مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

برترین های ری |پدر قنات ایران استاد جواد صفی نژاد

در کارنامه مقطع کارشناسی ارشد «جواد صفی نژاد» نمره درس مردم شناسی«١٠» و نمره جمعیت‌شناسی «١٣» ثبت شده است. استاد صفی‌نژاد هنوز این کارنامه‌ را در کتابخانه اش نگه داشته و هر بار آن را به شاگردانش نشان می‌دهد، با خنده می‌گوید : «به این نمره‌ها توجه نکنید! » استاد صاحب عنوان «پدر قنات ایران» در دهه نهم زندگی پربارش مردم‌شناس و جمعیت‌شناسی قابل است.

زیرزمین، مجلل‌ترین قسمت خانه ساده و پاکیزه استاد «جواد صفی نژاد» است و گرانبهاترین وسایل او در زیرزمین نگهداری می‌شود. او زیرزمین را به کتابخانه‌ای بزرگ و مجهز تبدیل کرده که انواع و اقسام کتاب‌های علمی، تاریخی، فلسفی، سیاسی، ادبی و… در آن یافت می‌شود. تعداد زیادی از این کتاب‌ها به قلم استاد نوشته شده و برای نگارش و تالیف آنها رنج و زحمات زیادی متحمل شده است. وقتی پرسشی ذهن «جواد صفی نژاد» را مشغول می‌کند، تا به پاسخ آن نرسد، آرام نمی‌گیرد. این ویژگی از کودکی همراه استاد بوده و اکنون که در دهه نهم زندگی پربارش به سر می‌برد، بارزترین وجه شخصیت او به شمار می‌آید.

استاد برای پیدا کردن پرسش‌هایش راه دور و نزدیک و روش سخت و آسان نمی‌شناسد و برای شناختن شیوه‌های زندگی متفاوت ایرانیان، از نواحی عشایری کهگیلویه و بویراحمد تا بیابان‌های کویری کاشان را زیر پا گذاشته است. حاصل این جستجوها نگارش ده‌ها کتاب و مقاله علمی، پژوهشی است که در علوم تاریخ، جغرافیا، مردم‌شناسی، جمعیت‌شناسی و تاریخچه قنات‌های ایران منابع مرجع به شمار می‌آیند. او برای پیدا کردن راز و رمز قنات‌های پرآب و پرمعمای ایران روزهای بسیاری را در کویرهای داغ ایران گذرانده و «پدر قنات ایران» نام گرفته است. قدرشناسی و امانتداری از اصول فعالیت‌های پژوهشی استاد صفی‌نژاد است و همیشه تالیفات او به سپاس نامه و فهرست منابعی عریض‌وطویل ختم می‌شود. استاد بااخلاق و سپیدمو اگر شاگردان یا همکارانش به اندازه معرفی منبعی به او کمک کنند، با آوردن نام‌شان از آنها قدردانی می‌کند و اگر به اندازه خطی از منبعی استفاده کند، منبع را ذکر می‌کند تا رسم صداقت و امانتداری را تمام‌وکمال به جا آورد. این فرزند سپیدموی ری در مجامع علمی داخلی و بین‌المللی جایگاهی ممتاز دارد.

پدر قنات ایران اهل ری است | نمره مردم‌شناسی استاد در دانشگاه ١٠ بود!

روزهای رونق نفرآباد

سال‌ها پیش همسر مهربان صفی‌نژاد از دنیا رفته و جای او در خانه استاد خالی است. صفی‌نژاد پدر «کامیار» و «شهریار» وپدربزرگ٣نوه دوست‌داشتنی است که هیچ یک از آنها از طبع کنجکاو و جستجوگر استاد بی‌بهره نیستند، ولی «کیانا» بیشتر از «کیارش» و «سیاوش» به فعالیت‌ها و تحقیقات پدربزرگ علاقه‌مند است.
استاد صفی‌نژاد کودکی و نوجوانی خود را در محله نفرآباد شهر ری گذرانده است. او تعریف می‌کند : «نیاکانم از لرهای بختیاری بودند، ولی جدم در سال١٢٩٠به شهر ری آمد و پدر و پدربزرگم در ری متولد و بزرگ شدند. پدرم کربلایی محمداسماعیل در باغی اجاره‌ای به سبزیکاری مشغول بود و من هم تا کلاس ششم در کنار تحصیل به او کمک می‌کردم. وقتی به دوران دبیرستان رسیدم دست و بال پدرم بازتر و یک باغش٢باغ شد. آن زمان نفرآباد دبیرستان نداشت و من تا سال سوم دبیرستان در سرچشمه عظیمیه شهر ری درس خواندم. لیسانس خود در رشته تاریخ و جغرافیا را سال١٣٣٦از دانشگاه تهران و مدرک فوق‌لیسانس خود را با پایان‌نامه‌ای درباره اماکن مقدس شهر ری، از موسسه تحقیقات اجتماعی دریافت کردم. »استاد دلتنگ روزهای رونق و عزت محله نفرآباد است و آرزو دارد دوباره شور زندگی به محله کودکی او بازگردد.

پدر قنات ایران اهل ری است | نمره مردم‌شناسی استاد در دانشگاه ١٠ بود!

برخی از تالیفات استاد صفی‌نژاد :

• بنه (نظام‌های زراعتی سنتی در ایران) برنده کتاب سال
• کاریز در ایران و شیوه‌های سنتی بهره‌گیری از آن
• اماکن تاریخی ری
• ایل بهمئی
• اصول علم جغرافیا
• لرهای ایران
• طایفه سرلک شاخه‌ای کهن از ایل بختیاری
• جهان نما (جغرافیای ایران و جهان)
• رافائیل فلوغون (با همکاری غلامرضا سحاب)

منبع همشهری آنلاین
از طريق رابطه تیموری
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه