مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

سه بنای تاریخی شهرستان ری مرمت شد

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری گفت: سه بنای تاریخی این شهرستان شامل دژ رشکان، کتیبه‌های وقف نامه و آتشکده ری در مدت سه ماه با اعتبار یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال مرمت و بازسازی شد.

امیر مسیب رحیم زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دژ رشکان که از بناهای تاریخی دوره اشکانیان است و در محله صفاییه شهرری قرار دارد با اعتبار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بازسازی شده است.

وی ادامه داد: ساماندهی محیط پیرامونی، بازسازی پله های ورودی و ایجاد زیرساخت از جمله فعالیت های انجام شده در بنای تاریخی دژ رشکان است.

رحیم زاده با اشاره به اینکه آشتکده ری (تپه میل) یکی از آثار تاریخی دوره ساسانیان است که در محور ری ـ ورامین واقع شده است، خاطرنشان کرد: مرمت سازه پوشش تالار اصلی، مسیر دسترسی و ساماندهی محوطه آتشکده ری از جمله اقدامات صورت گرفته در این اثر تاریخ است.

این مسئول یادآور شد: ۴۰۰ میلیون ریال بازسازی و مرمت جزی تالار اصلی و محوطه آتشکده ری هزینه داشته که توسط اداره میراث فرهنگ و گردشگری شهرستان ری انجام شده است.

رحیم زاده با بیان اینکه ۲۰۰ میلیون ریال برای مرمت ۲ کتیبه وقف بازار ری هزینه شده است، اعلام کرد: خط این کتیبه ها نستعلیق است و هر کدام از لوح ‌ها ۱۲ سطر دارند که با دقت و بالایی مرمت و بازسازی آنها انجام شده است.

وی ادامه داد: چند شکاف روی سطرهای کتیبه ها بخصوص سطر آخر کتیبه دوم وارده و حتی بخشی از آنها شکسته شده بود که با تلاش و دقت کارشناسان میراث فرهنگی تمامی این موارد مرمت و احیا شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری با بیان اینکه، این ۲ کتیبه بخشی از هویت و تاریخ وقف در بازارهای تاریخی و محوطه های پیرامون اماکن مذهبی شهرری را نشان می دهد خاطر نشان کرد: طرح حفاظتی مناسبی نیز برای نگهداری این ۲ کتیبه مد نظر قرار گرفته شده است.

شهرستان ری سه هتل در حال ساخت دارد

این مسئول در ادامه با بیان اینکه ری یکی از شهرهای توریستی و زیارتی کشور است، گفت: هم اکنون ۲ هتل فرودگاهی و سه مهمانپذیر در این شهرستان در حال فعالیت هستند و سه هتل نیز در حال ساخت است.

رحیم زاده خاطرنشان کرد: هتل محله دولت آباد، زائرسرای ملک رفاهی و هتل فینا در خیابان ادیب کاشانی از جمله طرح های عمرانی ساخت هتل برای پذیرش بیشتر توریست در شهرستان ری می باشد.

وی اضافه کرد: همچنین سه موافقت اصولی با احداث ۲ مجتمع گردشگری در محله ۱۳ آبان و روستای محمود آباد به همراه ساخت یک مجتمع بین راهی در جاده ری ـ ورامین نیز صادر شده و در حال حاضر اقدامات عمرانی این مجتمع ها در حال انجام است.

رحیم زاده در ادامه با اشاره به اینکه ۱۷ دفتر خدمات مسافرتی در سطح شهرستان ری فعال هستند، یادآور شد: بازرسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نحوه عملکرد، برخورد با مسافران و توریست ها و نحوه برگزاری تورهای این دفاتر مسافرتی به دقت زیر نظر دارند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، خاطرنشان کرد: تورهای ری گردی در هفته گردشگری بسیار محدود و با تعداد کم بازدید کنندگان در حال انجام است.

رحیم زاده یادآور شد: تورهای مجازی ری گردی نیز با همکاری شهرداری منطقه ۲۰ و اداره میراث فرهنگی و گردشگری در خدمت بازدید کنندگان از آثار تاریخی است.

وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی شهرستان ری است از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل و قلعه دیر، وجود ۳۲ بقه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد) وامامزادگان مجاور و مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی و شیخ کلینی که نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.