دور انجام می‌شود. حتما باعث رضایتتان خواهد شد اگر بدانید این روبات‌ها کاملا توسط افرادی هدایت می‌شود که به دلایل متفاوت از گردن به پایین فلج هستند.

دولت ژاپن این‌گونه نه تنها درآمد قابل اعتنایی برای این شهروندان ایجاد می‌کند(ساعتی در حدود هزار ین) بلکه بدون تظاهر و شعار به این افراد حس مفید و کارا بودن می‌دهد.


وقتی از پدر حرف می‌زنی دقیقا از چه صحبت می‌کنی

فردی که در مرکز تصویر می‌بینید برد لوئیس نام دارد و او در سال 2018 به دلیل جمجمه ترک برداشته و انبوهی صدمات دیگر در بیمارستان بستری شد. ظاهرا برد همراه دو پسرش در بالکن خانه‌شان مشغول استراحت بوده که متوجه سقوط پسر کوچکش می‌شود.

برد بلافاصله و بر اساس حس پدرانه پشت سر پسرش از بالکن می‌پرد و با گرفتن و فشردن او به سینه‌اش، اجازه نمی‌دهد پسر کوچک به خاطر سقوط آسیبی ببیند. همان‌گونه که در تصویر مشخص است این پدر قهرمان فاصله‌ای تا بهبودی کامل و ترخیص از بیمارستان ندارد.


وقتی یا خیلی خوش‌شانسی یا خیلی بدشانس

این مرد تسوتومو یاماگوچی نام دارد. او در سال 1945 و زمان انفجار اولین بمب اتمی در هیروشیما، در این شهر حضور داشت. تسوتومو با وجود غوطه‌ور شدن در هوا به دلیل موج انفجار و فرود با صورت، صدمه چندانی ندید و خیلی زود یک فکر بکر به ذهنش رسید، فکر سفر به شهر ناگاساکی.

تسوتومو ناخواسته آنچنان زمان سفرش به ناگاساکی را دقیق تنظیم کرده بود که دقیقا در زمان انفجار دومین بمب اتم توسط آمریکایی‌ها، تازه وارد این شهر شده باشد. جالب است بدانید این مرد از دومین بمب اتم هم جان سالم به در برد.


یک ایده خوب و قابل اجرا

در شهرهای زیادی از کشور رومانی از جمله شهر کلوژ، تمام استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی می‌توانند با انجام بیست بشین پاشو، مجانی از اتوبوس استفاده کنند. به نظر شما این ایده شهروندان بیشتری را تشویق به ورزش می‌کند یا هزاران هزار بیلبورد و سمینار.


حقیقت عجیب‌تر از هر تخیلی

ظاهرا روستایی در کشور جمهوری دومنیکن وجود دارد که یک کودک از هر 50 کودک متولد شده در آن روستا، شرایط عجیبی دارند. این کودکان با شرایط به شدت نادری متولد می‌شوند به این شکل که در زمان تولد دختر هستند و مانند یک دختر بزرگ می‌شوند اما در 12 سالگی همه چیز متفاوت می‌شود.

بدن این کودکان در زمان بلوغ و حدود 12 سالگی تغییر عجیبی می‌کند و با رشد آلت جنسی مردانه، در چرخشی باورنکردنی جنسیت آن‌ها را از دختر به پسر تغییر می‌دهد.


چرا ژاپن چاق ندارد؟

از سال‌ها پیش قانونی در ژاپن تصویب شده که طبق آن دولت و کادر درمان موظفند دست‌کم سالی یک‌بار دور کمرِ افراد بین 40 تا 75 ساله را اندازه بگیرد.

بر طبق این قانون اگر دور کمر مردان از 86.4 سانتی متر و زنان از 91.4 سانتی متر بیشتر بود دولت وظیفه دارد برای آن فرد متخصصِین رایگانِ تغذیه و آمادگی جسمانی بفرستد. ظاهرا از زمان عملی شدن این قانون، نرخ اضافه وزن در ژاپن به زیر 4 درصدِ جمعیت رسیده است و متوسط امید به زندگی تقریبا از هر کشور دیگری بیشتر است.


واقعا چرا همیشه برای فقیران؟

بیل گیتس را حتما می‌شناسید. بنیان‌گذار غول تکنولوژی یعنی شرکت مایکروسافت حالا سال‌هاست از عنوان ثروتمندترین فرد دنیا فاصله گرفته و بیشتر وقت و ثروتش را صرف کارهای انسان دوستانه می‌کند.

ظاهرا بیل گیتس در یکی از سیمنارهایش و وقتی در حال صحبت درباره بیماری مالاریا و تعداد بالای مرگ و میر آن در کشورهای توسعه نیافته بوده، از زیر میز یک بطری پر از پشه بیرون آورده است. بیل گیتس درحالی‌که به حضار می‌گفته “دلیلی ندارد فقط مردم فقیر این بیماری را تجربه کنند”، در بطری را باز کرده و پشه‌ها را در سالن رها کرده است. البته مشخصا هیچ کدام از پشه‌های بطریِ بیل، ناقل بیماری مالاریا نبوده‌اند.


و عشقی که واقعا مرز نمی‌شناسد

مردی که تصاویرش را به فاصله 44 سال می‌بینید، یک مرد اهل هندوستان است. این مرد در سال 1977 در کشورش با دختری اهل سوئد آشنا شد که برای تفریح به هند رفته بود. دختر و پسر ظاهرا یک دل نه صد دل عاشق هم شدند و متاسفانه خیلی زود و به دلیل پایان تعطیلات، دختر به کشورش بازگشت و بین دو عاشق قصه ما چند کشور فاصله افتاد.

مرد هندی اما قصدِ تسلیم شدن نداشت و یک سال بعد یعنی در سال 1978 برای ملاقات دوباره دختر راهی سفری عجیب شد. مرد جوان سفری 4 ماهه با دوچرخه را آغاز کرد و پس از گذشتن از 8 کشورِ مختلف، بالاخره به سرزمین یار رسید. عکس سمت چپ، تصویری از مراسم عروسی این زوج است و عکس سمت راست این زوج عاشق را 44 سال بعد نشان می‌دهد.

از سرتاسر دنیااز سرتاسر دنیای مجله انعکاسفرزند آوریمجله انعکاس
دیدگاه ها (0)
دیدگاه شما