مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

میزبانی یک بقعه در روستای دو هزار ساله ری

بقعه ضلع جنوب غربی روستای کلین ، از قدیمی‌ترین روستاهای بخش فشافویه شهرستان ری، جایی است که در روزگاری دور ماوا و سرپناه مسافران بود و پرونده زندگی پربار یک دانشمند نامدار ایرانی را در دل خود دارد.

«شیخ‌کلینی» محدث و عالم ایرانی و مؤلف «اصول کافی» از ساکنان قدیمی روستای دو هزارساله کلین بوده است. بقعه‌ «شیخ‌کلینی» مهم‌ترین بنای این روستاست و در نامگذاری روستا هم نقش داشته و از جنبه تاریخی و مذهبی نیز شاخص است.  

در کتاب «معجم‌البلدان» نام «کلین» به‌عنوان نخستین منزل مسافران ری که به سمت «خوار» می‌روند ، معرفی شده و از اوایل دوران انقلاب اسلامی اموات روستا در اطراف بقعه شیخ‌کلینی دفن میشوند و این محل دومین آرامستان بزرگ بخش فشافویه شهرری به شمار می‌آید.

درختان بلندبالا و سرسبز آرامستان زنده و شادابند و بیش از آنکه در اطراف بقعه حال و هوای سنگین آرامستان جریان داشته باشد ، به بازدیدکنندگان آرامشی دلچسب منتقل می‌شود. نمای بیرونی بنای مکعبی بقعه از دیوارهای آجری تشکیل شده و محراب‌های هم‌اندازه و گنبدی خشتی آن را زینت داده است.  

آرامگاه «شیخ ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق رازی» معروف به «کُلِـینی» در بغداد است و مقبره‌ای که در روستای کُلین وجود دارد متعلق به «یعقوب‌ ابن اسحاق کلینی» پدر «شیخ محمد» است که مقرنس‌کاری‌های ساده‌ای که روی سردر ورودی و گوشه و کنار فضای داخلی این بقعه نقش بسته بر زیبایی فاخر آن افزوده است.

بقعه شیخ‌کلینی تنها بنای ارزشمند روستای کلین نیست و بناهای تاریخی مانند یخچال طبیعی ، تپــه نچیــر و بقعــه امامزاده یحیی(ع) هم دیگر بناهای مهمی هستند که در ضلع جنوب غربی روستای کلین واقع شده‌اند.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.