مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

روستای اشرف آباد یا اسلام آباد سیمان

روستای اسلام‌آباد سیمان(اشرف‌آباد) فقط نام روستا را یدک می‌کشد و بیشتر به شهرک صنعتی شبیه است تا روستا. این روستا جزء ری باستان بوده است.

0 615

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی انعکاس ری ؛ از روزی که اوراقچی‌های میدان شوش به حاشیه شهرری فرستاده شدند، زندگی اهالی روستای اشرف آباد «اسلام‌آباد سیمان تهران» هم به کلی تغییر کرد و کشاورزان یکی‌یکی رخت دهقانی و کشت و کار را با لباس صنعتکاران بازار اوراقچی‌ها عوض کردند. زمین‌های کشاورزی هم خشک و بایر شدند و به صاحبان کارگاه‌های اوراق خودرو یا کارگاه‌های تفکیک ضایعات اجاره داده شدند.

طی چند سال اخیر جمعیت روستا ٢برابر شده، اما بسیاری از ساکنان بومی آن جای خود را به‌ کارگران شهرک‌های صنعتی و اتباع مهاجر داده‌اند. این تازه‌واردان برای کوتاه کردن مسیر محل کار خود روستای اشرف‌آباد را برای سکونت انتخاب کرده‌اند. مهاجرت بومیان روستا و صنعتی شدن آن، اجاره‌بهای مسکن را هم دچار افت بسیاری کرده و ساکنان غیر بومی روستا نسبت به اجاره‌نشینان سایر روستاهای ری هزینه کمتری می‌پردازند.

نام اولیه روستای اسلام‌آباد سیمان، اشرف‌آباد بوده و با پیروزی انقلاب اسلامی، نام این‌ روستا به اسلام‌آباد سیمان تهران تغییر پیدا کرده است. در حالی‌ که نام روستای اشرف‌آباد به خاندان پهلوی ارتباطی نداشت و حتی قبل از کودتای رضا خانی؛ نام این‌ روستا اشرف‌آباد بوده است. این نامگذاری بی‌دلیل هم نبوده و به گذشته روستای اسلام‌آباد سیمان برمی گردد. بر اساس اسناد، این‌ روستا حدود ٤٠٠ سال پیشینه دارد و به دلیل داشتن آب‌وهوای مناسب، قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، نزدیکی به‌ کاروانسراها و محل‌های دادوستد کالا، بسیاری از تجار اموال خود را از ترس راهزن‌ها در این محدوده پنهان می‌کردند. طی قرن‌های گذشته اشرفی‌ها (سکه طلا) و طلاهای مدفون زیادی از خاک این‌ روستا توسط مردم کشف شد که این‌ روستا را به نام «اشرفیه» معروف کرد. با گذشت زمان، نام روستا به اشرف‌آباد تغییر کرد.

منبع همشهری آنلاین
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه