مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

نخستین کنگره بین المللی شیخ صدوق در شهرری برگزار شد

آیین افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی شیخ صدوق در آستان ابن بابویه شهرری برگزار شد و آیین اختتامیه آن ششم اسفند ماه مقارن با عید نیمه شعبان برگزار خواهد شد که طی این مدت ۳۱۳ برنامه اجرا می‌شود.

فارس نوشت -، آیین افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی شیخ صدوق عصر امروز پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه 1402 با حضور آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری، جمعی از مسؤولان و تعدادی از دانشجویان جامعة المصطفی در محل شبستان آستان ابن بابویه شهرری برگزار شد.

در این کنگره حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای قاری ممتاز کشورمان به قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و گروه تواشیح نورالساجدین قطعه‌ای را اجرا کردند، همچنین گروه سرود شیخ صدوق قطعه‌ای هنری را اجرا کردند و یکی از دانشجویان جامعة المصطفی طی سخنانی، درباره نحوه شیعه شدن خود و نیز شخصیت شیخ صدوق مطالبی را بیان کرد.

آیت الله حسینی بوشهری ضمن سخنرانی در این مراسم، به بیان ابعاد شخصیتی شیخ صدوق پرداخت و همچنین در خصوص اهمیت علم حدیث و 300 اثر فاخر این عالم محدث که روایات صحیح و معتبر را از روایات کذب و جعلی تشخیص داده و چاپ کرده است، مطالبی را بیان و بر انتقال پیام شیخ صدوق به تمام دنیا و به ویژه نسل جوان تاکید کرد.

لازم به ذکر است، کنگره «ملی» شیخ صدوق طی سال‌های گذشته برگزار می‌شد و امسال برای اولین بار این کنگره به صورت «بین المللی» برگزار می‌شود که آیین افتتاحیه آن امروز برگزار شد و آیین اختتامیه آن ششم اسفند ماه سال جاری مقارن با عید نیمه شعبان برگزار خواهد شد که طی این مدت ۳۱۳ برنامه فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و عمرانی اجرا می‌شود و ابعاد گوناگون علمی و فقهی این عالم  برجسته  تشریح خواهد شد.

به گزارش فارس؛ شیخ صدوق یا رئیس‌المتحدثین، با نام کامل محمد بن علی بن بابویه قمی، از بزرگ‌ترین علمای قرن چهارم هجری قمری بود که به جمع‌آوری روایات اهل بیت پرداخت و کتاب‌های حدیثی ارزشمندی بر جای گذاشت.

پدر شیخ صدوق تا میانسالی فرزنددار نشده بود و پس از فوت دومین نائب خاص امام زمان، با واسطه از حضرت حجت(عج) تقاضا کرده که برای او دعا کنند تا فرزندی به او عطا شود. پس از سه روز، سومین نائب خاص امام زمان(عج) خبری به او می‌رساند که امام زمان(عج) برایش دعا کرده و گفته است به‌زودی خداوند پسر بابرکتی به او می‌دهد که سودمند باشد.

تاریخ ولادت شیخ صدوق دقیقاً در جایی ذکر نشده و با توجه به سال فوت نائب دوم (305 هجری قمری)، سال تولد شیخ صدوق را 306 قمری تخمین زده‌اند. شیخ صدوق در قم متولد شد و در همان‌جا رشد کرد و نزد استادان حوزه‌ی آن شهر به تحصیل علوم دینی پرداخت و پس از چندی فعالیت در قم، کمالات اخلاقی و قدرت علمی شیخ صدوق شهره شد و امیر آل بویه از وی دعوت کرد به شهرری برود و مردم شهرری نیز از او استقبال کردند و بر سکونت وی در آن دیار اصرار ورزیدند.

شیخ صدوق در سال ۳۸۱ق با بیش از هفتاد سال سن درگذشت و در شهر ری دفن شد. قبر او امروزه در قبرستانی با نام قبرستان ابن بابویه معروف و زیارتگاه مردم است. تجدید عمارت قبر وی در زمان فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۳۸ انجام گرفت. پیش از این تاریخ، قبر او در اثر سیل شکافته شد و آشکار شدن جنازه سالم وی پس از گذشت قرن‌ها مایه حیرت همگان شد.

شیخ رجبعلی خیاط، پهلوان غلامرضا تختی، میرزاده عشقی، دختر مظفرالدین شاه، شیخ حسین زاهد، محمد علی فروغی، صفارهرندی، شهید بخارایی، علی اکبر دهخدا، دکتر فاطمی، رحیم موذن‌زاده اردبیلی و شهدای سی تیر سال ۱۳۳۱َ و بسیاری دیگر از مشاهیر در قبرستان ابن بابویه آرمیده‌اند.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه